שר הרווחה והשירותים החברתיים, יצחק הרצוג, הודיע (ג', 23.6.09) כי לאחר 30 שנה הוחלט לצאת ברפורמה, שמטרתה ייעול פעילות המחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות.
החלטה זו מתבססת על דוח ביניים של ועדה חדשנית לרפורמה בשירותי הרווחה, שהוקמה ביוזמת השר הרצוג, לפני כחצי שנה, במטרה לבחון את מצב המחלקות לשירותים חברתיים. הדוח הצביע על מצוקה בה נתונות חלק מהמחלקות לשירותים חברתיים, שעלולה להחריף עקב ההשלכות החברתיות של המשבר הכלכלי הפוקד את המשק הישראלי.
לדברי השר הרצוג, "יוזמת המשרד להחלת הרפורמה חיונית משום שהתשתיות החוקיות, התקציביות והניהוליות, במחלקות לשירותים חברתיים, אינן עונות עוד על האתגרים עימם מתמודדות המחלקות. החוק שעל-פיו המחלקות פועלות, מיושן ולוקה בחסר, העומס על העובדים גדול ותשתיות הידע המקצועי אינן מספקות".
הדוח מצביע על-כך שחלק מהמחלקות לשירותים חברתיים מאופיינות בשורה של בעיות הפוגעות בתפקודם וביכולתם לספק מענים הולמים לצורכי האוכלוסיה הנזקקת.
הוועדה הבחינה בקשיים שמקורם בתשתית החוקית החלקית והמיושנת שבבסיס עבודת המחלקות, בתשתית המשאבים הסובלת ממחסור מתמשך הגורם לעומס עבודה גדול, בליקויים בתשתיות הידע והמידע המשמשות את המחלקות ובקשיים שמקורם בתשתית ניהולית רעועה וחסרה.
ממשרד הרווחה נמסר, כי קשיים אלו כרוכים באי-שוויון בהיקף השירותים בין רשויות מקומיות, בעשייה המאופיינת ב"כיבוי שריפות" ובמעט פעולות של תכנון ומניעה, בשיתוף מועט של הנזקקים ונציגיהם בחברה האזרחית בעיצוב שירותי הרווחה, בקשיים בהפעלת שירותי הרווחה ברשויות מקומיות קטנות ובהיעדר מדיניות חברתית ברורה בטיפול בפונים הסובלים מעוני וממצוקה כלכלית.
השר הרצוג הנחה להקמה מיידית של צוות מיוחד, בראשות מנכ"ל המשרד, נחום איצקוביץ, ליישום הדוח תוך מעקב אחר תהליך היישום.
המלצות הוועדה כוללות, בין היתר:
- חקיקת חוק שירותי רווחה, המסדיר את פעילות המחלקות והכולל בין היתר את חובת העו"ס לתכנן את ההתערבות ולהגדיר את יעדיה ומיקוד הפעילות במחלקות לשירותים חברתיים בקבוצות האוכלוסיה הפגיעות ביותר ובזכאים מכוח החוק;
- יש לפעול להעברת אחריות לסיוע חומרי לגופים אחרים;
- כוח האדם: יש להתחיל באופן מיידי בניתוח עיסוקים לכל התפקידים ובקביעת עומסים מירביים לתפקיד;
- תשתיות: מומלץ להגדיר את המשפחה כמוקד ההתערבות של המחלקה;
- לפתח את הידע הדרוש לעו"ס המשפחה;
- פיתוח תורה של "ניהול טיפול" והכשרת "מנהלי טיפול" מקרב כלל העובדים;
- מיסוד תמיכה בחדשנות, בניהול ידע ובלמידה תוך-ארגונית ובין-ארגונית ופיתוח דרכי התערבות לסיוע למשפחות החיות בעוני;
- תשתית ניהולית: הוועדה סבורה שיש להנהיג סטנדרטיזציה של השירותים ושל תהליכי ההפרטה, המכרזים והפיקוח.
לדברי הרצוג, "זו מהפכה שחיכינו לה זמן רב והיא מהווה שינוי ושדרוג מהותי בתרבות הארגונית של השירותים החברתיים בישראל. יישום הרפורמה יארך זמן. אנחנו נחושים להוביל שינוי זה במטרה לאפשר לפונים למחלקות הרווחה לקבל את רמת השירותים החברתיים הטובה ביותר".
מנכ"ל המשרד אמר, כי "יישומה של הרפורמה בתהליך ארוך טווח יוביל לשינוי פניהן של המחלקות לשירותים חברתיים ויהפוך אותן ליחידות הפועלות על-פי חוק המסדיר את פעילותן ותחומי אחריותן, ניהול מגוון ההתערבויות בצורה מתוכננת, שימוש וסיוע במערכות מידע וניהול ידע מתקדמות, חדשנות ומצוינות".