שליחת הודעות SMS במהלך הנהיגה מגדילה פי 23 את הסיכוי לתאונה בכביש, כך מראות תוצאות מחקר חדש שבוצע על-ידי המכון לטכנולוגיה ותחבורה של וירג'יניה. במהלך המחקר הוצבו מצלמות בתאי הנסיעה של מבחר נהגי משאיות אשר גמאו יחדיו מרחק של למעלה משישה מיליוני מיילים.
המצלמות שהוצבו בתאים של הנהגים נועדו לבדוק את משך הזמן שהנהג מסיט בממוצע את עיניו מהכביש במהלך ביצוע פעולות שונות בעת הנהיגה, כמו דיבור בטלפון, הקלדת הודעות SMS וניסיון להגיע לאובייקטים שונים ברכב. על-פי המחקר, שליחת הודעת SMS גרמה לנהגים להסיט את עיניהם מהכביש למשך הזמן הרב ביותר - 4.6 שניות בממוצע.
במהירות של 88 קמ"ש, יכול הנהג לעבור בזמן הזה מרחק של מגרש גולף שלם מבלי שהוא ראה בכלל את הדרך שעבר. כלומר, אם היה בדרך מכשול (כמו אדם, מכונית שעצרה פתאום או חתול) הוא כלל לא היה מנסה לעצור כדי לא להתנגש בו.
החדשות הטובות במחקר, לעומת זאת, הן שדיבור בטלפון הרבה פחות מסוכן ממה שחשבנו בעבר. על-פי המחקר, ביצוע שיחת טלפון מגדילה את הסיכוי לתאונה פי 1.3 בלבד, לעומת כאלו שלא ביצעו שיחת טלפון. תוצאות אלו סותרות את התוצאות של מחקרים קודמים, שבחלקן אף השוו את הנהיגה של נהג שמשוחח בטלפון לנהיגה של נהג שיכור.
לדברי מבצעי המחקר, ההבדל בין תוצאות המחקרים נובע מהדרך שבה הם בוצעו. המחקרים הקודמים בדקו את התנהגות הנהג בתנאי מעבדה ואילו המחקר שלהם בדק את ההתנהגות כפי שהיא בשטח, במציאות. המציאות, הם אומרים, שונה מתנאי המעבדה.
תוצאה מעניינת נוספת במחקר היא שאין הבדל רב בין ביצוע שיחת טלפון בדיבורית לעומת ביצוע שיחה באמצעות אוזנייה.
מבצעי המחקר מסכמים וממליצים שלא לבצע שום פעילות שתסיט את עיניו של הנהג מהכביש במהלך הנסיעה. יותר מכך, עבור נהגים צעירים הם ממליצים לאסור בחוק כל שימוש בטלפון הנייד במהלך הנהיגה. זה, לדבריהם, יוכל לצמצם את מספר התאונות בכביש.
כאן נזכיר כי בישראל, שלא כמו במדינות רבות אחרות, חל איסור על שליחת הודעת SMS במהלך הנהיגה. הקנס הקבוע בחוק לשולח הודעות SMS במהלך הנהיגה עומד על 1000 שקלים.