"אנו מצויים בשעה קשה של איום מהותי וממשי על עתיד התחרות החופשית במדיה הטלויזיונית המסחרית בישראל", כך בפניה של יו"ר איגוד המפרסמים לחברי הארגון.
יו"ר הארגון, אורן מוסט, טוען כי עם תחילת הפעילות של ערוץ 10 והערוץ הישראלי לדוברי רוסית נפתח, בשעה טובה, שוק המדיה המסחרית בטלוויזיה לתחרות, לאחר שנים רבות של מאבק ציבורי לביטול המונופול של ערוץ 2. הליברליזציה בשוק, אומר מוסט, היא גם כתוצאה מכניסתם של הערוצים היעודיים: ערוץ המוסיקה, ערוץ בערבית, ערוץ החדשות וערוץ מורשת.
"לממשלה ולרגולטור דרישות קשות, המתחרים אינם יושבים בחיבוק ידיים, והמיתון העמוק המקשה על כולנו מפריע מאוד לערוץ החדש", מסביר מוסט את הקשיים, בהם נתקלת הנהלת הערוץ.
"כשערוץ 10 עלה לאוויר לפני למעלה משנה, ישבו מרבית המפרסמים על הגדר והמתינו שהתוכן, הרייטינג ותעריפי הפרסום של הערוץ החדש יוכיחו את עצמם. שנה חלפה לה וערוץ 10 מציע היום תוכן ורייטינג שונים לאין ערוך מכפי שהיה בתחילת דרכו. די אם נבחן כמה מאיתנו צפו בערוץ 10 בליל הבחירות ובשידורי אסון ה"קולומביה" ואילן רמון ז"ל, כדי להבין שחלה תמורה משמעותית בהרגלי הצפייה בטלויזיה המסחרית בישראל", כותב מוסט.
בנוסף, ציין מוסט את ההשקעה בהשבחת לוח השידורים ובשיווק חוץ מסכי של התכניות השונות - לקהל הפוטנציאלי.
"בעלי המניות שעומדים מאחורי ערוץ 10 שקלו את צעדיהם, את הסיכויים והסיכונים ונכנסו למיזם מרצונם החופשי", מסביר מוסט, "אך ליזמים אלה יש גם שליחות ציבורית חשובה בנוסף למניעיהם הכלכליים: ניתוץ המונופול ופתיחת השוק לתחרות.
לתחרות בשוק הפרסום במדיה הטלויזיונית המסחרית יש משמעות אדירה עבור כל המשק הישראלי בכלל ועבור החברות עתירות השיווק והפרסום בפרט".
מוסט פנה לחברים בבקשה לבחון את תמהיל הפרסום במדיה הטלוויזיונית ולפעול להגדלת הפעילות הפרסומית בערוץ 10 בתקופה הקרובה, על מנת לעזור ולייצב את הערוץ.
"סגירה, חלילה, של ערוץ 10, תנציח את חזרת המונופוליזם לשוק המדיה בטלויזיה המסחרית", מדגיש מוסט, "המשכיות הפעולה של ערוץ 10 חיונית לכולנו ותבטיח תמורות גדולות בתעשיית השיווק והפרסום בשנים הקרובות".
קריאה לראש הממשלה להתערב
יו"ר איגוד המפרסמים פנה במכתב לראש הממשלה: "אני קורא לך להתערב באופן אישי וליזום תכנית חרום להבטחת המשך פעילותו הסדירה של הערוץ המסחרי החדש".
מוסט מסביר: ערוץ מסחרי נוסף בישראל יאפשר את מימוש החזון לפתוח לחלוטין את שוק השידורים המסחרי לתחרות. ערוץ נוסף, מסביר מוסט, "הינו תנאי הכרחי להבראה אמיתית ויסודית של הכלכלה המצויה במשבר עמוק, שכן זהו אחד האמצעים האפקטיביים ביותר ליצירת תחרות בין היצרנים והמשווקים לתועלתו המוחלטת של הצרכן. תחרות כזאת מניעה את הפעילות הכלכלית בכלל המשק ובכך חשיבותה".
מוסט מאשים גם את מדיניות הממשלה בקשיים אליהם נקלע הערוץ ובכשלון של המיזם החדש "להמריא בקצב משביע רצון".
לא רק את הממשלה מאשים מוסט - הפתרון לבעיותיו יבוא משילוב בין יוזמות מצד הרגולטור, השקעות ומאמצים של היזם והתגייסות של החברות עתירות השיווק לרכוש תשדירי פרסום בערוץ החדש.
"סגירתו, חלילה, של ערוץ 10 תגרום להנצחת המונופוליזם בשוק המדיה הטלויזיונית בישראל. זהו נזק בלתי הפיך שכולנו מצווים למנוע וביכולתך, אדוני ראש הממשלה, להוביל מהלך זה. איגוד המפרסמים בישראל עומד לרשותך בכל עת כדי לסייע בפתרון בעיה חמורה זו", סיכם מוסט.