|
מחזה שהפך לנדיר בשבוע האחרון. מטוס ממריא [צילום: AP]
|
|
|
|
|
הטיסות המסחריות ברחבי אירופה חזרו אט אט לסדרן (יום ד', 21.4.10), על-רקע פתיתת עוד ועוד נתיבי אוויר בעקבות ההערכה המחודשת לסיכונים הנשקפים מענן האפר הגעשי האיסלנדי, אשר יצר הפרעות קשות בענף בששת הימים האחרונים.
עם זאת, חברות התעופה מסרו כי עדיין יידרשו שבועות כדי להחזיר הביתה את כל הנוסעים המקורקעים וכדי לשוב לפעילות נורמלית וסדירה מלאה.
ההערכות באשר להשפעות האירוע ממשיכות לצוץ. יאט"א, הארגון הבינלאומי לתעבורת אוויר, המאגד תחתיו את מרבית חברות התעופה הסדירות בעולם, מסר כי ההפסדים לחברות התעופה האירופיות נאמדים סביב 1.7 מיליארד דולר.
הממשלה הבריטית, שפעלה מאוחר בהשוואה לשאר הממשלות באירופה, החליטה לפתוח את שדות התעופה במדינה רק אתמול בערב. החלטה זו הביאה לפתיחתו המחודשת של נמל התעופה הית'רו - הנמל האווירי העמוס ביותר בעולם. בריטיש איירווייס, אחת מחברות התעופה שנפגעו הכי קשה מהמשבר האווירי, אמרה כי היא מקווה להפעיל את כל הטיסות ארוכות הטווח שלה משדות התעופה הית'רו וגטוויק במהלך היום, אולם היא ציינה כי עדיין ייתכנו ביטולים בטיסות לטווחים קצרים.
הבקשות לסיוע בדרך
הלחץ על הממשלים השונים באירופה לחדש את הטיסות היה רב. יותר משמונה מיליון נוסעים הושפעו מקרקוע הטיסות, ו-313 שדות תעופה נסגרו.
מנכ"ל חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה, וולפגנג מיירהובר, מסר כי חברות התעופה האירופיות ידונו ביניהן האם וכיצד לדרוש סיוע ממשלתי שיכסה את עלויות הפרעות השירות. הוא ציין עם זאת כי תעשיית התעופה לא תזדקק ל"חילוץ", וכי ישנן מספר אסטרטגיות אפשריות כדי להקל על המצב.
הרשויות האירופיות עומדות בפני מספר בעיות נוספות עמן עליהן להתמודד בעקבות המשבר התעופתי: חברות תעופה וסוכנויות תיירות דורשות מהן פיצויים על ההפסדים שנבעו מהאירוע; עלתה ביקורת באשר לתחזיות בהן השתמשו הרשויות כדי לאמוד את תנועת ענן האפר, ועל-פיו את הגבלות הטיסה; וחששות באשר לבטיחות הטיסה נותרו על כנן, כיוון שכעת כבר ברור שהממשלות פעלו מבלי להשתמש בהנחיות בינלאומיות עקביות לטיפול במשבר מסוג זה.