החברה הממשלתית נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) פרסמה (יום ג', 15.3.11) מכרז לביצוע השלב המקדים לכריית מנהרות, שאמורות לאפשר את נסיעתה מתחת לפני הקרקע של הרכבת הקלה בתוואי הקו האדום, במיקטע שבין צומת גהה ועד לאיזור מנשיה שבדרום תל אביב.
המכרז הנוכחי, עליו צפויות להתמודד חברות ישראליות ובינלאומיות, נועד לבחור חברה אשר תחפור שלושה פירי שילוח, מהם יתחילו העבודות לחפירת המנהרות בשלב מאוחר יותר.
שלושת הפירים הם:
- פיר שילוח גלי גיל: נמצא באזור חניון גלי גיל, סמוך לנתיבי איילון בין תחנות ארלוזורוב ואבא הילל. מידות הפיר: אורך כ-110 מ', רוחב כ-25 מ', עומק כ-25 מ'.
- פיר שילוח תחנת אם המושבות: נמצא בין צומת גהה לגשר אם המושבות החדש. מידות הפיר: אורך כ-100 מ', רוחב כ־35-25 מ', עומק 25-20 מ'.
- פיר שילוח ברחוב הרצל בת"א: נמצא בקצה המזרחי של המסילה הטורקית (הפורטל הדרום מערבי, בנווה צדק). מידות הפיר: אורך כ-40 מ', רוחב כ-18 מ', עומק 25-20 מ'.
בסיום בנייתם, יורדו דרך הפירים אל מעבה האדמה מכונות מינהור הקרויות TBM (Tunnel-Boring-Machine), מעין מקדחים ענקיים. מכונות ה-TBM זהות למכונות שחפרו את המנהרות דרכן נוסעת רכבת היורו-סטאר המחברת בין צרפת לאנגליה. בשלב השני יוכנסו מרכיבי הדיפון דרך חללים מיוחדים וזאת במקביל להוצאת חומרי החפירה.
יצוין, כי מכרז זה לחפירת הפירים הינו דו-שלבי: שלב א' מוגדר כ"מיון מוקדם", ואילו שלב ב' מוגדר כ"פנייה למציעים" אשר זכו בשלב א', לקבלת הצעות לביצוע העבודה הקבלנית.
הקו האדום הוא הקו הראשון בפרויקט הרכבת הקלה של גוש דן. אורך הקו כ-23 קילומטר והוא יעבור דרך בת ים, תל אביב, רמת גן, בני ברק ופתח תקוה.
לאחרונה פרסמה נת"ע שורה של מכרזים לקידום פרויקט הרכבת הקלה, חלקם כבר בעבודה. אחד מהם הוא מכרז לתכנון מנהרות בשיטת TBM עבור 16 ק"מ של מנהרות עבור הקו האדום. מדובר בצמד מנהרות, כל אחת באורך 8 ק"מ, בעומק של כ-25 מטר מתחת לפני הקרקע ובקוטר חיצוני של 7.5 מטר. המתכנן שנבחר במכרז זה הוא חברת GEOCONSULT מאוסטריה, חברה עם מוניטין בינלאומי בעבודות מנהור.
מכרז נוסף שפורסם לאחרונה הוא מכרז עבור תכנון מנהרות בשיטת NATM (שיטת כרייה קונבנציונלית) באזור צומת גהה, עבור 3.5 ק"מ ובעומק של 20 מטר מתחת לפני הקרקע. המתכנן שנבחר עבור מכרז זה הוא חברת MULLER-HERETH מגרמניה, גם היא חברה עם מוניטין בינלאומי בנושא המנהור.
כמו כן, נת"ע פרסמה מכרז לחברות ניהול התכנון ומכרזי מתכננים לארבעה מבני חפירה וכיסוי, המהווים קטעי מנהרות ופורטלים שמחברים בין המקטע התת-קרקעי של הקו האדום למקטע העילי, ומבנה מעטפת לתחנה התת-קרקעית באם המושבות הנמצאת בבני ברק, מערבית לכביש 4. למכרזים אלה נבחרו שלוש חברות זוכות.