|
תנאים משופרים לעובדי רשתות השיווק
|
|
|
|
|
הסתדרות המעו"ף וחטיבת רשתות השיווק שבאיגוד לשכות המסחר חתמו אמש (יום ב', 29.6.09), לראשונה, על הסכם ברשתות השיווק המסדיר את זכויותיהם של כלל העובדים בענף. ההסכם נחתם לאחר מו"מ ארוך שנמשך כשנתיים.
עם מתן צו ההרחבה ייכנס ההסכם לתוקפו, והעובדים ייהנו מזכויות רבות שאינן ניתנות מתוקף החוק. ההסכם לא יחול על עובדים המועסקים ברשתות שיווק שלהם הסכם קיבוצי מיוחד. ההסכם מגדיר רשת שיווק כמעסיק שלו לפחות שתי חנויות לשיווק מזון או חנות אחת בשטח של 500 מ"ר ומעלה.
ההסכם קובע כי עובדים זמניים שעבדו בשעות הלילה יקבלו תוספת שכר של 60% לשעת עבודה. עובדים אלה יהיו זכאים ל-6 ימי הבראה משנת העבודה הראשונה ועד 13 ימים מהשנה ה-25 ואילך במקום 10-5 ימים על-פי החוק, תשלום רגיל עבור חופשת חג, הפחתת שעות העבודה בערבי חג החנוכה ופורים, ושי לחג בראש השנה ופסח. הטבות אלה הינן מעל הקבוע בחוק ובצווי ההרחבה.
העובדים הקבועים יהיו זכאים למשכורת 13 בשני תשלומים שווים בכל שנה, לתוספת ותק של 1% לשכר מדי שנה, עד תקרה של 35 שנות ותק, בשיטת ריבית דריבית, ולדמי ביגוד בסך של 450 ש"ח בשנה הרביעית לעבודה ועד 900 ש"ח מהשנה השישית ואילך.
בהסכם נקבע כי עובד זמני, המועסק עד שלוש שנים, יזכה לפנסיה מקיפה בשיעור הפרשות כולל של 17.5% לאחר חצי שנת עבודה. סעיף זה משפר את באופן משמעותי את ההסדר הפנסיוני של עובדים ברשתות השיווק, שאינם תחת הסכמים קיבוציים, והם מקבלים פנסית חובה בלבד. עובד יזכה להפרשות לקרן מהיום הראשון אם התקבל לעבודה ויש לו כבר קרן פנסיה. ההסכם אף קובע כי עובד יהיה זכאי לכספי הפיצויים שהפריש עבורו המעסיק לקרן פיצויים גם במקרה שהעובד התפטר מיוזמתו.
עובדים קבועים, המועסקים שלוש שנים ומעלה, יקבלו את כל ההטבות שלהם זכאים העובדים הזמניים ועוד שלל הטבות נוספות. יצויין כי ספירת הוותק לצורך קביעות תהיה מתחילת עבודתו בפועל של העובד ולא ממועד חתימת ההסכם, כך שרבים מהעובדים בענף ייהנו מהזכויות הניתנות בהסכם לעובדים קבועים כבר עם מתן צו ההרחבה.
העובדים הקבועים אף יזכו לקרן השתלמות. המעסיק יפריש לקרן 2.5% משנת העבודה הרביעית ויגדיל ההפרשות ל-7.5% מהשנה החמישית ואילך. עובדים אלה אף יזכו לשני ימי מחלה עבור כל חודש עבודה. כמו-כן יזכו העובדים הקבועים להגנה מפני פיטורים. ההסכם קובע כי פיטורים שאינם נובעים מצמצום כח אדם, יהיו חייבים את הסכמת ההסתדרות.
יו"ר ההסתדרות המעו"ף, ארנון בר-דוד, אמר כי "ההסכם מתייחס למגזר עובדים בשכר נמוך שבמשך שנים רבות לא זכה להגנה ולשיפור זכויותיו. אנו מקווים שההסכם יביא להעלאת מעמדם של העובדים ברשתות השיווק".