|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
האם ניתן לקיים צוואה על בסיס העתק הצוואה?
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח

שיא בתלונות הציבור; ירידה בשיעור התלונות המוצדקות

הדוח השנתי של הנציבות בראשות מיכה לינדנשטראוס: 13,976 תלונות התקבלו ב-2010; שיעור התלונות המוצדקות: 28% שיאני התלונות: הביטוח הלאומי, המשטרה והאוצר שיאני התלונות המוצדקות: רשות השידור, משרד התחבורה והמשטרה
13/06/2011  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס מגיש ליו"ר הכנסת ראובן ריבלין את דו"ח התלונות לשנת 2010 [צילום: יצחק הררי, הכנסת]

מספר התלונות המוגשות לנציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה נמצא בעלייה מתמדת, בעוד מספר התלונות המוצדקות נמצא בירידה מתמדת. כך עולה (יום ב', 13.6.11) מהדוח השנתי של הנציבות שפרסם מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס.

יו"ר הכנסת ראובן ריבלין קיבל את הדוח בבוקר, והודה למבקר על העבודה היעילה והחיונית, המשרתת אזרחים בהיקף גובר והולך. לדבריו, "נציבות תלונות הציבור הפכה למוסד מרכזי בישראל. ההכפלה במספר הפניות לנציבות מעידות על האמון הרב שרוחש האזרח למוסד זה. ככל שמתרבות הפניות כך ניכר יותר שהוא משמש כתובת אפקטיבית לשינוי ותיקון העיוותים. תפוקת המוסד מדברת בפני עצמה, ומעידה על כך שזהו גוף שקשוב לרחשי לב הציבור ומטפל בפניותיו ביעילות וברצינות".

בשנת 2010 התקבלו בנציבות 13,976 תלונות על 15,242 נושאים. זהו מספר שיא שנתי מאז הוקמה הנציבות בשנת 1971, עלייה של 10% לעומת 2009 וכמעט כפול ממספרן בשנת 2005. בחלוקה לפי נשואי התלונות, מובילים מוסדות המדינה (24.2% - הביטוח הלאומי, המשטרה, צה"ל, בתי המשפט, מינהל מקרקעי ישראל ועוד), משרדי ממשלה ורשויות מקומיות (24.1% כל אחד). השיאן, כרגיל, הוא המוסד לביטוח לאומי עם 1,332 תלונות. אחריו: המשטרה (689), משרד האוצר (482), משרד הפנים (459) ומשרד המשפטים (435, לא כולל מערכת בתי המשפט).

26% מהתלונות עסקו במתן שירות לקוי לציבור - אי-מתן מענה או עיכוב במתן מענה על פניות, התנהגות לא נאותה של עובדי ציבור, אי-טיפול בתלונות או התמהמהות בטיפול בהן וכדומה. בסך-הכל הוגשו בנושא זה 1,500 תלונות - זינוק של 50% לעומת 2009. לאור זאת, דנה ועדת הכנסת לביקורת המדינה בנושא במרס השנה, ולינדנשטראוס מודיע שימשיך לעקוב אחריו.
דוח שנתי 37 של נציב תלונות הציבור לשנת 2010
מוגש בזה לכנסת הדין וחשבון השלושים ושבעה של נציב תלונות הציבור. באלול התשע"א (ספטמבר 2011) ימלאו 40 שנה להקמתה של נציבות תלונות הציבור. עם קום המדינה לא היו בעולם אלא שני מוסדות אומבודסמן בלבד - בשבדיה ובפינלנד. מינוי אומבודסמן בדנמרק בשנת 1955 בישר את תחילתו של מסע נרחב בארצות רבות להנחלתו של מוסד האומבודסמן כמגן זכויות הפרט. ישראל הייתה המדינה השישית שהסדירה בשנת 1971 את נושא בירור תלונות הציבור, והיא עשתה זאת בדרך ייחודית, על ידי הטלת תפקיד האומבודסמן הלאומי על מבקר המדינה. כיום מוכרים בעולם יותר מ-120 מוסדות אומבודסמן, ורובם - ובהם ישראל - גם חברים בארגוני אומבודסמנים בין-לאומיים . במרוצת 40 שנות פעילותה של נציבות תלונות הציבור - הגוף שבאמצעותו ממלא המבקר את תפקידו החוקתי כנציב תלונות הציבור - נעשו בחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב], שינויים המבצרים את מעמד הנציב ומוסיפים לו סמכויות. אולם ביסודו של דבר, הנציב הוא "שופט של שכנוע" ואין להחלטותיו כוח של כפייה (למעט במקרה של מתן צו הגנה לחושף שחיתות). אף על פי כן, הרשויות רואות עצמן מחויבות לקיים את החלטותיו בשל ההערכה הציבורית לעצמאותו, לרמתו המקצועית וליוקרתו המוסרית של המוסד, ותפיסה זו הובעה זה מכבר בפסיקת בית המשפט העליון ולפיה אף שהחלטתו של נציב תלונות הציבור היא בגדר המלצה ולא בגדר צו מחייב, אין להסכין עם כך שהרשויות לא יתקנו כדרישתו ליקויים שהועלו בבירור תלונה . שנת 2010 הייתה שנת שיא בכל הזמנים: כ-14,000 תיקי תלונה חדשים נפתחו באותה שנה. זהו גידול של כ-10% במספר התלונות לעומת 2009 וגידול של 44% במספר תיקי התלונה שנפתחו בנציבות לעומת 2005. הדבר מעיד יותר מכול על האמון הרב של הציבור במוסד נציב תלונות הציבור ועל ההתייעלות ההולכת וגוברת של הנציבות במתן השירות לפרט. השנה תוסיף הנציבות ותפעל להגברת נגישותה לנזקקים לשירותיה על ידי פתיחת שתי לשכות אזוריות חדשות - באזור רמלה-לוד במרכז ובקריית שמונה שבצפון - נוסף על אלה הפועלות בבאר שבע, בנצרת ובנצרת עילית. מאז הקמתה ועד היום טיפלה הנציבות במאות אלפי פניות מן הציבור הרחב, ובכלל זה עולים חדשים, קשישים, בני מיעוטים, אנשים בעלי צרכים מיוחדים ובעלי הכנסה נמוכה שידם אינה משגת לשכור עורך דין; לכולם שימשה כפֶה אל מול רשויות המדינה, ואת עניינם של רבים מהם הביאה על תיקונו. הדוח השנתי כולל, כמדי שנה בשנה, תיאור של הנושאים המגוונים שבהם טיפלה הנציבות בשנה החולפת כדי לסייע לפרט בהגנה על זכויותיו ובמימושן. כך, למשל, פעלה הנציבות לפתרון בעיית היעדרו של מיגון ראוי לשעת חירום בגני ילדים הפועלים במבנים זמניים בשכונה חדשה בפתח תקוה; להתאמת כיתת לימוד לצרכיו של תלמיד בעל ליקויי שמיעה; להקלת מצוקתה של אם שאינה זכאית לסבסוד שכר הלימוד של בתה הפעוטה במעון יום אף שלא נמצא לבת מקום מתאים בגן עירייה; למתן פטור לעיוורים מתשלום אגרת טלוויזיה כבר ממועד הנפקת תעודת העיוור ועוד. בבירורה של תלונה נחשפים לעיתים ליקויים כלליים שאינם נוגעים רק לעניינו של המתלונן היחיד. דוגמה לליקוי כללי כזה היא אי-מתן מענה לפונים לרשויות. ב-2010, בדומה לשנים קודמות, התקבלו בנציבות תלונות רבות בנושא זה, ושיעור התלונות שבוררו ונמצאו מוצדקות היה, למרבה הצער, גבוה במידה ניכרת מהשיעור הממוצע של התלונות המוצדקות. לפיכך מצאה הנציבות לנכון להפנות זרקור אל הנושא: העניין נדון באחרונה בוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת, ונציגי הנציבות הציגו בדיון את הקשיים הרבים שבהם נתקל הציבור במגעיו עם משרדי הממשלה בכל הקשור למתן מענה ענייני לפניותיו בתוך זמן סביר . בדיון השתתפו גם נציגי ביקורת המדינה שעשו בעבר ביקורת בנושא . הטיפול המשולב בעניין, של ביקורת המדינה ושל נציבות תלונות הציבור, מלמד גם הוא על היתרונות שבאיחוד התפקידים של מבקר המדינה ושל נציב תלונות הציבור ובביצועם הסינרגטי במסגרת ארגונית אחת . כבכל השנים שחלפו מאז הקמתה, גם השנה תוסיף נציבות תלונות הציבור לסייע לפונים הרבים אליה במימוש זכויותיהם ובהקלת מגעיהם עם הרשויות תוך שיפור סדרי המינהל הציבורי והשירות שהוא נותן לציבור.

זבולון אורלב הגיש 19 תלונות
רשם שיא. אורלב [צילום: דרור כץ]

בשנת 2010 הסתיים הטיפול ב-13,767 תלונות (חלקן תלונות שהתקבלו ב-2009). התלונות ב-1,671 מ-5,965 הנושאים שהתקבלה בעניינם הכרעה לגופו של עניין בשנת 2010 היו מוצדקות (28% מהנושאים). זאת, לעומת שיא של 33.7% בשנת 2007 ו-30.6% בשנת 2009.

הדוח מציין מספר גורמים ששיעור התלונות המוצדקות נגדם היה גבוה מן השיעור הכולל: רשות השידור (45%), משרד התחבורה (42%), המשטרה (39%), צה"ל (35.2%), דואר ישראל (35.1%), משרד הביטחון (34.5%), עיריית חיפה (31.6%), עיריית ירושלים (30.4%), משרד החינוך (30%) ושירותי בריאות כללית (29.6%).

בשנת 2010 התקבלו בנציבות 68 תלונות של מתלוננים שטענו כי נפגעו בעקבות חשיפת מעשי שחיתות בגוף שבו הם עובדים (לעומת 58 בשנת 2009). שש מהן הוגשו על-ידי מבקרים פנימיים שטענו כי נפגעו בעקבות פעולות שביצעו במסגרת תפקידם. במהלך השנה נתן לינדנשטראוס תשעה צווים למניעת פיטורים: שני צווי הגנה קבועים ושבעה צווים זמניים.

שיאן התלונות מבין חברי הכנסת הוא זבולון אורלב - 19 תלונות. בסך-הכל הגישו תשעה חברי כנסת לנציבות 32 תלונות.

עיקול חסר התחשבות בביטוח הלאומי

הדוח מציין מספר שינויים מבניים שנעשו בעקבות תלונות בהן טיפלה הנציבות:

  • השר לביטחון הפנים הנחה את הגורמים המקצועיים, כי אם פונה אליהם חבר כנסת בעניין מסוים, עליהם להפנותו ללשכת השר ולהודיעו כי הלשכה תטפל בפנייה. הגורם המקבל פנייה כזאת לא יפנה עוד את חבר הכנסת ללשכת השר, אלא יתאם בעצמו עם לשכת השר את הטיפול בה וישיב לחבר הכנסת על פנייתו, בין בעצמו ובין באמצעות לשכת השר. ההחלטה התקבלה בעקבות תלונה של ח"כ דוד אזולאי.

  • בעקבות בירור שתי תלונות הבהיר משרד החינוך לבתי הספר העל-יסודיים כי הם אינם רשאים לעכב מתן תעודת בגרות לתלמידים שהוריהם חבים חוב כספי לבית הספר, גם אם מקור החוב הוא ברכישת שירותים מרצון או באי-תשלום תשלומי רשות. עם זאת, בתי הספר רשאים לנקוט הליכי גבייה על-פי דין נגד החייבים.

  • בירור תלונה העלה כי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים נהג לחייב נהגים, ללא אסמכתה בחוק, בתשלום אגרת רישיון נהיגה גם בעד התקופה שבה רישיונם לא היה תקף. בעקבות בירור התלונה, הנחה המשרד שלא לחייב עוד בתשלום האגרה בעד התקופה האמורה.

  • כדי להגדיל את שיעורי הגבייה של חובות שמקורם בתשלום גמלאות יתר, החליט המוסד לביטוח לאומי לשנות את מדיניות גביית החובות, ובמקום לנכות את החובות לשיעורין מתוך הגמלאות שהוא משלם לחייבים, כפי שנהג בעבר, החליט המוסד שחובות ששיעורם גדול מ-50,000 שקל ייגבו באמצעות הטלת עיקולים על חשבונות הבנק, קופות גמל או מקורות הון אחרים של חייבים.

בירור תלונות בעניין זה העלה, כי המוסד נקט מדיניות זו ללא התחשבות בנסיבותיהם האישיות של החייבים, וכי הוא הטיל עיקולים גם על חשבונות בנק של קשישים נזקקים, סיעודיים או ניצולי שואה. בעקבות בירור התלונות, ולנוכח הלקחים שנלמדו בחודשים שבהם הוטלו העיקולים, החליט המוסד שלא להטיל עוד עיקולים על חשבונות בנק של קשישים כאלה.

  • בעקבות בירור תלונה תיקנה קופת חולים לאומית טעות במערכת המחשוב שלה שבגינה חויבו הורים לילדים שטרם מלאו להם שלוש שנים לשלם דמי השתתפות עצמית עבור טיפולים במכון להתפתחות הילד, אף שלפי חוק ביטוח בריאות ממלכתי, הם לא היו אמורים לשלם עבור טיפולים אלה. הקופה החזירה לכל המבוטחים את תשלומי היתר שגבתה מהם בטעות, בסך-הכל - 294,000 שקל.

  • אגף הגבייה של רשות השידור אמור לקיים ביקורי בית אצל אנשים שהודיעו לו, כי הם אינם מחזיקים עוד במקלט טלוויזיה לצורך אימות ההודעה. ואולם בירורן של כמה תלונות העלה, כי אף שלעתים לא עשה האגף את הביקור במשך שנים ממועד ההודעה של אותם אנשים, הוא ממשיך לדרוש מהם את תשלום האגרה ואף נוקט הליכים לגבייתה. בעקבות בירור התלונות החליט אגף הגבייה, כי משלוח דרישות התשלום לאנשים שמסרו הודעה ייפסק עד לקיום ביקור בית.

תאריך:  13/06/2011   |   עודכן:  13/06/2011
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שיא בתלונות הציבור; ירידה בשיעור התלונות המוצדקות
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נובעת מאזלת היד
13/06/11 18:22
2
אסתר המלכה
13/06/11 19:36
3
עין החמור
13/06/11 20:10
4
שאלה להוד המבקר !
13/06/11 23:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
היום לפני 234 שנה, ב-14 ביוני 1777, הקונגרס האמריקני מאמץ את דגל הפסים והכוכבים. דגל ארצות הברית מורכב מ-50 כוכבים, על-רקע מלבני כחול, 7 פסים אדומים ו-6 פסים לבנים.
13/06/2011  |  יפעת גדות  |   חדשות
שופטת בית משפט השלום בתל אביב, דניאלה שריזלי, גזרה (ב', 13.6.2011) עונש של 18 חודשי מאסר בפועל על אברהם פרץ, אשר הורשע בעבירות מס בהיקף של מיליוני שקלים. שריזלי החליטה לכבד את עסקת הטיעון, במסגרתו הודה פרץ ב-280 פריטי אישום בשמונה אישומים.
13/06/2011  |  איתמר לוין  |   חדשות
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה (יום ב', 13.6.11) להעלות את התמלוגים שמשלמת הוט על פעילות שידורי הטלוויזיה שלה. כיום משלמת החברה למדינה תמלוגים של 1% מהכנסותיה בשנה. הממשלה ביקשה לתקן את התקנות ולהעלות את התמלוגים בצורה מפוצלת - ל-1.75% מההכנסות השנה ול-2.5% בשנה הבאה.
13/06/2011  |  עופר וולפסון  |   חדשות
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בראשות ח"כ חיים כץ (ליכוד), דנה היום (ב', 12.6.11) בדוח שר הבריאות על העישון בישראל לשנת 2010. את הדוח הציג סגן השר, ח"כ יעקב ליצמן.
13/06/2011  |  יפעת גדות  |   חדשות
ראש הממשלה בנימין נתניהו בוחן את מועמדותו של מנכ"ל מנהלת תפנית (לשעבר סל"ע) המסייעת למפוני גוש קטיף, בנצי ליברמן, לתפקיד מנכ"ל משרד ראש הממשלה - כך נודע ל"גלובס".
13/06/2011  |  לילך ויסמן  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא  |  
התחזית האסטרולוגית לחודשים הקרובים מציגה אתגרים נוספים, אך גם הזדמנויות לצמיחה ולשינוי חיובי    התקשורת מציגה תמונה שלילית ומחלישה את המנהיגים    מתגלים מקרים של בגידה ופגיעה במדינה ...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
ביקורתו הפומבית של יו"ר המחנה ה"ממלכתי" על ניהול המלחמה פוגעת במלחמה ובלוחמים כאשר בשל שיקולים פוליטיים הוא מאיים להפיל את הממשלה. על גנץ להתאחד מאחורי העם, להילחם עד הניצחון ולא ל...
דן מרגלית
דן מרגלית
היא רצתה להיות בתו של משה דיין, שהיה אישיות מקרינה ושנויה במחלוקת ובעייתית, ובעיקר מיוחדת במינה, כה מקורית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il