|
חנוכת קטע 19 [צילום: ישראל סאן/ כפיר סיון]
|
|
|
|
|
ועדת הכלכלה הסירה מחוק ההסדרים את הצעת האוצר להטיל אגרה על החלק הדרומי של כביש 6. יושב-ראש הוועדה, ח"כ אופיר אקוניס, אמר כי הצעת האוצר רעה, ולכן הנסיעה חינם תמשך.
"אין סיבה שעל כביש שנסלל על-חשבון משלם המיסים ובמימון המדינה ייגבה מס, בוודאי לא בתקופה של משבר כלכלי", אמר אקוניס. "האינטרס של המדינה הוא לקצר את זמן הנסיעה מהפריפריה למרכז, והכביש הזה מעודד זאת".
בדיון שנערך היום בוועדת הכלכלה הוחלט, כאמור, להסיר מסדר היום את הצעת האוצר ולהמשיך את הנסיעה חינם בחלק הדרומי של כביש 6. נציג משרד האוצר הציג את הצעת האוצר שעיקרה גביית 2.5 שקלים בחלקים 20-19 של כביש 6 על-מנת להבטיח רמת שירות ותחזוקה שוטפת גבוהה. לטענת האוצר, מדובר בעלות נמוכה של שקלים בודדים בלבד עבור מקטע של 35 ק"מ. משרד התחבורה הביע תמיכה בהצעה ואף ציינו כי האגרה נמוכה יחסית למקטעים האחרים.
אודי סביון, מנכ"ל כביש 6: "כדי לתת שירות דומה לתושבי הדרום צריכים ליצור מצב שהשירות ימומן על-ידי אגרה מופחתת. המודל של שיתוף פעולה בין מגזר פרטי לציבורי הוכיח את עצמו, ולראיה: פתיחת הקטע הצפוני של כביש 6, מכביש 65 לכביש 70, שמונה חודשים לפני הזמן.
ח"כ כרמל שאמה הציע הצעה חלופית, שבמקום לגבות את האגרה מתושבי הדרום, תועלה האגרה בשאר מקטעי הכביש ב-4 אחוז. חבר הכנסת נחמן שי התנגד להצעה זו, וטען שאין סיבה שאזרחי הצפון ישלמו על שימושם של אזרחי הדרום בכביש.
ח"כ ישראל חסון טען שכאשר המדינה החליטה שהיא משלמת עבור כביש 6 - עליה גם לקחת אחריות על כביש זה. עוד טען כלפי משרד האוצר שראוי שיגיע עם פתרונות אחרים מאשר גביית כס מהאזרחים, כגון מתן פטור ממכרז או קיצוץ בתגמולים שחברת כביש חוצה ישראל צריכה להעביר למדינה. סגן ראש עיריית באר שבע, טל אלעל, התנגד להטלת האגרה, וטען שהדבר מהווה תקדים מסוכן להטלה עתידית של אגרות ותשלומים נוספים על האזרחים בשם הצורך "לשפר תשתיות ולהגביר בטיחות בכבישים".