רשת אורט לא תקבל פטור מארנונה על בתי הספר העל-תיכוניים שהיא מפעילה. כך קבע (יום ד', 30.11.11) בית המשפט העליון, אשר דחה את בקשת אורט להעניק לה את הפטור המוענק למוסדות להשכלה גבוהה.
אורט העלתה מספר נימוקים לקבלת הפטור: למוסדותיה העל-תיכוניים יש חשיבות לאומית בשל הכשרת כוח אדם לתעשיה ולצה"ל ובשל מתן הזדמנות לבני משפחות קשות יום להשתכר בכבוד; הם מסייעים לצמיחת הרשות המקומית, משום שהם תורמים לצמצום השכבות הנזקקות; והם מתוקצבים בידי המדינה. משרד הפנים טען מנגד, כי מוסדות על-תיכוניים אינם זכאים לפטור משום שחינוך זה אינו מעניינה של הרשות המקומית אלא מעניינה של המדינה, ומשום שהם מצמיחים תועלת לתושבי המדינה ולא רק לתושבי אותה רשות. הוא הסביר, שהמוסדות להשכלה גבוהה מקבלים פטור משום שהם מהווים מנוף משמעותי לצמיחה ולפיתוח עבור הרשויות המקומית.
השופט
עוזי פוגלמן קיבל את עמדת המדינה. "לצורך מתן פטור מארנונה, אין דין תרומה במישור הארצי כדין תרומה במישור המקומי. כאמור, הארנונה היא מס לתכלית מקומית. על דרך הכלל - פטור למוסד מתנדב לשירות הציבור יינתן למוסדות התורמים לרווחת הקהילה המקומית בתחומי הפעילות של הרשות", הוא אומר.
"מוסדות להשכלה גבוהה מהווים חריג לכלל זה, והפטור ניתן להם, בין היתר, נוכח היקף תרומתם לפיתוח הרשות המקומית, ברבדים שונים: בהיותם אבן שואבת לסטודנטים רבים; במקומות התעסוקה ותקני המחקר שהם מספקים; בעידוד מעורבות חברתית; ובשיפור הדימוי המקומי, בארץ ובעולם. בשל היקף תרומתם, הפכו המוסדות להשכלה גבוהה למרכיב חשוב באסטרטגיית הפיתוח המקומי", מוסיף פוגלמן. מאפיינים אלו אינם נמצאים במוסדות של אורט, ודאי לא בעוצמה של המוסדות להשכלה גבוהה, ועל כן אין מדובר באפלייתם לרעה.
באותה רוח דחה פוגלמן גם את ערעורה של אורט על חיובה בתשלום ארנונה לעיריית ירושלים בגין שלושה מוסדות להשכלה על-תיכונית הפועלים בבירה. "מתוך שהארנונה נועדה למימון שירותי הרשות המקומית, ומתוך שהקלה בארנונה משמיעה הכבדת הנטל על אחר או צמצום אותם שירותים - ניתן לומר כי תכליתו האובייקטיבית של סעיף החוק היא להעניק תמיכה אך לאותם מוסדות חינוך בסיסיים, שהציבור כולו מעוניין בקיומם ונכון לשאת בעלות החזקתם. מוסדות להשכלה על-תיכונית אינם נכללים בגדר כך", הוא קובע.