|   15:07:40
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

"משפחה מאוחדת"

דוח מבקר המדינה: הפקרות, שחיתות ונפוטיזם

מבקר המדינה קורא להקמת ועדת חקירה לבדיקת עסקי קופת חולים מאוחדת וניהולה המנכ"ל שמואל מועלם קיבל 66,000 שקל למימון השתתפות באירועים של עובדים - ללא דיווח המנכ"ל הקודם עוזי סלנט קיבל תרופות בחינם בשווי 116 אלף שקל הרוקח הראשי קיבל מליונים "כינוסים מקצועיים" שהפכו לימי נופש ובידור
15/11/2010  |   אלעזר לוין   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
מנכ"ל קופת חולים מאוחדת שמואל מועלם [צילום: קופת חולים מאוחדת]

הפקרות בענייני כספים ומינהל, שחיתות אישית במיליוני שקלים, ניגודי עניינים, טובות הנאה לבכירים, נפוטיזם והעסקת קרובי משפחה של הבכירים על ימין ועל שמאל - זהו פרצופה של קופת חולים "מאוחדת", בדוח החמור ללא תקדים שמפרסם היום (ב', 15.11.10) מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס.

המבקר אף קורא למשרד הבריאות, לממשלה ולוועדת הביקורת של הכנסת לשקול הקמת ועדת חקירה, אולי ממלכתית, לבדיקה יסודית של עסקי הקופה בשנים האחרונות.

במוקד הדוח עומדים גילויים חמורים על בכירי הקופה - החל במנכ"לים שמואל מועלם ועוזי סלנט, דרך מנהלי אגפים, וכלה בחברי דירקטוריון ועובדים בכירים. הביקורת האישית עליהם תופסת עשרות עמודים בדוח המבקר, והרי התמצית:

  • יהודה עליאש, שהיה בשנים האחרונות מנהל מחוז ירושלים: שלושה מקרובי משפחתו הועסקו במשך שנים אצל שנים מספקי השירותים לקופה הוא - וגם בכירים אחרים שיפורטו בהמשך - לא דיווחו על כך למוסדות הקופה. הוא חתם ללא רשות על חוזים בעשרות מליוני שקלים עם החברות שקרוביו עבדו בהן. "זהו כשל אישי, ויש להסיק מסקנות אישיות". עליאש מובא בראש הרשימה, מכיוון שעניינו כבר הועבר למשטרה, והוא נעצר בשבוע שעבר.
דוחות ביקורת על קופות החולים

הרץ: חוזים ב-220 מיליון שקל עם חברה שבה עבדו קרוביו

צבי הרץ, דירקטור ומנהל מחוז יהודה: שלושה מקרובי משפחתו הועסקו במשך שנים בחברה לשירותי ניקיון. מאוחדת רכשה מחברה זו, במשך 7 שנים, שירותים ב-220 מיליון שקל.

הרץ אישר אישית כמה פעמים את הרחבת היקף העבודות עם חברתם של קרוביו. כן קיבל פדיון ימי חופשה ב-146 אלף שקל, מבלי שימי החופשה נמחקו. המבקר קורא לשקול אם להסיק נגדו מסקנות אישיות.

מאוחדת מימנה עסק פרטי של חבר מועצה

צבי למברגר, חבר מועצת הקופה, היה, בו-זמנית, מנכ"ל עמותה, שחתמה עם הקופה על חוזה לניהול סניף של הקופה בשכונת גאולה בירושלים.

בשנים 2009-2004 העבירה הקופה לעמותה זו מליוני שקלים לניהול הסניף. בניגוד לחוק ולחוזה, מימנה הקופה במאות אלפי שקלים לשנה הוצאות שונות של הסניף. זהו ניגוד עניינים בולט לעין, מה שגם שאשתו של למברגר עבדה כשכירה בסניף.

  • משה מאירי, עובד בכיר ויו"ר ועד העובדים, קיבל 146 אלף שקל פדיון ימי חופשה. מבלי שהימים נחמחקו מכרטיסו.
  • כרמלה איזנברג, מנהלת אגף כוח אדם בקופה, קיבלה 112 אלף שקל פדיון ימי חופשה, אך ימי המחופשה שלא לא נמחקו – כמו של האחרים דלעיל.
  • רפי דרזיה, חבר מועצת הקופה, הוא גם בעלים של חברה פרטית, שמכרה לקופה שירותים במשך שנים, גם זה בניגוד לחוק.

מבקר הקופה השתתף בכינוסים עם בת זוגו

  • יו"ר הדירקטוריון, הרב ירחמיאל בויאר: קרובי משפחתו מועסקים במאוחדת.
  • סגן יו"ר הדירקטוריון, ד"ר יוסף שקליש: קרוביו מועסקים בקופה.
  • חבר הדירקטוריון הרב אפרים וובר: קרוביו מועסקים בקופה.
  • דוד נוישטיין, נציג ציבור במוסדות הקופה: קרוביו מועסקים בקופה, והוא גם חבר הנהלה בבית אבות של הקופה. למרבה האירוניה, נוינשטיין חבר ב...ועדת הביקורת של מאוחדת!
  • אליהו קורח - נציג ציבור במוסדות הקופה: קרוביו מועסקים בקופה. גם הוא חבר בוועדת הביקורת!
  • אחמד מסארווה, נציג ציבור במוסדות: קרוביו מועסקים בקופה.
  • דרוור פארס, נציג ציבור במוסדות הקופה: קרוביו מועסקים בקופה.
  • המבקר הפנימי דוד סומך, האחראי יותר מכל אדם אחר על טוהר המידות במאוחדת, השתתף יותר מפעם - עם בת זוגו - ללא תשלום, בכינוסים מקצועיים שאירגנה הקופה.
  • עובדים במשרד הבריאות, ששמותיהם לא פורטו, קיבלו מהרוקח הראשי תרופות בחינם.

מועלם קיבל 240 אלף שקל פדיון חופשה

מנכ"ל הקופה, שמואל מועלם: שלושה מקרוביו הועסקו אצל ספקים של הקופה. גם הוא, "כמקובל", לא דיווח על כך.

במשך 7 שנים קיבל 240 אלף שקל "פדיון ימי חופשה", מבלי שהימים נמחקו מהכרטיס שלו! בעקבות הביקורת, הורה הממונה על השכר באוצר למועלם להחזיק את הכסף. מועלם מקבל 1,900 שקל לחודש בתור "דמי יצוג", כדי לממן השתתפות שלו באירועים חברתיים של עובדי הקופה.

בנוסף, קיבל 300 עד 500 שקל לכל אירוע. בשנה שבין מאי 2008 למאי 2009 דיווח מועלם על 132 אירועים כאלו, ו"מאוחדת" שילמה לו 66,000 שקל.

המבקר מעיר, ביותר משמץ של חשדנות, כי מכאן עולה שמועלם השתתף בשלושה אירועים בשבוע! מתברר, שאיש במאוחדת לא דרש פירוט או הסברים מהמנכ"ל. הוא גם קיבל הזמנות בחינם לאירועי ספורט של קבוצות המפרסמות את מאוחדת.

סלנט קיבל תרופות ב-116 אלף שקל

המנכ"ל הקודם של "מאוחדת", עוזי סלנט, קיבל בחינם מהרוקח הראשי שריקי תרופות ב-116 אלף שקל. גם הוא קיבל הזמנות לאירועי ספורט של קבוצות המפרסמות את הקופה.

עובדי מאוחדת ניסו להקשות על בדיקת המבקר

  • "מאוחדת" שילמה לשלושה משרדי פרסום 65 מיליון שקל, מבלי שערכה מכרז.

  • הקופה אירגנה לרופאים כינוס מקצועי במלון יוקרה. גם בנות הזוג הוזמנו. איש מהם לא שילם. להפך – הם קיבלו בקבוקי בושם בשווי 370 אלף שקל.

  • ועדת הביקורת וגם מוסדות אחרים של הקופה אינם פועלים כהלכה.

  • עובדים בכירים במאוחדת קיבלו כרטיסים בחינם למופעי ספורט של קבוצות המפרסמות את הקופה על חולצות השחקנים.

  • עובדים במאוחדת הערימו קשיים על עבודתו של מבקר המדינה, בניגוד לחוק. פעמים רבות עיכבו העברת מסמכים, במקרים אחרים טענו שאין להם מסמכים, דבר שהתברר כשקר. הדיווחים שלהם היו מטעים ולעיתים גם לא-אמת. בנושא מסוים , למשל, טענה הקופה שאין אסמכתות, והמנכ"ל מועלם אינו מכיר את הפרטים. בדיקה חוזרת של אנשי משרד המבקר גילתה, שלא רק שיש מסמכים, אלא שמועלם יודע יפה את הפרטים, ומזכירתו טיפלה בנושא.

שערוריית הרוקח הראשי ג'ורג' שריקי

המבקר מקדיש פרק מיוחד לפעילותיו של הרוקח הראשי של הקופה, ג'ורג' שריקי. הוא אחראי על מערך התרופות, על רכישת תרופות ב-550 מיליון שקל בשנה, ועל הקשרים עם בתי מרקחת פרטיים.

הביטוי "שערורייה" הוא הגדרה עדינה לגבי פעולתיו של איש זה, בהיקף של מליוני שקלים. הנה תמצית הממצאים:

  • שריקי אינו עובד הקופה, אלא נותן שירותים חיצוני, החל ב-1995, שנים רבות ללא חוזה. לפני שנתיים נחתם אתו חוזה, ממנו עולה שהוא מקבל מהקופה, תמורת היעוץ, 144 אלף שקל לחודש. אבל זו רק תחילת הדרך. המבקר חישב ומצא, ששריקי קיבל מהקופה במשך השנים עוד 3.7 מיליון שקל, בדרכים הבאות:

הקופה שילמה לרוקחים הפרטיים של שריקי

  • בבעלות שריקי בית מרקחת פרטי בירושלים, והוא חתם על החוזה עם הקופה משני הצדדים במשך 8 שנים הוארכו שעות הפעילות של בית המרקחת מעבר למקובל, וזה כמובן נתן לו יתרון על פני המתחרים.

המבקר מצא, שמחזור עסקיו היה פי שישה מזה של בית מרקחת רגיל. רוקחים שכירים של קופת חולים הועסקו על חשבון "מאוחדת" בבית המרקחת. "מאוחדת" שילמה לרוקחים, על-פי הערכת המבקר, כ-1 מיליון שקל לשנה.

  • "מאוחדת" שילמה לשריקי 22,000 שקל לחודש בעד הצבת שלט שלה על בית המרקחת, כאשר גובה התשלום נקבע על-פי מספר הלקוחות. בסך-הכל קיבל ממנה 2.5 מיליון שקל.

  • שריקי קיבל, בתפקידו כרוקח ראשי, מחברות שונות, תרופות בעשרות אלפי שקלים, כדוגמאות. במקום להעביר אותן לקופה, הוא פתח מחסן פרטי משלו וחילק את התרופות בחינם לאנשים שחפץ ביקרן – בכירים בקופה, עובדי משרד הבריאות, אישי ציבור.

כינוסים מקצועיים כביכול – בחינם לבכירים

  • שריקי אירגן כינוסים במלונות יוקרה בארץ ובחו"ל, לרוקחים של הקופה. כל כינוס עלה 1 עד 1.5 מיליון שקל. חברות התרופות שילמו את עיקר הכספים. שריקי הזמין לכנסים את המנכ"ל מועלם, את מנהל מחוז ירושלים עליאש – שכבר נעצר בשבוע שעבר – את המבקר דוד סומך ואת העובד הבכיר גיל חיימוביץ' – הם ונשותיהם.

כל משתתף קיבל גם חבילות ספא. מתברר, שרק כ-40% מהמשתתפים היו רוקחים. בכנס של 4 ימים, רק יום אחד הוקדש להרצאות מקצועיות, ויתר הימים היו לנופש ובידור.

  • יזם ביקש לפתוח בית מרקחת מתחרה לשריקי, באזור תלפיות, אך בקשתו נדחתה.

המבקר מסכם: "יש חשש לפגיעה בטוהר המידות תוך עצימת עין של מנהלים בקופה. העברתי את הנושא לבדיקת היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין".

תגובת מאוחדת: נלמד את הדוח ונדווח על הצעדים האופרטיביים

מקופת חולים מאוחדת נמסר בתגובה לדוח מבקר המדינה כי בקופה רואים בכל ביקורת, כלי ניהולי חיוני המחייב התייחסות רצינית.

"במאוחדת ילמדו את פרטי הדוח ויפעלו ככל הנדרש לתיקון הליקויים – ככל שעודם קיימים גם לאחר התקופה אותה סוקר דוח מבקר המדינה", מסרו מהנהלת הקופה והוסיפו כי הנהלת מאוחדת תדווח בשקיפות מלאה למנכ"ל משרד הבריאות, לגורמים המוסמכים ולציבור המבוטחים, על הצעדים האופרטיביים שיינקטו לאחר בחינת הממצאים.

בהנהלת הקופה טענו עוד כי דווקא בעת הזאת, ראוי לציין, כי ממצאי המבקר – חמורים ככל שיהיו ויתוקנו, אינם עומדים בסתירה לכך שמאוחדת היא הקופה היחידה במערכת הבריאות הציבורית בישראל, שהנהלתה מציגה במשך שנים רבות איתנות פיננסית ויציבות, לרווחת מבוטחיה.

"מבוטחי מאוחדת זוכים לאורך שנים ובהתמדה בשירות מצוין. כל המחקרים הממלכתיים והסקרים הבלתי תלויים קובעים; שביעות הרצון של מבוטחי מאוחדת משירותי הקופה – ובכלל זה גם בתקופה אליה מתייחס הדוח, הינה בשיעור הגבוה ביותר– יותר שנים מכל קופה או גורם אחר כלשהו במערכת הבריאות הציבורית בישראל", לשון תגובת מאוחדת.

תאריך:  15/11/2010   |   עודכן:  16/11/2010
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דוח מבקר המדינה: הפקרות, שחיתות ונפוטיזם
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מבוטח
15/11/10 16:06
2
יחיל
15/11/10 18:18
3
דן ה
15/11/10 18:34
4
אדד
15/11/10 18:36
5
אליהו חיים
15/11/10 21:36
 
יעשו!
15/11/10 21:58
6
הרבה יותר משחיתות
15/11/10 22:56
7
עובד מאוחדת
15/11/10 23:02
8
ישע
15/11/10 23:33
9
צדוק
16/11/10 07:22
10
פועה
16/11/10 09:02
 
הניה
16/11/10 21:01
11
חזרה לקופה
16/11/10 12:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תוכנית חדשה למדידת נוגדנים וירוס JC פותחו על-ידי חברת ביוג'ן וחברת אלן, במטרה לסייע בניבוי הסיכוי לחלות במחלת ה-PML בקרב חולי טרשת נפוצה המקבלים טיסברי.
15/11/2010  |  יפעת גדות  |   חדשות
חשבנו, שלאחר סילוקו של אברהם הירשזון מראשות קופת חולים לאומית, ושליחתו לכלא, למדו ראשי הקופה, הנמצאת בבעלות הסתדרות עובדים לאומית (הע"ל) את הלקח, והעניינים עכשיו בסדר.
15/11/2010  |  אלעזר לוין  |   חדשות
לא רבים מודעים לכך, אבל תלונות נגד אגד ודן, בניגוד לשאר חברות התחבורה הציבורית הפרטיות, ניתן להגיש לא רק לפניות הציבור במשרד התחבורה. גורם נוסף המטפל בתלונות אלה הוא נציב תלונות הציבור במשרד התחבורה.
15/11/2010  |  עידן יוסף  |   חדשות
משרד הבריאות חילט בחודש שעבר 13 מיליון שקל מתקציב קופת חולים. זאת לאחר שמבקר המדינה גילה, שהקופה שילמה במשך שנים מליוני שקלים לאשים שונים, תמורת גיוס חברים חדשים.
15/11/2010  |  אלעזר לוין  |   חדשות
"פרשת קופת חולים מאוחדת היא אחת החמורות ביותר שבהן טיפלתי בחמש שנותי כמבקר המדינה". כך אמר היום (15.11.10) מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, שדיבר בכינוס בתל אביב.
15/11/2010  |  אלעזר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלוף (מיל') יצחק בריק
אלוף (מיל') יצחק בריק
"הכרזותיו של בנימין נתניהו וחבר מרעיו שלא נפסיק להילחם עד שננצח, הן בגדר הכרזות חלולות שאין דבר וחצי דבר העומד מאחוריהן. הכרזותיהם שקריות ויש בהן רמיית הציבור. יש לישראל רק דרך אחת...
מירב ארד
מירב ארד
בצל מלחמת 'חרבות ברזל', אזרחי ישראל יחגגו את יום העצמאות ה-76. קרן קימת לישראל והמוס"ל מציגים: אלו הם הפארקים המומלצים ביותר לעל האש בחיק הטבע ואלו הם הנחיות הבטיחות שכל הורה חייב ...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
חמאס סופר באבידות גם כאלה שנפגעו מנפילות של רקטות שלו ושל הג'יהאד האיסלאמי בתוך עזה, כמו בכישלון השיגור של רקטה מידי הג'יהאד שנפלה במגרש החניה של בית החולים אל אהלי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il