חברת האוטובוסים קונקס, המפעילה קווים ברחבי הארץ, מחזירה להגה נהגים שביצעו עבירות תנועה חמורות לאחר שמסתיימת שלילת רשיונם. כך התברר (3.4.11) בבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, אגב דיון בעתירה נגד פיטוריו של נהג אחר.
ההסתדרות הכללית עתרה לבית הדין נגד פיטוריו של אבירם מתניה, בטענה שאלו נובעים מכך שהוא עסק בהתארגנות עובדי קונקס במסגרתה. החברה מצידה טענה, כי מתניה הושעה לאחר שהתעלם מתמרור "אין כניסה" ובעקבות עבירות משמעת ותעבורה קודמות שביצע.
קונקס נמצאת בבעלות קבוצת ואיולה הבינלאומית והיא מפעילה קווים עירוניים ובין-עירוניים בארבעה אזורים: אשדוד-יבנה, מודיעין, טבריה ולוד.
השופט
יוחנן כהן קבע, כי מתניה אומנם ביצע את העבירה המיוחסת לו, אך הצביע על נסיבות מקלות. העבירה בוצעה ביום הראשון בו נסע אברהם באותו קו, מסלולו השתנה מבלי שנמסר לו על כך והוא מצא עצמו בלא יכולת להמשיך במסלול או לשוב על עקבותיו. אומנם מתניה היה צריך לעצור בצד ולבקש הנחיות מהחברה, הוסיף כהן, אך אין לומר שהעבירה שביצע הייתה כה חמורה עד שהצדיקה את פיטוריו.
מתניה טען שהוא הופלה לרעה לעומת נהגים אחרים, הממשיכים לעבוד בקונקס למרות עבירות תנועה שביצעו. כהן קיבל טענה זו והביא בפסק דינו שלוש דוגמאות:
- יואל טלקר עלה על מדרכה עם אוטובוס ופגע בהולך רגל. הוא הועסק תקופת מה כמבקר בקונקס, ועם תום שלילת הרישיון, חזר לאחוז בהגה כנהג אוטובוס בחברה.
- ניסים כהן פגע בהולך רגל במעבר חציה, והועסק תקופת מה כמבקר ובתום השלילה חזר גם הוא לאחוז בהגה כנהג אוטובוס.
- נהג בשם יעקובי חצה צומת באור אדום, פגע ברכב ופצע נוסעים, ומועסק עתה בקונקס כעובד משק.
לאור כל זאת קבע כהן, כי קונקס לא הוכיחה שפיטוריו של מתניה לא נבעו משיקולים טהורים, וכי קיים לכל הפחות חשש שנבעו מפעילותו הארגונית. לפיכך הורה להשיבו לעבודה עד פסק הדין בתביעה העיקרית לביטול פיטוריו.