מנהלי בתי-ספר משתמשים בשעות הוראה לתלמידים-עולים לצורך פעילויות חינוכיות אחרות. תופעה זו התגלתה במחקר שערך מרכז המחקר והמידע של הכנסת בנושא "קליטת תלמידים עולים במשרד החינוך". כיום מקצה משרד החינוך לבתי-הספר שעות סיוע עבור תלמידים עולים. שעות אלה נועדו להקניית השפה העברית ולתגבור לימודי עבור תלמידים-עולים.
על-פי ממצאי המחקר, 59% מבתי הספר היסודיים שנבדקו, אינם ממלאים את כל מכסת שעות התגבור המתוקצבת והנדרשת כסיוע לתלמידים זכאים, וכ-36% מקרב חטיבות הביניים אינן מעניקות לתלמידים עולים או לזכאי טיפוח את כל מכסת שעות הטיפוח והתגבור שקיבלו בהקצאת התקן. החריגות הבולטות בהקצאת שעות התגבור נמצאו במחוזות ירושלים, מרכז, דרום ובמגזר הממלכתי-דתי. שעות התגבור שלא נוצלו לייעודן שימשו, בדרך כלל, להוראה רגילה או לתפקידים ולשעות אחרות.
במקביל, התגלה כי שיעורי הנשירה ממערכת החינוך של תלמידים-עולים גבוהים בכמעט פי-שניים, משיעורי הנשירה של ילידי ישראל, וגם מידת השתלבותם במסגרות חינוך חלופיות נמוכה יותר.
המחקר הוגש היום לוועדת החינוך של הכנסת, שקיימה דיון בנושא. יו"ר הוועדה, ח"כ
דני דנון, הביע זעזוע מהנתונים ואמר כי מדובר בתופעה קשה ומבישה. לדבריו, "על משרד החינוך לבדוק היטב שלא נעשה שימוש למטרות אחרות, בשעות ההוראה לתלמידים-עולים, שכה זקוקים להן כדי לשלוט בעברית ולהשתלב בחברה. עצם העובדה שאף מנהל בית-ספר לא נקנס היא חמורה, ולא ייתכן שאנו במו-ידינו נגרום לנשירת תלמידים רק בגלל אי-שליטה בעברית".
ח"כ
מרינה סולודקין (קדימה) הוסיפה כי "כמה זמן נער בגיל-עשרה יכול לשבת בכיתה בלי להבין את השפה - ובוודאי שהוא ינשור. משרד החינוך הוא ענק, אך בלי פיקוח ובלי ענישה, שום רצון טוב לא יעזור".
מאיה שריר, מנהלת אגף קליטת תלמידים-עולים במשרד החינוך, הבהירה כי המשרד מגביר את הביקורת, האכיפה והפיקוח על ניצולן הייעודי של שעות הסיוע לתלמידים-העולים, וכי מנהלים מוזמנים לשימוע אם מתגלה אי-התאמה בין הדיווח שלהם - לבין ביקורת הנעשית בבית-הספר.
דנון פנה בסיום הישיבה לשר החינוך
גדעון סער, וביקשו להעביר לוועדה בתוך חודש, את מספר השימועים ופירוט הסנקציות שננקטו נגד מנהלי בתי-ספר שלא הקצו את מלוא שעות התגבור לתלמידים-עולים. דנון גם ביקש מסער לערוך בקרה נפרדת לגבי שעות תגבור לתלמידים עולים מזו הנערכת לכלל התלמידים הזקוקים לכך.