|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

"כולם יודעים שהעסק רקוב"

הסינון הגזעני יעלה למועדון דונה מרטין 60,000 שקל

בית משפט פסק פיצוי מוגבר לשניים ממוצא תימני שכניסתם למועדון נמנעה בשל צבע עורם בהחלטה ציטוט משירו של לאונרד כהן על "ג'ו השחור" השופט: הפלייה פוגעת בלכידות החברתית בכללותה
29/09/2009  |   רותי אברהם   |   חדשות   |   תגובות
מאת: רותי אברהם  |    |  תגובות
מי ייכנס ומי לא? [צילום: פלאש 90]

שני בליינים ממוצא תימני שכניסתם למועדון נמנעה בשל צבע עורם השחום, יקבלו פיצוי מוגבר של 60 אלף שקלים. בית משפט השלום בתל אביב קבע (יום ג', 29.9.09) כי בעלי המועדון "דונה מרטין" עברו על החוק האוסר אפלייה גזעית. בהחלטה סקר השופט שלמה פרידנלדר בהרחבה את תופעת הגזענות בישראל, השפעותיה הגלויות והסמויות המתבטאות בסטריאוטיפים, בחשדנות כנובע מ"איפיון גזעי" וכן את סוגיית הכניעה הכלכלית לגזענות.

מדובר בפרשה שהחלה באוגוסט 2005 כשערן צדוק ועו"ד אהוד קעטבי ביקשו לבלות במועדון דונה מרטין בבעלות חברת שבח שלוש, של קטרינה וקסנבורג, יעקב כביר וחיים לוזון. בתביעה טען קעטבי כי בכניסה למועדון מנעה המארחת מטעם בעלי המועדון, קארין בר-אור, את כניסתם בשל "חזותם המזרחית בהיותם בני העדה התימנית". לטענתו, עילת הסירוב המוצהרת הייתה כי הכניסה באותה עת מותרת למוזמנים בלבד וכי הם לא הוזמנו. למרות זאת הבחינו כי אורחים אחרים נכנסים ללא שנבדקת שאלת הזמנתם. השניים שאלו את אותם אורחים אם היו בין המוזמנים ואלו לא ידעו על איזה הזמנה מדובר.

בעלי המועדון הכחישו באמצעות בא-כוחם עו"ד דין עדני את הטענות על הפלייה וטענו כי בין בעלי המקום מנהליו עובדיו ואף לקוחותיו הקבועים של המועדון נמנים רבים ממוצא מזרחי. הם אף צירפו רשימת לקוחות קבועים ממנה עולה כי לרבים מהם שמות משפחה מזרחיים.

כאמור, בית משפט קבע כי השניים נדחו בשל צבע עורם לפיכך מדובר היה בהפלייה גזענית אסורה וכי יש לתת להם פיצוי מוגבר. החלטה כתב השופט פרידלנדר כי למרות שבין אורחי המועדון נמנו אנשים מזרחיים "חרף זאת אנשים שעורם כהה יותר נחשפו לדחייה בדמות הפעלתו הסלקטיבית של מנגנון 'בדיקת מוזמנות'. עיניה של המארחת מטעם המועדון לא היו רעולות, הן לא היו עוורות צבעים. אדרבה הן גילו הבחנה דקה בין גוונים שונים של הצבע השחום. הן הבחינו בין מי שצבע עורם שחום-קמעא, באופן המזוהה עם הקבוצה הרחבה והמעורה ב'סצינת המועדונים' של בני עדות המזרח בכללותם לבין מי שצבע עורם שחום כהה, כדוגמת התובעים אשר כלפיהם הופעלו מנגנוני דחייה".

ה"איפיון הגזעי" - ההפלייה סמויה

בהתייחסו לפרשת המועדון כתב השופט כי אין הכרח שהפלייה בכניסה למועדון תתבטא במניעה גורפת של כניסת בעלי צבע עור. "די בכך שאנשים יהיו חשופים להפלייה יותר מאחרים. תופעה המכונה באנגלית Racial Profiling (אפיון גזעי) מגולמת בנטייה לייחס לאנשים כאמור סוג של 'מסוכנות'. אין מדובר בייחוס בפועל של תכונות שליליות לכל המשתייכים לאותה קבוצה, אלא בקלות הבלתי נסבלת שבה נחשדים אנשים כאמור בתכונה שלילית או בסיכון פוטנציאלי...את האפיון הגזעי יש להבין על-רקע התופעה הנזכרת של 'גזענות תרבותית' אשר מייחסת תכונות שליליות לבני קבוצת המושא ומתיימרת להצדיק בעטיין את היחס המפלה כלפי בני הקבוצה בכללותה".

לא ניתן לדבריו לשלול אפשרות שאדם בעל עור כהה נראה לבעלי המועדון כמישהו "המועד לעשות צרות" אבל "אם אדם שעורו כהה אינו מוכר לבעלים, כל ניואנס בהופעתו או בהתנהגותו, שלא היה צפוי לגרור פסילה אצל מי שעורו בהיר, עלול לגרום לו להיחשד כ'פוטנציאל לצרות' ולהיפסל לכניסה למועדון. יחס שונה זה, על-רקע גזעני, מהווה הפלייה פסולה, גם אם היא פחות בוטה ואינה מפורשת, ואפילו אם מבצעיה אינם מודעים למהותה זו".

השימוש באיפיון גזעי רווח במקומות שבהם מנסים להתמודד עם תופעות של אלימות, אך "אין זה לגיטימי להיאבק נגד אלימות או סתם השתוללות על-ידי החשדה קבוצתית של מי שצבע עורם כזה או אחר, והטלת מגבלות מוגברות על כניסתם של אלו למועדונים - שלא על בסיס פרטני קונקרטי וממשי".

הוא הוסיף כי יש להאבק גם בנימוק הכלכלי הטמון בסינון הגזעי - הפלייה בכניסה למועדונים מחשש מהפסד כלכלי צפוי "במקרה של כניסת אנשים שעורם כהה למועדון על-רקע ההנחה כי בין לקוחות המועדון מצויים אנשים בעלי נטיות גזעניות. החוק נועד להגן על קבוצות בסיכון להפלייה גם מפני הפלייה כזו".

לאונרד כהן על "ג'ו השחור"

בהחלטה נתן השופט סקירה נרחבת של תופעת ההפלייה הגזענית, זו הידועה ברחבי העולם כולו וגם בישראל. בהקשר לכך ציטט השופט שורות בתרגומו משירו של לאונרד כהן:

"כולם יודעים
כולם יודעים שהעסק רקוב
ג'ו השחור והזקן עוד מלקט כותנה
(...)
הו, כולם יודעים, כולם יודעים
ככה זה הולך -
כולם יודעים"



בישראל קיימת לדבריו תופעה של גזענות, בין יהודים ממוצא אתיופי שגוון עורם שחום - "אדומים", כלשון האתיופים, לבין צאצאי עבדים אפריקניים שגוון עורם כהה יותר. אלו האחרונים, ה"שחורים" הצטרפו למשקי בית יהודיים באתיופיה וגויירו. גזענות קיימת בין בדואים ממוצע ערבי שעורם שחום לבין ה"שחורים" צאצאי עבדים אפריקניים שנקלטו בקרבם.

גזענות קיימת גם בקרב "לבנים" מאירופה, של יהודים יוצאי מרכז אירופה כלפי יהודים ממוצא מזרח אירופי, אשר כונו "אוסט-יודן" - יהודים מזרחיים, וכן "התייחסות גזענית ...בקרב יהודים ממוצא אירופי כלפי יהודים ממוצא מזרח תיכוני, צפון אפריקני ואסיאתי...מן המפורסמות גם כי לא אבד זכרה של תופעה זו".

הבעיה, כותב השופט, "הנטייה לייחס לבני הקבוצה הנתפסת כנחותה באופן מכליל גם תכונות תרבותיות שליליות, כגון פראות, אי רציונליות, עצלות, בערות, חוסר היגיינה וחוסר מוסר...נטייה זו גורמת לעיתים להתגלגלותה של 'גזענות ביולוגית' ל'גזענות תרבותית'. הסטריאוטיפים האמורים הופכים מתוצאת הגזענות - לסיבתה. כלומר, אנשים שאינם מזדהים עם הגזענות הביולוגית, אולם הפנימו סטריאוטיפים גזעניים, מצדיקים את יחסם לקבוצות מסוימות בתכונות שליליות המאפיינות אותן כביכול. 'התברר כי הבדלים שנתפסו בעבר כהבדלים ביולוגיים תורגמו, נוסחו או 'הולבנו' במונחים של פער תרבותי, ופער זה הוצג כמאיים ובלתי ניתן לגישור'".

נוצר לדבריו "'מעגל-שוטה' - סטריאוטיפים גזעניים, בשילוב עם הטיית שיפוט הגורמת לבולטות יתר של תופעות המשתלבות בהנחות מוקדמות, גורמים לחיזוק מתמיד של אותם סטריאוטיפים. הללו נתפסים כמצדיקים הפליה וכך מגבירים את גילוייה. הפרקטיקה של הפלייה בשילוב עם דיסוננס קוגניטיבי, מחזקים את הנטייה להצדיק אותה על-ידי תפיסות סטריאוטיפיות וחוזר חלילה, חס וחלילה".

לעיתים היחס הגזעני אינו מכוון ואין ביסודו כוונה רעה אך תוצאתו גזענות ולעיתים הגזענות היא "מדיניות מגובשת והיא מתורגמת לפרקטיקות מטעם". על כך יש להוסיף את הגזענות המרומזת והמוכחשת זו שהגזען לא תמיד מודע לה אך "קורבנותיה לעולם יחושו בה".

פיצוי מוגבר כמאבק בתמרוץ הכלכלי

השופט קבע כי אין זה משנה "אם התובעים הופלו מחמת צבע עורם כדי שלא לפגוע במוניטין האליטיסטי של המועדון, או משום שעל-רקע צבע עורם הם נחשדו במידה מוגברת כי הם עלולים להפר את הסדר הטוב והשלום במועדון, או מכל טעם אחר. די בכך שלמעשה הם סבלו יחס שלילי, אשר נחסך מחבריהם שצבע עורם בהיר, כדי לקבוע כי נפלו קורבן להפלייה גזעית".

בכל מקרה "אין להקל ראש בעוצמת הפגיעה הרגשית בתובעים על-ידי ההפליה שהופעלה כלפיהם. מדובר בחוויה קשה של דחייה והשפלה המקרינה על תפיסתו של אדם את מעמדו בחברה שבה הוא חי. נלוות לה תחושה מייאשת של חוסר אונים, משום שבניגוד לביקורת עניינית, המותירה מקום לשיפור עצמי - הפלייה פוגעת באדם בגין תכונות שאינן שלו, ועל כן אינה מותירה לו סיכוי להשתחרר ממנה. השילוב של סבל וחוסר אונים הוא שילב המדכא, המאגבר את שתי התחושות הקשות הללו גם יחס. הפלייה פוגעת גם בחברה בכללותה , משום שהיא פוגעת בתחושת ההזדהות והסולידריות החברתית של הנפגע, ועקב כך - בלכידות החברתית בכללותה. היא גם גורמת להחמצת הטוב והיפה הקיים בקרב הקבוצה המופלית, והעשוי לשמש מקור העשרה והשראה לכל בני החברה".

השופט קבע כי יש הצדקה לפיצויים מוגברים "בשל חומרת הפגיעה בתובעים, בשל החובה להיאבק בנטייה להפלייה גזעית לרבות באופנים סמויים ובלתי מודעים, בשל התמריץ הכלכלי להיכנע להעדפותיהם הגזעניות של לקוחות, בשל חשיבותה החוקתית של הזכות לשוויון ובשל העובדה שההפליה הגזעית בכניסה למועדונים הפכה ל'מכת מדינה' - ראיתי לחייב את הנתבעים בגין האירוע בנדון בפיצויים מוגברים בשעור המירבי הקבוע בחוק".

כאמור השניים יקבלו 60 אלף שקלים לחלוקה ביניהם. כמו-כן בעלי המועדון ישלמו שכר טירחת עורך דין 15% והוצאות משפט (אגרה ושכר בטלת העדים).

בית משפט השלום בתל אביב תאמ 43168/05, 37424/06
תאריך:  29/09/2009   |   עודכן:  29/09/2009
רותי אברהם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הסינון הגזעני יעלה למועדון דונה מרטין 60,000 שקל
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חנון אשכנזי
29/09/09 13:14
2
חלביי
29/09/09 13:33
3
התובע - ערן צדוק
29/09/09 23:10
4
מימי
1/10/09 19:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הצרות של מפוני ההינתקות רחוקות מסיום. כארבע שנים לאחר הפינוי מחבל עזה ומצפון השומרון עמד שיעור התעסוקה של המפונים על 63.2% ושיעור אבטלתם על 16.2%. כך עולה (יום ג', 29.9.09) מסקר שערך משרד התמ"ת. שיעור התעסוקה של המפונים כיום נופל משמעותית לעומת המועד שלפני הפינוי, אז עמד שיעור המועסקים על 85%, בעוד ששיעורי האבטלה היו קרובים לאפס אחוז.
29/09/2009  |  עופר וולפסון  |   חדשות
המעשייה המתוקה על העיירה הנקלעת למטר אימתני של מזון ב"גשם של פלאפל" הצליחה למשוך גם בסוף השבוע האחרון את הצופים בארה"ב לבתי הקולנוע ונמצאת במקום הראשון בטבלה זה השבוע השני עם הכנסות של 24.6 מיליון דולר.
29/09/2009  |  ליבי בגנו  |   חדשות
השמנה עלולה להפוך לגורם המוביל לסרטן בקרב נשים במדינות המערב בשנים הקרובות. כך מדווחים חוקרים אירופאים.
29/09/2009  |  יפעת גדות  |   חדשות
הפוליטיקאים והגופים החברתיים זועמים (יום ג', 29.9.09) בתגובה לדרישת האוצר האחרונה, לפיה יקוצצו כ-2.3 מיליארד ש"ח נוספים מתקציב המדינה הדו-שנתי, כדי לממן הוצאות ביטחון חריגות ואת החיסון לשפעת החזירים. שיעור הקיצוץ מסתכם בכ-2 אחוזים מהתקציב.
29/09/2009  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בנק הפועלים השיק (יום ג', 29.9.09) מהלך נרחב של הצעת פתרונות פיננסיים, במטרה לסייע הן ללקוחות פרטיים והן ללקוחות עסקיים במימון הקמת מערכות אנרגיה סולארית ביתיות ומסחריות.
29/09/2009  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
יגאל יששכרוב
יגאל יששכרוב
מרק אברג'ל, גמלאי של צה"ל, רב נגד בצנחנים וחבר ממשפחתו הקימו בחודש שעבר אנדרטה לזכרו של אלירן הי"ד
דרור גרין
דרור גרין
יש סוג נוסף של בני-אדם, ואלו הם בעלי האישיות הפסיכופתית    לפסיכופתים אין סולם ערכים, והאישיות שלהם ריקה    הם אנוכיים באופן טבעי, והם מאמצים, כמו טפילים, את מחשבותיהם והישגיהם של אח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il