"כל חברה שמחתימה בעל תחנה על חוזה עם מחירון פיקטיבי של 14 שקלים לליטר סולר לצרכן - גונבת את הציבור מהחודש השני" - כך הטיח (יום ב', 14.2.11) יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (הליכוד), בדיון שני שקיימה הוועדה בנושא מחירי הדלקים. עיקר הדיון היום הוקדש לנושא מחיר הסולר ולדברי היו"ר שאמה-הכהן, "הנושא נמצא בדיונים במספר ועדות והכנסת בוחנת מספר דרכים להביא להוזלתו".
בפתח הדיון, אמר שאמה-הכהן כי "המאבק בנושא מחיר הבנזין נשא פרי ואנחנו נמצאים מספר שעות אחרי שההעלאה האחרונה בבלו על בנזין 95 בוטלה". הוא הוסיף כי המטרה השנייה היא טיפול במחיר הסולר. שאמה-הכהן ביקש לבחון האם הסרת הפיקוח על מחיר הסולר הטיבה עם הצרכנים וכיצד קורה שחברות הדלק מחזיקות מחירונים שאותם הגדיר כ"פיקטיביים" שבהם מחיר ליטר סולר עומד על כ-14 שקלים בעוד המחיר בשוק הוא כ-7 שקלים.
יו"ר הוועדה הזהיר את חברות הדלק ואמר כי ניתן לתקן את העיוותים בשוק בשני דרכים. דרך אחת, לשיטתו, היא להגיע להסכמות עם חברות הדלק להוריד את המחיר. "אם הדרך הזו לא תצלח", הוסיף היו"ר, "ניתן לקדם חקיקה פרטית מואצת לתיקון העיוות בשוק".
בדיון נשמעו קריאות בדרישה להתייחס לא רק למחיר שגובות חברות הדלק, אלא גם להעלאת הבלו האחרונה שלא בוטלה. היו"ר שאמה-הכהן התייחס לדברים ואמר כי הדיון בנושא נקבע כבר לפני שבועיים וכי הוא היה סבור שהפחתת הבלו האחרונה כוללת גם את הסולר ולכן לא התכוון לדון בכך. "אני חושב שההחלטה להחריג את הסולר מתוכנית ההקלות של ראש הממשלה ושר האוצר היא טעות", אמר. "אני מתכוון לפעול לשינוי המצב. כשהתוכנית הוצגה היה ברור לי שגם הבלו על הסולר יופחת".
סיום הבדיקה הראשונית בנושא מרווחי השיווק - בעוד כחודש
בנוסף, התייחס שאמה-הכהן לפרסומים בדבר עידכון המחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שהוצג בדיון הקודם, על מרווחי השיווק של חברות הדלק. "חברות הדלק ביקשו להעביר הבהרות לדוח ולמרות זאת מסקנותיו לא השתנו", הבהיר ח"כ שאמה-הכהן. "מרווח השיווק בישראל הוא עדיין הגבוה ביותר באירופה במונחי כוח קנייה ושר התשתיות כבר הנחה את נציגי משרדו לבצע עבודה בנושא".
מנהל מינהל הדלק והגז במשרד התשתיות, חן בר יוסף, אישר את הדברים ואמר כי הוא מעריך שבעוד כחודש מהיום תסתיים הבדיקה הראשונית ותוצג טיוטא ראשונה של הממצאים לשימוע ציבורי. שאמה-הכהן ביקש מבר יוסף להתייחס למחיר המחירון של הסולר והוא השיב כי מחיר של 14 שקל לליטר סולר הוא "לא מחובר לכלום". עם זאת הוסיף בר יוסף כי 97% ממכירות הסולר נעשות בהסכמים מוקדמים עם חברות וגופים שונים.
בתשובה לשאלת שאמה-הכהן באשר להחזרת המחיר לפיקוח, אמר בר יוסף כי לפני שלוש שנים הוצע לנהגי המוניות להחזיר את המחיר לפיקוח, אולם הם סירבו לאחר שהבינו שהמחיר המפוקח יהיה גבוה יותר מהמחיר אותו שילמו באותו בוקר בתחנות הדלק. יו"ר איגוד נהגי המוניות, יהודה בר אור, התייחס לכך ואמר כי "מאז השתנו כמה דברים במדינה".
ח"כ
עמיר פרץ (עבודה) התייחס גם הוא לעובדה שהבלו על הסולר לא הופחת:"נכון שעליית מחיר הדלק הדליקה את המדינה אבל יש כנראה כמה פטנטים להרגעה". ח"כ פרץ שיבח את היו"ר על דבריו בהקשר הזה ואמר כי ההתבטאויות היו "חד-משמעיות ומחזקות את האמון של האזרחים בכנסת".
יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש, ציין כי בשנת 1999 עמד מחיר ליטר סולר על 98 אגורות וכעת הגיע לכ-7 שקלים. "אני מציע לוועדת הכלכלה להקים ועדת חקירה בנושא", הוסיף. לדבריו, בשנת 2005 נחתם הסכם עם המובילים שאפשר להם לקבל החזר על הבלו והדבר יצר מצב שאנשים פעולים לקבל החזרים פיקטיביים.
לדברי בן הרוש, הסולר מייקר את כל המוצרים וחומרי הגלם. "יש לי תחושה שראש הממשלה ושר האוצר מנותקים מהמציאות", אמר. "חברה קטנה ובינונית שלה מספר לא גדול של משאיות משלמת כל חודש תוספת של כ-80 אלף שקל רק בגלל העלאת הבלו האחרונה".
יו"ר ארגון מורי הנהיגה, אבי גולן, הזהיר כי מצב הענף בכי רע וכי שמונה שעות העבודה הראשונות נועדו רק לכסות על ההוצאות. נציג הנכים יהודה דורון אמר כי ביד אחת המדינה עודדה בעבר את הנכים לרכוש רכבים המונעים בסולר, וביד השנייה העלתה את הבלו והפכה את הרכישות הללו ללא כדאיות. "לוקחים לנו מס על הרגליים", אמר דורן ודרש לפטור את הנכים מתשלום הבלו על הסולר.
מזכ"ל איגוד חברות הנפט, יוסי אריה, אמר כי הבלו עלה בחמש השנים האחרונות בשיעור ראלי של 245% וכי זו עיקר הבעיה. "המחיר האפקטיבי של ליטר סולר עומד על בין 6.7 שקלים ל-7.3 שקלים לליטר. אריה סירב להתייחס למחירונים של חברות הדלק בטענה כי מדובר בשוק חופשי וציין כי הוא לא בודק כיצד כל חברה מנהלת את ענייניה.
"עושק של ממש"
היו"ר שאמה-הכהן הגיב על כך ואמר כי מדובר בהתחכמות. "בנושא הזה אתם גנבים ומרמים את כל מי שחתם אתכם הסכם על בסיס המחירון", אמר. "אם תמשכו זמן לא יהיו מחירונים פיקטיביים יותר ולא תוכלו לרמות את הציבור. מי שחותם על חוזה שקשור למחירון פיקטיבי מהחודש השני אתם מתחילים לגנוב אותו ולהחתים על הסכמים כאלה זו לא חוכמה עסקית זה חוסר הוגנות ורמאות". ח"כ פרץ הצטרף לדברים ואמר כי מעשה כזה, אם נעשה, הוא "עושק של ממש".
סמנכ"ל רשות המיסים, ערן יעקב, ציין בדיון כי אם עושים שינוי בגביית מס אחד צריך לבחור מסים חלופיים אחרים. הוא הוסיף כי לדלק יש השפעות חיצוניות שליליות שנשקלות בהחלטה להטיל את המס. "למדינה יש עניין ליצור יעילות, להפחית את הגודש בכבישים ולהפחית תאונות, תחלואה ומוות", אמר.
בסיכום הדיון, אמר שאמה-הכהן כי הוועדה מבקשת ממרכז המחקר והמידע של הכנסת וממשרד התשתיות מחקר ודף עמדה בדבר משמעות החזרת הפיקוח על מחיר הסולר. כמו-כן, הוא הוסיף כי הוועדה תעניק עדיפות לחקיקה פרטית נגד מחירונים פיקטיביים. הוועדה אף ביקשה מהאוצר לנמק את ההחלטה להחריג את הסולר מההפחתה האחרונה של הבלו על הדלק והודיעה כי תבחן את ההסדרים השונים בענף עם הנכים, המובילים ונהגי המוניות וההסעים.