רשות ניירות הערך הורתה בסוף השבוע (10.2.11) לחברת דלק, מקבוצת
יצחק תשובה, להקפיא עד להודעה חדשה את תוכניותיה לגיוס הון בבורסה באמצעות הנפקת אג"ח. זאת, כתגובה - וכעונש - על שהיומון הכלכלי גלובס פירסם ערב קודם לכן (9.2.11) ראיון עם מנכ"ל החברה, אבי בן-אסאייג, שבו חשף פרטים על תוכניות החברה בתחום המסחר והנדל"ן לשנה הקרובה.
הרשות קבעה, כי פרסום המידע עשוי להיחשב כהצעת ניירות ערך לציבור שלא על-פי תשקיף. אי לכך, הורתה הרשות לחברה להקפיא את כל הכנותיה ותוכניותיה להנפיק לציבור אגרות חוב. דלק נענתה כמובן להוראה והקפיאה הכל.
עוד הזהירה הרשות, כי הקפאת ההנפקה אינה סוף פסוק, וכי היא עשויה להגיב בהטלת עונשים נוספים על החברה, שלא פורטו.
רשות ניירות הערך פעלה במהירות: בכירי הרשות קראו את הכתבה ביום ד', 9 בפברואר בערב, או למחרת בבוקר. הם התכנסו לישיבה והורו על ההקפאה. הודעה בעניין זה נשלחה לדלק באותו יום ב-1 בצהרים. דלק הגיבה אף היא במהירות,ועצרה מיד את תוכניות והליכי ההנפקה.
היו"ר חתום על ההודעה לבורסה על חומרת העניין תעיד העובדה, שההודעה שנמסרה לבורסה בעניין זה בסוף השבוע, על-ידי חברת דלק, חתומה על-ידי יו"ר דירקטוריון החברה,
משה עמית. זהו צעד חריג ובלתי שיגרתי: בדרך כלל חתומות הודעות לבורסה על-ידי חשב החברה, היועץ המשפטי או המזכיר. מנכ"ל חברה בורסאית חותם רק לעיתים רחוקות על הודעה לבורסה, והודעה בחתימת היו"ר היא אירוע נדיר שכמעט ולא זכור כמותו.
מה יקרה למנכ"ל? אחת השאלות המענינות היא מה יהיה עתה גורלו של המנכ"ל, שכשל בלשונו וסיבך את החברה. העובדה שיו"ר החברה, ולא המנכ"ל או בכיר אחר, חתום על ההודעה לבורסה, משמעותה נזיפה למנכ"ל והבנת חומרת העניין. אפשר להניח שבן אסאייג נמצא עתה במצב "לא נוח". אין לדעת מה תהיה התגובה הסופית של הדירקטוריון, ושל הבעלים יצחק תשובה, על הראיון הבלתי מוצלח שנתן לגלובס.
הראיון עצמו נעשה בצורת שיחה טלפונית, שלדברי היו"ר עמית הייתה "בלתי מתוכננת". עמית טוען כי הראיון לא התיחס להנפקה, אלא לתוכניות הקמעונאיות של דלק. נראה, שבן אסאייג לא הבין בעת השיחה את המשמעות החמורה של דבריו, ואולי גם נגרר קצת בלשונו. הוא גם לא ידע מתי יתפרסם הראיון, ובאיזו צורה.
עשרות חנויות ב-15-4 מיליון שקל לגופו של עניין, מסר בן-אסאייג כי דלק מתכננת להשקיע השנה מאות מליוני שקלים, כדי להגדיל ב-30% את המכירות של לא-דלקים, במסגרת מערך החנויות ההולך וגדל שלה. המכירות בתחום זה יגיעו לכמיליארד שקל לשנה. החברה תשיג זאת על-ידי מימוש תוכניות ההשקעה הבאות:
- החברה תבנה ותפתח עשרות חנויות, בצמוד לתחנות דלק שלה, בהשקעה שתנוע בין 4 ל-15 מיליון שקל לחנות. בכך תנצל החברה את תשתית הנדל"ן שלה, כלומר הרזרבה הקרקעית של תחנות הדלק.
- דלק תבנה בין 10 ל-13 מתחמים חדשים, שילוב של תחנות דלק וחנויות.
- כן תבנה 40-33 חנויות נוחות בצמוד לתחנות קיימות. 10-8 מהחנויות הקיימות, שבהן מיגוון מוצרים קטן, יהפכו למיני-מרקטים.