רשות החברות הממשלתיות פרסמה (יום ב', 4.4.11) מודעה בדבר מכירת כל אחזקות המדינה בחברת נמל אילת. בהתאם למתווה הרפורמה בנמלים משנת 2005 ולהחלטה מה-6 בדצמבר של ועדת שרים לענייני הפרטה בראשות שר האוצר
יובל שטייניץ, מציעה המדינה למכירה 100% ממניות חברת נמל אילת.
המודעה, המפורסמת באתר האינטרנט של רשות החברות הממשלתיות ובעיתונים, מזמינה את כל המעוניין לרכוש את אחזקות המדינה, להגיש פנייה לרשות החברות הממשלתיות עד ל-19 במאי. באתר האינטרנט של רשות החברות הממשלתיות מתפרסם כל המידע על הליך המכירה. המידע כולל את נוהל המכירה, מתווה המכירה, טיוטת כתב ההסמכה, תיאור תמציתי של החברה ומידע חיוני אחר למתעניינים ברכישה. המידע מפורסם בעברית ובאנגלית.
הליך המכירה התגבש לאחר עבודת צוות ממושכת של רשות החברות הממשלתיות,
משרד התחבורה, רספ"ן, אגפי האוצר, חנ"י (חברת נמלי ישראל - נכסים), חברת נמל אילת ואחרים. עבודת הצוות כללה ייעוץ של חברת הייעוץ האסטרטגי, TASC ושל חברת הייעוץ הבינלאומית Rebel group המתמחה, בין היתר בנמלים.
עם מכירת אחזקות המדינה בחברה, יאריך שר התחבורה ישראל כ"ץ, בהסכמת שר האוצר, את כתב ההסמכה של החברה לתקופה של 15 שנים ממועד מכירת מניות החברה לרוכש, עם אופציה להארכה נוספת של 10 שנים. הארכת האופציה מותנית בפיתוח תנועת המטענים בנמל.
בהתאם למתווה ההפרטה, המדינה תמכור את מלוא אחזקות המדינה בחברת נמל אילת בדרך של מכירה פרטית, למשקיע או לקבוצת משקיעים מהארץ או מחו"ל, בהתאם להסכמי הרפורמה אשר נחתמו בשנת 2005. במסגרת בחירת הרוכש, רשות החברות תשקול ותתחשב, בין היתר, בניסיונו של המשתתף בהליך המכירה בהפעלת טרמינלים נמליים בחו"ל.
נמל אילת, יש לציין, משנע כ-6% מהיקף הסחר הימי בישראל, כאשר המטען העיקרי ששונע בשנה האחרונה היה ייבוא של כ-119 אלף כלי רכב, המהווים כ-65% מכלל הפעילות בנמל, וכ-45% משינוע רכבים בנמלי הים של ישראל, וייצוא דשנים של כ-2.25 מיליון טון. סך ההכנסות בשנת 2010 של הנמל עמד על כ-124 מיליון שקל. בנמל מועסקים כ-130 עובדים.
שר האוצר, יובל שטייניץ, ציין כי "הפרטת חברת נמל אילת מהווה צעד חשוב בהפרטת הנמלים, ביישום הרפורמה בנמלים משנת 2005 ועידוד התחרות בענף הנמלים. נמל אילת הינו נמל אסטרטגי המהווה שער דרומי של מדינת ישראל ופיתוחו יביא לשגשוג הדרום והעיר אילת בפרט".
מנהל רשות החברות הממשלתיות, רו"ח דורון כהן, הוסיף: "הפרטת חברת נמל אילת תוביל לפיתוח של הפעילות הנמלית והלוגיסטית בעיר אילת וסביבתה על-ידי גורם פרטי שיש לו את היכולות לכך והוא מתמחה בהפעלת טרמינלים. ההפרטה נועדה להביא לגידול משמעותי בשינוע הסחורות ובתנועת התיירים בנמל. כל זאת - כחלק מהרפורמה במערך הנמלים בישראל".
"שוקלים להכריז סכסוך עבודה"
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, התייחס מצידו לכוונת רשות החברות הממשלתיות לצאת להליך ההפרטה של נמל אילת: "בשנה האחרונה ניהלנו מו"מ אינטנסיבי לגבי תוצאות ההשלכות ההפרטה על העובדים. אנו מופתעים לגלות היום שרשות החברות הממשלתיות יצאה להליך הפרטה של נמל אילת, כל זאת כאשר ישנם נושאים קריטיים והשלכות קשות על עובדי הנמל שאמורים להיות מוסדרים בהסכם קיבוצי בין הצדדים. אנו שוקלים את צעדנו בהמשך לרבות הכרזה על סכסוך עבודה. יש לציין כי אין אנו מתנגדים לעצם ההפרטה, אלא אנו חוששים שבלי הסכם קיבוצי בשביל העובדים, לא יוסדרו נושאים תעסוקתיים ופנסיוניים שבלעדיהם לא ניתן לצאת להפרטה".