|   15:07:40
  איציק וולף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

דוח המבקר / ליקויים בבחירות לרשויות המקומיות

חבר מועצה אסיר משוחרר; זליגת מידע ונפוטיזם

מבקר המדינה קובע כי נמצאו מספר פגמים בסיסיים באופן פעילות המפקח על הבחירות ברשויות המקומיות הוצאות של מאות אלפי שקלים רק בשל תכנון לקוי כשלים באבטחת מידע והיעדר יכולת סינון המועמדים בבחירות
13/10/2010  |   איציק וולף   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
בחירות לרשויות המקומיות [צילום ארכיון: פלאש 90]

מבקר המדינה, השופט (בדימ.) מיכה לינדנשטראוס קובע (יום ד', 13.10.10) בדוח שחיבר, כי למרות שהבחירות לרשויות המקומיות בשנת 2008 ככלל התקיימו כהלכתן, מצא מספר כשלים בסיסיים, חלקם כבדי-משקל, באופן ההיערכות של המפקח הארצי ושל הרשויות המקומיות לקראת הבחירות.

לדבריו, תקציב המדינה שיוחד לניהול הבחירות היה כוללני בלבד ולא איפשר קיום בקרה תקציבית נאותה על ההוצאות לסוגיהן, כך שלמעשה לא היו בידי משרד הפנים נתונים על העלות הממשית של הבחירות לרשויות המקומיות שהתקיימו בנובמבר 2008. הכנתו והגשתו של תקציב באופן כזה הביאו לידי בזבוז וחוסר תכנון מראש בפעולותיו של המפקח הארצי.

בין הכשלים שנמצאו היה תשלום של כ-294,000 שקלים עבור שכירות לשלושה ימים ותשלום של כ-80,000 שקלים עבור שירותי הסעדה שנעשו בשל תכנון ראשוני לקוי, היערכות מאוחרת, הימנעות מחיפוש פתרונות חלופיים ונקיטת הליכי התקשרות לא נאותים.

עוד ציין המבקר כי 50,000 סוגרי מתכת לתיבות הקלפי ("פלומבות") נרכשו אף שלפי "תוכנית ההפצה" היה צורך בפחות מ-20% מכמות זו.

בדוח מציין המבקר, כי מנכ"ל משרד הפנים דאז מינה 148 עובדים של משרד הפנים לתפקיד שהוגדר "מנהל בחירות מטה" לפרק זמן של חודש עד ארבעה חודשים וחצי, בכלל זה גם כל עובדי יחידת המפקח הארצי. מנכ"ל משרד הפנים לא קבע את סמכויותיו וחובותיו של כל עובד ואת אופן המינוי. לכל עובד שמונה לתפקיד שולם בכל תקופת כהונתו, נוסף על משכורתו החודשית, שכר בשיעור 70% משכר דרגה אחת מעל דרגתו הקבועה. התנאי היחיד לתשלום השכר הנוסף היה שכל עובד יעבוד עשר שעות נוספות בכל חודש. העובדים לא נדרשו לדווח אם אכן עבדו בשעות הנוספות שאושרו להם.

גם בעלי קלון יכולים להיות מועמדים

המבקר ציין כי המפקח הארצי על הבחירות לא בדק כלל שתי מגבלות מהותיות המונעות זכאות להיכלל ברשימת מועמדים לבחירות למועצה: הרשעה פלילית שיש עמה קלון ופשיטת רגל.

"מנהלי הבחירות והמפקח הארצי הסתמכו על הצהרת המועמד בלבד. שטחיות הבדיקה גרמה במישרין למקרים שבהם נבחרו מועמדים שאינם כשירים לפי החוק להיות חברי מועצה. כך, 29 מהמועמדים לא היו זכאים להיכלל ברשימת המועמדים מאחר שהוכרזו פושטי רגל. יתרה מזו, שניים מהם נבחרו לחברי מועצה. 44 מהמועמדים לא היו זכאים להיכלל ברשימת המועמדים, מאחר שנדונו לעונשי מאסר בפועל לפרק זמן העולה על שלושה חודשים, וביום הגשת רשימת המועמדים טרם עברו שבע שנים מהיום שגמרו לרצות את עונש המאסר בפועל. לא זו בלבד, אלא שאחד ממועמדים אלה, שריצה עונש מאסר בפועל לפרק זמן העולה על שלושה חודשים, נבחר, והוא מכהן כחבר מועצה", ציין המבקר.

המלצות המבקר: פתרונות יצירתיים

מבקר המדינה ציין בדוח כי על משרד הפנים להסדיר את הנושאים שנבדקו ולנקוט את הפעולות הנדרשות על-מנת לשפר את ההיערכות והתפקוד במערכות הבחירות הבאות, לחסוך בעלויות הבחירות ולצמצם ככל הניתן את התופעות הפסולות שהובאו בדוח.

להלן הפעולות העיקריות הנדרשות:

  • יש להקפיד על הפרדה בין התקציבים של מערכות הבחירות השונות ועל חלוקה לתתי-תקציבים, על-מנת שתתאפשר בקרה תקציבית נאותה על-ידי משרד הפנים ומשרד האוצר.
  • יש לבצע את הבקרות הנדרשות, לפני קיום מערכת הבחירות, על-מנת לאתר מועמדים פסולים שאינם זכאים להיכלל ברשימת המועמדים לבחירות למועצת הרשות המקומית.
  • יש לשמור בהקפדה על קיום הוראות חוק הבחירות וההנחיות הנוגעות למסירת פנקס הבוחרים לרשימות המועמדים.
  • יש לגבש תוכנית פעולה שמטרתה להעלות את אחוזי ההצבעה בבחירות.
  • על משרד הפנים ומשרד האוצר לבחון את נושא מינוי מנהלי בחירות המטה בתקופת בחירות כוללות לרשויות המקומיות. יש לבחון היטב גם את היקף בעלי התפקידים הנדרש בכל אחת מיחידות המשרד, להגדיר אמות מידה ברורות למינוי לתפקיד זה ולהגדיר תוכנית עבודה מפורטת לכל עובד שיתמנה לתפקיד. על העובדים שיתמנו למנהלי בחירות מטה להגיש דיווח מפורט על הפעולות שביצעו במסגרת העבודה הנוספת. התמורה שתשולם תהיה לפי הנהוג במשרדי ממשלה בעת ביצוע עבודה נוספת.
  • יש לקבוע אמות מידה ברורות וקבועות מראש למינוי סגן נוסף על מנהל הבחירות.
  • יש לקיים פיקוח צמוד על כל שלבי הכנת ההודעות לבוחר, מרגע הפקת פנקס הבוחרים ועד מועד מסירת ההודעה לבתי התושבים על-מנת להבטיח שכל בעלי זכות הבחירה יקבלו את ההודעות לבוחר במועד.
  • יש לקיים הליך מסודר לרכישת הציוד הקשיח באמצעות מכרז שינצל יתרונות לגודל וגם יבטיח את יכולת המציע לספק את הסחורה בזמן ובאיכות הנדרשת. יש לבחון גם את הצורך בשינוי התקנות של סדרי הבחירות, כדי להבטיח שהדפסת פתקי ההצבעה תיעשה באופן מרוכז וכך יוזלו עלויות ההדפסה ויצומצם מספר התקלות בהליך זה. יש לשקול גם הצורך לפרסם מכרז מרכזי לכלל הרשויות בנושא העסקת מאבטחים ביום הבחירות לרשויות המקומיות.
  • הרשויות המקומיות יונחו במפורט לגבי ההוצאות השונות הצפויות במערכת הבחירות כדי לוודא שהתקציב שישוריין למטרה זו יהיה ריאלי. על הרשויות המקומיות לדאוג להקצאה מראש של המשאבים הנחוצים לקיום הבחירות ולייעד אותם לסוגי ההוצאות הצפויים.
  • יש להגדיר תפקידי מזכיר ועדת הקלפי ותנאי עבודתו, לרבות העלאת התמורה המשולמת לו ליום הבחירות ותקצוב העלות של אספקת מזון ושתייה למזכירים.
  • יש לגבש הוראות ברורות ומפורטות בנוגע לאופן הפרסום לתפקיד מזכיר ועדת קלפי, למקומו ולמועדיו, זאת כדי להגדיל את המאגר הפוטנציאלי של המועמדים ולתת הזדמנות שווה ככל האפשר למועמדים נוספים, וגם כדי לצמצם תופעות בלתי רצויות, כגון התבססות על עובדי הרשות המקומית ואף תופעות שליליות כגון גיוס של בני משפחה, קרובים ומכרים בשיטת "כל הקודם זוכה".
  • תפקידו המרכזי של המזכיר וסמכותו המקצועית מחייבים קביעת אמות מידה ברורות של דרישות לתפקיד ותנאי סף להעסקת מזכיר ועדת קלפי. כן ייקבעו אמות מידה ברורות יותר למינוי קולטי הקלפיות בסיום הבחירות, מספרם בכל רשות ואופן הכשרתם לתפקיד.
  • יש למצוא דרך לאפשר לכל מזכיר לממש את זכות ההצבעה.
  • יש להכין נוהל ובו יפורטו כל הפעולות והאמצעים הנדרשים לתהליך הכשרת מדריכי הקלפי, לרבות לוח זמנים מפורט.
  • ראוי להשקיע מחשבה נוספת בעניין מיקום הקלפיות כדי שבעתיד הן ימוקמו באופן שיאפשר למלא את צורכי האוכלוסיה ואת פיזורה; על בודקי הקלפיות לבדוק אחת לפרק זמן מוגדר את מצבם הפיזי של המקומות שבהם מוצבות הקלפיות ולאתר מקומות ציבוריים הולמים חלופיים להצבת קלפיות.
  • רצוי להגדיל את מספר הקלפיות ביישובים הלא יהודיים, כדי להקטין את מספר בעלי זכות הבחירה וממילא גם את זמן ההמתנה בכל קלפי.
  • על ועדת הבחירות המרכזית והמפקח הארצי לקבוע בצוותא אמות מידה למספר הקלפיות הנגישות שיוצבו בכל יישוב בהתחשב במספר התושבים הכולל ובמאפייניהם (כגון גילם) ובמספר הקלפיות במערכות בחירות קודמות. יבוטלו קלפיות נגישות באזורים שאין בהם צורך בקלפיות נגישות מצד אחד, ויוספו קלפיות נגישות באזורים שבהם יש צורך רב באותן קלפיות מצד אחר.
  • יש לפשט את הפרוטוקולים לנוחות המשתמשים ולדאוג לכך שבמסגרת ההדרכות הניתנות למזכירים בעתיד הם יתַרגלו, באמצעות טיוטת פרוטוקול, את השימוש במונחים מוסכמים שיאפשרו למועמדים למלא את הפרטים באופן אחיד.
  • חשיבות רבה יש לפתיחת הקלפיות במועד הנקבע בחוק. יש ליזום פתרונות יצירתיים לשם כך.
  • יש לתת את הדעת על בעיית היעדרות חברי ועדת הקלפי בעת פתיחת הקלפיות ובמשך היום. יש ליזום שינוי של החוק כך שיוצבו שני מזכירים, והם ישמשו חברי ועדת קלפי.
  • על משרד החינוך והמפקח הארצי למצוא פתרון למניעת פגיעה במערכת החינוך ביום הבחירות,כגון הוצאת הקלפיות ממוסדות חינוך, קיום פעילות לימודית חוץ-בית ספרית, הפחתת שעות ההצבעה בכל הקלפיות או פתרונות יצירתיים אחרים על-מנת שמספר מוסדות החינוך שיושבתו יהיה מצומצם ככל האפשר.
  • על המפקח הארצי להקפיד כי תוצאות הבחירות יפורסמו במועדן כחוק על-מנת למנוע את עיכובם של כל ההליכים הנדרשים לפי החוק, שניתן לבצעם רק לאחר פרסום התוצאות ברשומות.

הנחיות סותרות האם יתקיימו לימודים או לא

מבקר המדינה ציין בדוח כי נמצאו ליקויים גם באופן קבלת ההחלטות בנוגע לקיום לימודים ביום הבחירות לרשויות המקומיות במוסדות חינוך, ובעיקר בבתי ספר שבהם מוצבים אלפי קלפיות דרך קבע במערכות הבחירות.

בחודשים ספטמבר-אוקטובר 2008 התקבלו כמה החלטות, חלקן סותרות, על-ידי ממשלת ישראל ומשרד החינוך לגבי קיום לימודים במוסדות החינוך. לדברי המבקר, בגלל ההוראות הסותרות היו שיבושים בקיום הלימודים באותו יום בכל הארץ. "במשרד החינוך לא נמצאו נתונים מפורטים בדבר מספר בתי הספר שלא קיימו לימודים ביום הבחירות. גם לא נמצאו נתונים בנוגע לבתי הספר שקיימו פעילות לימודית חוץ-בית ספרית באותו יום, אם בכלל", כתב.

בבדיקה שנעשתה בעניין זה בשלושה מחוזות של משרד החינוך עלה כי במחוז הצפון לא התקיימו לימודים כסדרם ב-194 בתי ספר (שבהם לומדים עשרות אלפי תלמידים), שהם כ-30% מכלל בתי הספר במחוז; במחוז הדרום לא התקיימו לימודים כסדרם ב-235 בתי ספר שבהם לומדים כ-100,000 תלמידים; במחוז ירושלים לא נאספו נתונים כלל ולא היה מידע לגבי בתי הספר שביצעו פעילות כלשהי ביום הבחירות.

מידע מפנקס הבוחרים זלג לגורמים מסחריים

דוח המבקר ציין כי המפקח הארצי לא קיים כלל את הוראות החוק הנוגעות למסירת מידע מפנקס הבוחרים, שנועדו לשמור על הפרטיות של ציבור הבוחרים ולמנוע זליגת מידע וניצולו לצרכים מסחריים ואחרים. "בעקבות כך אין בידי המפקח שום מידע על גורלם של אלפי תקליטורים המכילים פרטים רגישים מאוד העלולים להגיע לידי גורמים שישתמשו בהם לרעה", קבע.

כמו-כן התקבלו תלונות רבות מאזרחים ולפיהן הם לא קיבלו כלל לבתיהם את ההודעות לבוחר. "המפקח הארצי לא קיים בדיקה ומעקב מטעמו, ולא היה ניסיון לברר באופן מדגמי ביישובים שונים אם ההודעה לבוחר אכן הגיעה לתושבים ומתי", ציין המבקר והוסיף כי גם תוצאות הבחירות לא פורסמו בילקוט הפרסומים במועד כפי שנקבע בחוק (בתוך 21 ימים מיום הבחירות).

נפוטיזם בבחירת חברי ועדות הקלפי

מבקר המדינה ציין כי ליקויים חמורים לא פחות הועלו גם באופן שבו נערכו הרשויות המקומיות לבחירות. בין היתר מצא תופעה של נפוטיזם והעדפת מקורבים כעובדי ועדת הקלפי. לדבריו, האופן שבו תקצבו הרשויות המקומיות שנבדקו את מערכת הבחירות לרשויות המקומיות היה לא תקין.

כמה עיריות לא ייחדו בספר התקציב לשנת 2008 סעיף ייעודי להוצאות הכרוכות בבחירות; ואילו עיריות שייעדו תקציב להוצאות הבחירות, הקצו לכך סכום כולל שהתבסס בדרך כלל על הוצאותיהן במערכת הבחירות בשנת 2003. בידי מרביתן לא נמצא תחשיב מפורט של הוצאות הבחירות הצפויות לסוגיהן; מרבית הרשויות המקומיות שנבדקו לא אמדו כראוי את הוצאות הבחירות והתקציב שהן הקצו להן היה חסר.

ארבע רשויות מקומיות העדיפו להעסיק את עובדי הרשות המקומית כמזכירי ועדות קלפי. בארבע עיריות אחרות ובמועצה מקומית אחת שיעור עובדי הרשות שהועסקו בתפקידי מזכירי ועדות קלפי עלה על 17%.

בכמה רשויות גייסו מנהלי הבחירות את המועמדים באופן אישי מקרב חוג מכריהם, עובדיהם וקרובי משפחתם. עוד ציין המבקר כי בקלפיות רבות ברחבי הארץ נמצאו בתחילת יום הבחירות ולפרקים במהלכו המזכירים לבדם. "לכן ראוי היה, ולו למראית עין, לצמצם ככל האפשר את העסקתם של עובדי אותה רשות", קבע.

פגיעה ממשית בשמירה על טוהר המידות

מבקר המדינה ציין כי במהלך תהליך הביקורת עלתה תמונה של פגיעה ממשית בשמירה על טוהר המידות מצד הממונים על הליך הבחירות ברשויות המקומיות.

ב-92 רשויות מקומיות העסיקו מנהלי הבחירות קרובי משפחה מדרגה ראשונה (מדובר בקרבה בין מזכירי ועדות הקלפי ובינם לבין מנהלי הבחירות), למרות הנחיה ברורה מצד המפקח הארצי שלא לנהוג כך. מתוך כ-4,500 מזכירי ועדות קלפי, הסתכם מספר קרובי המשפחה שהועסקו בתפקיד מזכירי ועדות קלפי בכ-2,300; בעשרות מקרים הועסקו בתפקיד יותר משני בני משפחה שקרבתם המשפחתית מדרגה ראשונה. נמצא גם כי 20 מנהלי בחירות, ששימשו "זרועו הארוכה של המפקח", העסיקו אף הם קרובי משפחה מדרגה ראשונה. עוד עלה, כי בשמונה רשויות מקומיות כיהנו עובדים בכירים וקרובי משפחתם מדרגה ראשונה בתפקיד מזכירי ועדות קלפי.

"המפקח הארצי או מי מטעמו לא עמדו בפרץ ולא קיימו פעולות פיקוח ואכיפה לצורך אכיפת המגבלות שקבע המפקח עצמו בעניין העסקת קרובי משפחה מקרבה ראשונה", קבע המבקר.

תאריך:  13/10/2010   |   עודכן:  13/10/2010
איציק וולף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חבר מועצה אסיר משוחרר; זליגת מידע ונפוטיזם
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
gogom
13/10/10 22:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אישה בת 42 ילדה תינוק מעובר שהוקפא לפני כמעט 20 שנה. כך פורסם בעיתון המדעי Fertility and Sterility.
13/10/2010  |  יפעת גדות  |   חדשות
חברת פ.ק. גנרטורים וציוד בע"מ רכשה את חברת האנרגיה הסולארית ענבר. היא תשלם תמורתה 10 מיליון שקל. ענבר הייתה עד עתה בידי ניר בלזר, ד"ר צבי רוזנמן ושי פורת. בכך נוצר איחוד כוחות בין שתי חברות בענף האנרגיה הסולארית, כמפורט בהמשך.
13/10/2010  |  אלעזר לוין  |   חדשות
אבי הוכמן, מנכ"ל חברת דואר ישראל הודיע לשר התקשורת, ח"כ משה כחלון, ולמר ששי שילה, יו"ר דירקטוריון דואר ישראל, על כוונתו לסיים את כהונתו כמנכ"ל דואר ישראל.
13/10/2010  |  עידן יוסף  |   חדשות
חשיפה לאור רב מדי עלולה לגרום להשמנה, גם ללא שינוי רמת הפעילות הגופנית או אכילת יתר. כך קובע מחקר חדש שנעשה בעכברים.
13/10/2010  |  יפעת גדות  |   חדשות
משרד הבריאות מודיע כי החוברת לעידוד חיסון ילדים, המופצת בגני ילדים, לא יצאה מטעם משרד הבריאות אלא מטעם חברת התרופות אסטרה זנקה.
13/10/2010  |  יפעת גדות  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שפת השפיות חייבת להיות שפת ההידברות ויש להוריד מסדר היום שפה בוטה וגסת רוח התובעת מישראל להגיב בנוסח - "בעל הבית השתגע"
מתן גולדבלט
מצד אחד, התביעה בבית הדין תשאף לפעול ככל האפשר בשיתוף פעולה עם הרשויות במדינה כדי שימלאו את חובתן (וכך ליישם את עקרון המשלימות). מצד שני ובמקביל, התביעה בבית הדין תישאר ערה לסמכותה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il