חיל האוויר נעזר בספקים בתחום התוכנה, ובהם חברה אזרחית. בשנים 2009-2006 התקשר משרד הביטחון עם החברה בעשרות התקשרויות לייעוץ ולפיתוח בתחום התוכנה ולאפיון מבצעי בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. ההתקשרויות בוצעו לאחר קבלת דרישות רכש מחיל האוויר. במסגרת חלק מההתקשרויות מועסקים יועצי החברה בבסיסי צה"ל על-פי צורכי חיל האוויר ומבצעים את עבודתם באמצעות שימוש בתשתיות החיל, כגון משרדים, מחשבים וטלפונים.
בשנת 2006 העבירו גורמים בלהק ציוד לחברה אומדנים שהכינו בנושא שעות העבודה הדרושות לביצוע תכולות העבודה המבוקשות. הם פגעו ביכולת המיקוח במו"מ שקיים מינהל ההרכשה עם החברה על עלות ההתקשרות וביכולת הבקרה של המינהל על הצעותיה ובכך פגעו בהליך ההתקשרות.
בשנים 2007 ו-2008 איתרו גורמים במינהלת מועמדים לתפקידי יועצים והעבירו לחברה מידע בעניין העסקתם. לאחר מכן ביקש חיל האוויר ממינהל ההרכשה מתן פטור ממכרז, ומשרדי הביטחון התקשר עם החברה ולא ביצע תחרות בין ספקים פוטנציאליים. "גורמי חיל האוויר ערערו בפעולותיהם את האיזון ואת עיקרון השוויוניות שבין מתחרים פוטנציאליים וגרמו למתן עדיפות לחברה על פני ספקים פוטנציאליים אחרים", קובע המבקר.
בשנים 2007-2009, בשלבי טרום-הרכש, העבירו גורמים בלהק ציוד ובלהק ראש המטה לחברה באמצעות הדואר האלקטרוני הפנימי של חיל האוויר מידע בנושא תקציבים, צורכי כוח אדם ועוד - מידע שאין להעבירו על-פי הוראות משרד הביטחון וצה"ל.
בשנים 2008-2003 אישרה ועדת הפטור במינהל ההרכשה פטור ממכרז בתשע התקשרויות עם החברה להעסקת עשרות יועצים בהיקף של 12 מיליון שקל, בנימוק שמדובר ב"עסקת המשך בין אותם הצדדים במסגרת פרויקט אחד עד לסיומו", אף שלא דובר בעסקת המשך על-פי תכולת עבודה המוגדרת כפרויקט יחיד. בכך פעלה הוועדה שלא בהתאם לתקנות חובת המכרזים ולהוראת משרד הביטחון עצמו בתחום המכרזים.
פחות השכלה, יותר תשלום
חיל האוויר הגדיר בדרישות הרכש מהחברה שהעביר למשרד הביטחון תכולות עבודה במחיר קבוע מראש, הכוללות הכנת הגדרות של דרישות מבצעיות של מערכות ומימוש של דרישות אלו. במצב דברים זה מיטשטשת חלוקת האחריות, הסמכות והבקרה שאמורה להתקיים בין הגוף המגדיר את תכולות העבודה ובין הגוף המבצע אותה, ונפגעת הבקרה על תכולות העבודה.
כללית מצא המבקר, כי אמות המידה שקבע משרד הביטחון בנוגע למרבית תעריפי היועצים המועסקים באמצעות בתי תוכנה מאפשרות לו להתקשר עם ספקים להעסקת יועצים ללא השכלה בתחום התוכנה ואף ללא השכלה אקדמית או טכנולוגית, ולשלם להם תעריף גבוה מזה שקבע המשרד עצמו לאקדמאים בכירים.
המבקר מנצל את ההזדמנות להעביר מסר עקרוני: "למכלול הקשרים שמקיים צה"ל עם ספקים, לרבות יועצים, יש רגישות מובנית, היות שבמקרים רבים ספקים ויועצים אזרחיים קשורים בקשר בלתי אמצעי עם נושאי תפקידים ביחידות הצבאיות. כדי לשמור על כללי מינהל תקין, נקבעו במערכת הביטחון הוראות שחובה להקפיד עליהן. במקום שנפרצת הגדר לא זו בלבד שמופרים כללי המינהל התקין, אלא גם נפתח לכאורה פתח לפגיעה בטוהר המידות ולהשרשת תרבות ארגונית לקויה, בעיקר כשהדבר נמשך זמן רב".
יד קלה במתן פטור ממכרז
במקרה הנדון, מצא המבקר, גורמים בחיל האוויר ובמינהל ההרכשה לא פעלו על-פי סדרי מינהל תקין. לפיכך, על צה"ל ככלל ועל חיל האוויר בפרט לפעול בנחישות למניעת העברת מידע לספקים שאין להעבירו על-פי הוראות הצבא ומשרד הביטחון, וכן לתת את הדעת לסוגיית חיבור ספקים, לרבות יועצים, לרשת הדואר האלקטרוני, כדי לשמור על ה"גבול" שבין הספקים והיועצים ובין אנשי הצבא.
הליקויים בנוגע למתן פטור להעסקת יועצים בהתקשרויות בנימוק של עסקת המשך בין אותם צדדים בפרויקט אחד עד לסיומו, מעידים על "היד הקלה" שבאישור פטורים במשרד הביטחון. הפטור צריך להיות חריג ואילו ההליך התחרותי הוא דרך המלך להתקשרות. מן הראוי שמשרד הביטחון יפעיל כנדרש מערכות פיקוח ובקרה על דרישות הרכש שמתקבלות מצה"ל, שימנעו את האפשרות להעניק פטור ממכרז לספקים במקרים שבהם יש לקיים תחרות בהתאם לחוק.