"יש להטיל סנקציות על עיריות, שהוועדות לבניין ערים שלהן לא ידונו ויאשרו, במועדים הנקובים בחוק, את התוכניות המוגשות להן". כך קרא (יום ג', 20.10.09) עו"ד רפי אטינגר, האחראי על תחום הנדל"ן במשרדי עורכי הדין ארנון. הוא הציע, לדוגמה, לקצץ את תשלום הטל ההשבחה לעירייה, שלא תדון במועד הנדרש בתב"ע שהוגשה לה.
עו"ד אטינגר, שהוא גם יו"ר פורום הנדל"ן בלשכת עורכי הדין, אמר כי החוק הקיים - כולל תיקון 43, שנחקק כבר לפני 26 שנים - קובע לוחות זמנים מדויקים לדיון בתב"ע. "בפועל" - אמר - "הפך סעיף זה בחוק לאות מתה, והעיריות מצפצפות עליו. צריך להפעיל נגדן סנקציות, שיביאו לכך שלא יהיה להן כדי שלא לקיים את החוק".
במקביל, הגן עו"ד אטינגר על החוק המוצע, המגדיל את סמכויות הוועדות המקומיות לבניין ערים, על-חשבון המחוזיות. הוא אמר כי החוק כולל סעיפים, שיבלמו פעילות בלתי-רצויה של הועדות המקומיות, אף שחבריהן הם נציגי מפלגות:
- כל תוכנית תובא לדיון רק לאחר אישור מהנדס העיר והיועץ המשפטי.
- בוועדה ישבו נציגי גופים שונים, ובכללם איכות הסביבה, כמשקיפים, ויוכלו להביע את דעתם.
- הפרוטוקולים של ישיבות הוועדה יהיו גלויים לציבור.
- מנגנון ההתנגדויות לא יבוטל.
- כל מי שנפגע מהחלטת הוועדה יוכל לערער בפני ועדת הערר המחוזית, שבה יושבים אנשי מקצוע.
- במקרים מסוימים אפשר יהיה לערער גם בפני הוועדה המחוזית.
בהקשר זה אמר עו"ד אטינגר, שלדעתו אין לבטל את הוועדות המחוזיות. הן יעסקו גם באישור תוכניות החורגות מתחום השיפוט של עירייה מסוימת. בנוסף, יכינו תוכניות מתאר מחוזיות, וישמשו גם כאמור כמוסד לערעורים.
עו"ד אטינגר אמר עוד, כי הוא מתנגד להצעה, במסגרת החוק החדש, לפגוע בזכותם של תושבים לקבל פיצויים לפי סעיף 197 לחוק העיקרי, במקרה שאושרה תוכנית הפוגעת בנכס שלהם. אטינגר: "התוצאה תהיה, שתושבים החוששים שייפגעו יגישו התנגדויות רבות, ילחמו כארי וינסו כל אפשרות כדי להקפיא או לפגוע בתוכנית, כי הרי לאחר שאושרה, הם במקרים רבים לא יקבלו פיצוי".