נשיאות הכנסת אישרה (יום ב', 2.1.12) את הנחתן על שולחן הכנסת של שתי הצעות חוק העוסקות בהגבלות על מינוי שופטים לבית המשפט העליון. כל חברי הנשיאות תמכו בהחלטה למעט ח"כ
דני דנון, שהציע כי הנשיאות תשתמש בסמכותה להסיר את ההצעות מסדר היום.
מדובר בשתי הצעות חוק: האחת, שיזם ח"כ
אחמד טיבי, קובעת כי "לא ימונה שופט בבית המשפט העליון אם אינו מתגורר בתחומי מדינת ישראל או שהוא מתגורר במקום שמהווה הפרה של החוק הבינלאומי". השנייה, שיזם ח"כ מיכאל בן-ארי, קובעת כי "לא יתמנה לשופט בית משפט העליון אלא מי ששירת בצה"ל או התנדב לשירות לאומי", וכי "שופט שכבר התמנה לבית המשפט העליון ולא שירת בצה"ל או התנדב בשירות לאומי, לא ימונה לנשיא בית המשפט או לתפקיד המשנה לנשיא בטרם ישלים שירות צבאי או יתנדב בשירות לאומי".
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין אמר בדיון: "לדעתי, יש להניח חוקים אלו על שולחן הכנסת ולפסול אותם בהצבעה. אני מביע את סלידתי מהצעות אלו, בגלל היותם מגבילים את אזרחי ישראל מלהיות חלק מההוויה הישראלית. הגבלת אזרח ישראלי מלשמש במשרה שיפוטית משום שהוא מתיישב במקום מסוים, או משום שלא שירת בצה"ל, בין אם הוא ערבי, חרדי או בעל מוגבלות - היא פגיעה בשוויון הדמוקרטי. עם זאת, אני מקבל את חוות דעתו של היועמ"ש לכנסת, שאין מתקיימות עילות פסילה ממשיות, ולכן ההצעות יונחו במליאה, למרות הפגם המוסרי והדמוקרטי שבהן".
בהחלטה, אימצה נשיאות הכנסת את חוות דעתו של היועץ המשפטי של הכנסת איל ינון, כי עיון בנוסח הצעות החוק מעלה כי קשה לסווגן כגזעניות במהותן, לפחות לא במובן המקובל של מושג זה, שכן אינן מבקשות להגביל מינוי שופטים לבית המשפט העליון בשל עילות הנוגעות לצבע, להשתייכות לגזע או למוצא לאומי-אתני. ינון אמר כי דברים אלה נכונים על אחת כמה וכמה נוכח המדיניות הראויה של נשיאות הכנסת לדורותיה, להעניק פרשנות מצמצמת לעילות הפסילה שבתקנון.
עם זאת, הדגיש היועץ המשפטי בחוות דעתו כי ההצעות נוגדות עקרונות יסוד, שכן הן מבקשות להפלות קבוצות אוכלוסיה מסוימות ומובחנות ולמנוע מהן את האפשרות לכהן בבית המשפט העליון. ההצעות גם יוצרות אבחנה, שאינה ממין העניין, בין מועמדים לכהונה בבית המשפט העליון לבין מועמדים לכהונה בערכאות השיפוט האחרות, ואחת מהן אף קובעת הוראה רטרואקטיבית בדבר מגבלה על מי שכבר מכהן בבית המשפט העליון. אולם בהיעדר סמכות לנשיאות הכנסת לפסול הנחתן של הצעות חוק אך בשל העובדה שאינן חוקתיות, אין בכך כדי להוות עילה לפסילת הנחתן של ההצעות על שולחן הכנסת, ואין בהחלטה להניחן כדי להעיד על חוקתיותן.