בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
אינוויקטוס: רציני עד כדי גיחוך
|
לינט איסטווד רצה לעשות סרט על כוחה של הרוח אבל הוציא תחת ידיו יצירה שהיא פולחן אישיות מפוספס המתעלמת מכמה אמיתות היסטוריות חשובות
|
מורגן פרימן ב"אינוויקטוס" [צילום: עכבר העיר]
|
|
|
|
|
אם יש קולנוען שלא היינו מצפים ממנו להאדיר פוליטיקאים, זהו קלינט איסטווד. אחרי הכל, לאורך הקריירה העשירה שלו הקפיד הבמאי לזרוק אבנים על חלונות הגבוהים - ויהיה זה דרך ביקורת על הממסד כולו, כמו ב"הארי המזוהם" וב"ההחלפה", או על דמויות מסוימות בתוכו, כמו ב"כוח להשחית". גם כשפנה לצד השני של המתרס ונבחר לראשות עיריית כרמל, דגל איסטווד בגישה ליברטריאנית וביקש לחלץ את הציבור מזרועותיהם של בעלי השררה. והנה, ראו זה פלא: "אינוויקטוס", סרטו הטרי של הבמאי האנטי־ממסדי, דווקא מאדיר דמות של מדינאי. איך זה ייתכן? ובכן, אולי מפני שהדמות הזו היא נלסון מנדלה, מן המדינאים היחידים שמעוררים קונצנזוס חיובי בארצות הברית; קונצנזוס כה גדול, שאפילו איסטווד שותף לו. היוצר הוותיק מאבד כאן רסן: הסרט לא סתם מאדיר את מנדלה, אלא ממש עושה לו פולחן אישיות, המזכיר את הצורה שבה קולנוענים במדינות טוטליטריות התייחסו למנהיגיהם. מורגן פרימן (אלא מי) מעצב את הנשיא הדרום־אפריקאי כמעין קדוש, שכוונותיו תמיד טהורות ושלעולם אינו טועה. איסטווד ופרימן בונים את דמותו של מנדלה בצורה כה מורמת מעם עד שהיא מזכירה את הדמות שגילם פיטר סלרס ב"להיות שם" - דמותו של גנן לוקה בשכלו שמתגלגל לבית הלבן, והטוהר הילידי שלו חושף את המערכת הפוליטית במערומיה המנוונים. ההבדל הוא ש"להיות שם" היה סאטירה, אבל "אינוויקטוס" הוא סרט רציני; רציני עד כדי גיחוך. הבעיה בדרמה עתירת היומרות אינה רק הדרך שבה בחר איסטווד להציג את מנדלה, אלא גם הסיפור שהוא בחר לספר עליו: "אינוויקטוס" מתרחש ב־1995, בימים הראשונים לכהונתו של מנדלה כנשיא דרום־אפריקה. לאחר שנאבק לשים קץ לאפרטהייד מתא כלאו, עתה הוא מתבקש לשקם את המדינה מעמדת כוח. מנדלה נחוש לעשות כל דבר שיפייס בין השחורים והלבנים, ומבקש לרתום למשימה את אליפות העולם ברוגבי, שעומדת להתקיים במדינה. אמנם הנבחרת הלאומית סופגת תבוסות במשחקי ההכנה, אבל מנדלה - כבר אמרנו שהוא תמיד יודע טוב יותר מכולם - משוכנע שהיא מסוגלת לחולל סנסציה ולזכות באליפות, מה שיאפשר לחזות סוף כל סוף בשני הגזעים מחובקים וצוהלים יחד. ברגע זה נכנסת ל"אינוויקטוס" דמות נוספת - פרנסואה, קפטן נבחרת הרוגבי, שהופך לבן חסותו של מנדלה, וברגע זה גם מתעוררות בסרט שורה של בעיות נוספות. ראשית, לתפקיד הקפטן ליהק את איסטווד את מאט דיימון, שהוא אולי שחקן אופי ורסטילי, אבל במקרה זה התפקיד גדול עליו, תרתי משמע - אין לדיימון את הנוכחות הפיזית הדרושה כדי לגלם אגדת רוגבי, והשילוב בין חוסר האונים שלו ומאמץ היתר של פרימן מוציא את הדרמה מאיזון. בעיה נוספת היא שאיסטווד כה מהופנט בידי מנדלה, שהוא שוכח להעביר את הזרקור ברגע הנכון לשחקני הרוגבי ולהסביר איך המנהיג השפיע עליהם. מה לימד מנדלה את פרנסואה וחבריו? באיזו צורה הוא שינה את חייהם? מה היה עולה בגורם ללא התמיכה שלו? לכל זה אין תשובות חזקות ומשכנעות, ובטח שלא מרגשות. לפיכך, בסופה של הצפייה אין זה ברור מדוע מכל המעללים של לוחם החופש ומכל הדברים שקרו לאחר קץ האפרטהייד, בחר איסטווד לספר דווקא את הסיפור הזה, ולאחר שאתה מבלה במשך יותר משעתיים בחברתו של הספורט הזה, אתה מצפה לתגמול מעט מספק יותר. יש ב"אינוויקטוס" כמה אמירות מגובשות, אך גם הן מעוררות אי־נוחות. מעוות מכל הוא רגע השיא של הסרט, משחק הגמר בין האנדרדוג הדרום־אפריקאי לגוליית הניו־זילנדי. איסטווד מצפה מאיתנו לעודד בכל כוחנו את הנבחרת של מנדלה, וזאת בהיותה סמל לשוויון בין הגזעים. אבל האמת הפוכה: דווקא הנבחרת הניו־זילנדית שילבה בשורותיה לבנים ומאורים, כך שהיא היתה ראויה להיות סמל לשוויון שכזה. לעומת זאת, הנבחרת האהובה על הבמאי האמריקאי היתה על טוהרת השחקנים הלבנים, למעט שחור אחד שלא היתה לו תרומה משמעותית. אם כך, הבמאי חובב זכויות האזרח בחר כאן את הצד הלא נכון. איסטווד רחוק עד מאוד מלהיות יפה הנפש ההוליוודי המצוי, ולכן ההתחסדות והצביעות של "אינוויקטוס" מפתיעות. בכלל, זוהי אחת העבודות החלשות בקריירה של הבמאי, מה שמוביל למסקנה אחת: רצוי כי סרטו הבא של איסטווד יתאר איך הרס אובמה לנבחרת ארצות הברית את הסיכוי לזכות במונדיאל בדרום־אפריקה.
|
תאריך:
|
22/01/2010
|
|
|
עודכן:
|
22/01/2010
|
|
אבנר שביט
|
אינוויקטוס: רציני עד כדי גיחוך
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
לא מקשיבות לך
|
24/01/10 01:06
|
|
"לפני כמה שנים פגשה את מירי, אשתי היקרה, בחורה בשם דליה שלמדה איתי בבית-הספר היסודי, וסיפרה לה שבכיתה ב' כתבתי לה זיכרון, שבו נכתב: 'כשאנחנו נגדל אני אהיה עורך דין, ואת תתגרשי ותבואי אליי כדי שאהיה עורך הדין שלך'. את זה כתבתי כבר בכיתה ב'. דליה אכן התגרשה וחיפשה אותי כעורך דין, אך אני הייתי אז בחו"ל".
|
|
|
דוד אבנר, מנכ"ל פרטנר, נמצא ברגעים אלה (ו', 22.1.10) בדרך להאיטי בשיירה חמושה. אבנר נמצא במשלחת של ארגון Israeli Flying Aid. הוא החליט להתנדב למסע להאיטי וצפוי לחזור לישראל בעוד מספר ימים. יחד איתו נמצא במשלחת גם חיים בקר, סמנכ"ל התפעול של פרטנר.
|
|
|
לפני מספר חודשים פגש אחד מידידי משפחת עופר את אביבה עופר במפגש חברתי שלישי במספר בתוך פחות משבועיים. מכיוון שהיה רגיל למפגשים נדירים עם בני הזוג סמי ואביבה עופר, שהתגוררו דרך קבע באנגליה, שאל הידיד את אביבה, "תגידי, מה אתם עושים בארץ כל-כך הרבה?' אביבה הביטה בו בתמיהה ושאלה: "לא שמעת? חזרנו לארץ". נדמה היה שידידה הוא היחיד במדינה שלא קרא את כותרות הענק מאוקטובר האחרון שהכריזו בסוג של גאווה לאומית - בחלקה אמיתית, בחלקה מזויפת: "סמי עופר חוזר לישראל, תוך ניצול הטבות המס לתושבים חוזרים ועולים חדשים".
|
|
|
מוחמד קליבאת, חלוצה הצעיר של נצרת עילית, בדרך לבני סכנין. קליבאת שמתגורר בבוסאת טבעון נחשב לשחקן כישרוני והבקיע חמישה שערים בליגה הלאומית. היום (שישי) התקיימה פגישה בין נשיא המועדון מוחמד אסאדי לבין הנהלת נצרת עילית. הפערים בין הצדדים קטנים מאוד וההערכה היא שהמעבר יתקיים עד סוף השבוע הבא ויחזק את התקפת הקבוצה. עוד בגזרת הרכש, לקבוצה הגיע גם קשר פורטוגלי בשם רוי לימה שאמור לחתום אם יעבור את הבדיקות הרפואיות המקיפות שנקבעו לו.
|
|
|
שכרם של פועלי הבניין יועלה, תנאי עבודתם ישופרו, והם יצורפו לקרן פנסיה. כך קובע הסכם שכר קיבוצי בין התאחדות הקבלנים להסתדרות עובדי הבניין והעץ, שנחתם אמש (יום ה', 21.1.10) בתל אביב. ההסכם יכנס לתוקף לאחר ששר התעשיה והמסחר, בנימין בן-אליעזר, יחתום על צו הרחבה [פירוט בהמשך]. להלן פרטיו העיקריים של ההסכם:
|
|
|
|