|
בזבוז מבוקר [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
נשים! מעכשיו אתן יכולות להאשים את הקניות האימפולסיביות והפזרניות שלכן בתאריך של החודש. מחקר חדש מגלה כי עשרה ימים לפני תחילתו של המחזור החודשי זה הזמן בו רוב הנשים נוהגות לצאת למסע קניות.
פסיכולוגים מאמינים כי ה'שופינג' הוא למעשה הדרך של הנשים להתמודד עם הרגשות השליליים המתעוררים בהן בעקבות השינויים ההורמונליים המתרחשים לפני המחזור.
פרופ' קארן פין הציגה את עבודתה בכינוס של איגוד הפסיכולוגים הבריטי שהתקיים בברייטון.
במסגרת המחקר שערכה, תיחקרה 443 נשים בגילאים 18 עד 50 לגבי הרגלי הבזבוז שלהן.
כמעט שני שליש מבין 153 הנשים שהיו בשלב המאוחר יותר של המחזור החודשי - הידוע כשלב הלוטאלי - הודו כי קנו משהו מתוך דחף, ויותר ממחציתן אמרו כי הוציאו 25 פאונד (35 דולר) יותר ממה שתכננו.
חלק מהנשים הודו כי בזבזו כסף רב הרבה יותר ממה שתכננו - יותר מ-250 פאונד (350 דולר).
רבות מהן חשו חרטה לאחר מכן.
פרופ' פין, מאוניברסיטת הרטפורדשייר, אמרה כי הבזבוז היה פחות מבוקר, יותר אימפולסיבי ויותר מוגזם אצל נשים בשלב הלוטאלי.
ההתנהגות הבזבזנית היא למעשה תגובה לרגשות חזקים. נשים בשלב זה מרגישות לחוצות או מדוכאות ונוטות יותר לצאת לקניות כדי לעודד את עצמן ולהשתמש בקנייה כדי לווסת את הרגשות הצפים בהן.
עניין של הורמונים
לדברי פרופ' פין, ניתן להסביר חלק ניכר מהתופעה בשינויים ההורמונליים המתרחשים במהלך המחזור החודשי. התוצאות היו מוגזמות ביותר בקרב נשים שסבלו מתסמונת קדם וסתית חמורה.
נשים סובלות מתנודות חדות ברמות ההורמונים המשפיעים על אותו חלק במוח הקשור לרגשות ולשליטה. לכן, ההתנהגות שנראתה במחקר אינה מפתיעה.
הסבר אחר לכך יכול להיות שהעובדה שנשים קונות פריטים שיעזרו להן להיראות מושכות יותר - עולה בקנה אחד עם זמן הביוץ, שהוא גם התקופה הפוריה ביותר שלהן.
רוב הקניות שנעשו על-ידי הנשים היו עבור קישוטים, כולל תכשיטים, מייק-אפ ונעלי עקב גבוהות.
מחקרים אחרים גילו כי קיימת השפעה "אורנמנטית" (קישוטית) סביב זמן הביוץ, וכי נשים נוטות להתלבש בצורה מרשימה יותר בימים פוריים אלו.
פרופ' פין ממליצה לנשים המודאגות מההתנהגות הפזרנית שלהן להימנע מלצאת לקניות שבוע לפני המחזור החודשי.