שר התמ"ת
שלום שמחון ושר האוצר
יובל שטייניץ חתמו (יום ב', 27.6.11) על כתב המינוי לוועדה בינמשרדית בראשותו של שרון קדמי, מנכ"ל משרד התמ"ת, אשר תבחן את רמת התחרותיות והמחירים בתחום מוצרי המזון בכלל ומשק החלב בפרט, ותגיש את המלצותיה בתוך ארבעה חודשים. ממלא-מקום יו"ר הוועדה יהיה ערן פולק, סגן ראש אגף התקציבים באוצר.
עוד חברים בוועדה: יוסי ישי, מנכ"ל משרד החקלאות, ד"ר שלומי פריזט, הכלכלן הראשי ברשות להגבלים עסקיים, ערן יעקב, סמנכ"ל כלכלה ברשות המיסים, רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים וגלית בן-נאים ממינהל הכנסות המדינה.
הוועדה תפעל במטרה למפות את הנעשה בשווקי המזון, לאתר כשלי שוק ככל שישנם ולגבש המלצות לצורך הגברת התחרות ושיפור רווחתו של הצרכן.
במסגרת עבודתה, תבחן הוועדה את מקטעי הייצור, חסמי היבוא ואת דרכי ההפצה והשיווק לצרכן, לרבות באמצעות רשתות המזון. הניתוח ייעשה על בסיס נתוני המשק הישראלי והמגמות בו, תוך התייחסות להשוואה לשווקים דומים במדינות אחרות.
הוועדה תפעל גם לאתר כשלי שוק המונעים הגברת תחרות וירידת מחירים בשווקי המוצרים, לרבות חסמים להגברת היבוא בתחום. במסגרת זו הצוות יתבקש להתייחס לרמת הריכוזיות בענפים השונים ולחסמי הכניסה למתחרים.
הוועדה אף תדון באופן פרטני בתחום משק החלב ומוצריו ותפרט את שרשרת הערך במוצרי החלב. לעניין משק החלב יגבש הצוות, באמצעות צוות משנה, המלצות להגברת התחרות בתחום לצורך הנחת תשתית להפחתת המחיר הסופי לצרכן, בטווח הקצר ובטווח הארוך.
עוד תקבע הוועדה המלצות, ככל שיידרש, על הפעולות הנדרשות להגברת התחרות, לשם רווחת הצרכנים, לרבות שינויי החקיקה הנדרשים.
כתב המינוי מסמיך את צוות הוועדה להרחיב את בדיקתו לשווקים נוספים אשר קשורים לשוק המזון ושבחינתם נדרשת לצורך גיבוש המלצותיו.
דיוני הוועדה יתנהלו במקביל לצוות פעולה מיידית בראשותו של מנכ"ל משרד התמ"ת אשר ערך היום ישיבה נוספת, שמע את נציגי מועצת החלב, החקלאים, המחלבות ורשתות השיווק. הצוות יקיים ישיבות נוספות במטרה להגיש את המלצותיו לפעולה מיידית לפתרון עליית המחירים במשק החלב בתוך כשבועיים.
למעלה מ-16% מהוצאות משק הבית בישראל - על מוצרי מזון
במסגרת הדיונים המקצועיים שקיימו משרדי הממשלה בשבוע שעבר בנוגע לעליית המחירים במשק, עלה הצורך בבדיקה יסודית ומעמיקה של משק המזון כולו.
על-פי הנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, למעלה מ-16% מהוצאות משק הבית של הצרכן בישראל הן על מוצרי מזון, כאשר למעלה מ-60% מהוצאה זו מתבצעת ברשתות השיווק הגדולות. מטבעם של מוצרי יסוד בסיסיים כגון מוצרי המזון, מרכיב הוצאה מרכזי זה מהווה שיעור גבוה יותר מסך הוצאות הצרכנים בשכבות האוכלוסיה החלשות. מוצרי החלב לבדם מהווים כ-2.2% מסל התצרוכת של משק הבית הישראלי כאשר חלקם נחשבים כמוצרי יסוד.