רשות ההגבלים העסקיים צפויה להגיש תביעה פלילית נגד איגוד שמאי הרכב ונגד השמאי הירושלמי עזרא שוהם, העומד בראשו. החשד הוא, שהאיגוד וראשו נקטו "קו פעולה", האסור על-פי החוק, המנחה את חברי האיגוד איך לקבוע את שכר טירחתם.
האיגוד הוציא ביולי 2008 חוזר לחבריו בעניין שומת רכב שנפגע בתאונה. האיגוד המליץ לחבריו לקבוע את שכר טירחתם, המשולם על-ידי חברות הביטוח, על-פי אחד או יותר משלושת הקריטריונים הבאים: הזמן שהקדישו לבדיקת הרכב ולקביעת שוויו או גודל הנזק; מחיר שעת עבודה של השמאי; ההוצאות שהיו לו על עריכת השומה.
סעיף 5 לחוק ההגבלים העסקיים קובע, כי גם הנחיה מעין זו, שהיא הצעת "קו פעולה" לחברי איגוד, מהווה עבירה. עוד קובע החוק, כי אפילו המלצה לא-מחייבת היא עבירה.כתב האישום יוגש - אם יוגש - כשלוש שנים לאחר הוצאת החוזר.
עם זאת את הודיעה הרשות לשוהם, כי הוא, וכן האיגוד, יכולים לבקש
שימוע לפני הגשת כתב האישום.
יושב-ראש האיגוד, עזרא שוהם, אמר (יום ב', 4.4.11) ל-News1: "איגוד השמאים לא ביצע שום עבירה. בסך-הכל ניסינו להסביר לחברים איך לחשב את הוצאות התפעול שלהם, ואיננו רואים בכך עבירה. הסיפור האמיתי אחר לגמרי: קבוצות ריכוזיות חזקות (הכוונה לחברות הביטוח, א.ל.) מכתיבות זה 14 שנים לשמאים את שכר הטרחה שהן משלמות להם. האיגוד מנסה בסך-הכל להתגונן נגד הקבוצות הללו, כדי שחבריו יוכלו לקבל שכר טירחה מינימלי.
אז מדוע התביעה היא נגדכם ולא נגד חברות הביטוח? שוהם: כנראה נוח וקל יותר לרשות ההגבלים להגיש תביעה נגד איגוד קטן, מאשר נגד קבוצות גדולות וחזקות.
האם החוזר הופעל בפועל?
שוהם: לדעתי, לא ממש. זו הייתה בסך-הכל המלצה לחברים, והם לא היו חייבים לנהוג לפיה.
מדוע מוגש כתב האישום שלוש שנים לאחר שליחת החוזר?
שוהם: אני מניח שגם ברשות הבינו שאין מקום להגיש כתב אישום, והופעל עליהם לחץ של קבוצות הביטוח כדי שיפעלו נגדנו.
כמה חברים באיגוד?
שוהם: 350, ומתוכם כ-250 שמאי רכב, והיתר שמאים בענפים נלווים.
כמה שמאי רכב פעילים בישראל?
שוהם: כ-500.
מה בדעתכם לעשות?
שוהם: נציג את עמדתנו לפני רשות ההגבלים, ואנו מקווים לשכנע אותם שאין מקום לכתב אישום.