כמו להנהלת
רכבת ישראל, גם לוועד עובדי הרכבת יש תוכנית לשיפור הבטיחות. ח"כ
דב חנין (חד"ש) גילה בדיון בכנסת כי התוכנית של הוועד מציעה להוציא מייד לגמלאות נהגים ותיקים ומציעה מערך של בקרה בתוך הרכבות.
תוכנית הנהלת הרכבת, מנגד, מבוססת בכללותה על שימוש בעובדי הרכבת הקיימים, לרבות גיוס עובדים נוספים כמתבקש מהגידול הצפוי בהיקף הפעילות, תוך שימוש בכלים שונים שהוצגו במסגרת תוכנית הבטיחות. בלשכת שר התחבורה מדגישים כי תוכנית הבטיחות איננה מהווה צעד מקדים להפרטה, והיא נולדה מכורח המציאות מול מצב הבטיחות הקיים ברכבת.
ועדת הכלכלה, ואולי תהיה זו ועדת המשנה שתקום לוועדת כלכלה בנושאי תחבורה ציבורית, צפויה לדון בקרוב בתוכנית הבטיחות.
ח"כ חנין אמר כי מוטי יוגב, שהוא היום איש מרכזי במערך הרכבת הישראלית, הוא תאצ'ריסט ידוע, כלשונו, ומאמין גדול בהפרטה בכל כיוון ובכל מקום. "הוא גם מאמין גדול בזה שאין מקום לארגוני עובדים ולוועדי עובדים. הוא אמר את הדברים בגלוי עוד בשנת 2003. אבל לצערי, מר יוגב לא למד את הלקחים מההפרטה שנעשתה על-ידי ממשלת תאצ'ר בבריטניה, כי ההפרטה הזאת הובילה את מערך הרכבות בבריטניה לחורבן. אני עשיתי פוסט-דוקטורט באוקספורד במערכת של רכבות מופרטות - זה היה פשוט אסון. הכול שם ירד: השירות לנוסעים, הבטיחות, התיאום בין הרכבות. רק דבר אחד עלה – זה המחירים. ולכן, ממשלת בריטניה הבינה שמהלך ההפרטה של הרכבת הוא טעות והם עושים איזשהו מהלך של תיקון. אבל אצלנו הולכים בדרך השגויה הזאת, שוב הליכה עיוורת ואידיאולוגית".
העלאת דרג המו"מ
בסוף-השבוע (יום ה', 16.6.11) נועדו בבית ההסתדרות שר התחבורה ויו"ר ההסתדרות, וסיכמו להעלות דרג את המו"מ על תוכנית הבטיחות. מטעם
משרד התחבורה יעמוד מנכ"ל המשרד, דן הראל, ובראש הצוות של ההסתדרות והעובדים יעמוד יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן. זאת בליווי צמוד של השר ויו"ר ההסתדרות עצמם.
השר כ"ץ אמר כי "רכבת ישראל עומדת כיום בפני תנופת פיתוח גדולה והדבר לא יכול להתבצע ללא תוכנית בטיחות. ליו"ר ההסתדרות יש תפקיד חשוב בייצוג העובדים תוך שמירה על הצרכים של הציבור והמשק כולו". עפר עיני אמר כי "ההסתדרות וועד העובדים תומכים בתוכנית בטיחות ברכבת. אולם ניתן ליישם את שינוי רק בשיתוף פעולה עם העובדים".
איטליה תעמיד לרשות ישראל מומחים ואנשי מקצוע בתחום הבטיחות ברכבת לצורך הקמתה של רשות לאומית לרכבות במשרד התחבורה. מערכות הפיקוח והבקרה של הרכבות באיטליה כוללות כ-250 עובדים האחראים על חקירת תאונות ואירועי בטיחות. בקרוב ידון שר התחבורה בנושא גם עם עמיתים מצרפת.
במשרד התחבורה חוששים מהשבתה כללית במשק אם תושבת פעילות הרכבת. אולי לכך רמזה בתחילת השבוע יו"ר ועד העובדים גילה אדרעי כאשר אמרה שאיום הסגירה של השר כ"ץ הוא שליפת אקדח ללא כדורים.