סכנה אפשרית לחידוש השביתה ברכבת בשבוע הבא. "שר התחבורה גרם בעצמו למשבר בעצם הצבת אולטימטום" - כך אמר (יום ה', 16.2.12) יו"ר ההסתדרות עופר עיני בצאתו מהפגישה עם שר התחבורה, ישראל כ"ץ, לאחר כרבע שעה בלבד.
בדרך לפגישה גילה עיני כי השר כ"ץ הנחה את הנהלת הרכבת להוציא את מערך התחזוקה של הרכבת למיקור חוץ של החברות המייצרות את הקרונות עד לסוף החודש. לדבריו, הצעד הזה נעשה באופן חד-צדדי, בלי להגיע להסכמה עם ההסתדרות וועד עובדי הרכבת.
כאמור, את ההודעה מסר השר כ"ץ במסיבת עיתונאים כחצי שעה לפני פגישתו עם עיני וועד העובדים. למרות ההודעה קיים עיני וועד העובדים את הפגישה, אולם השר כ"ץ חזר בפגישה על הודעתו, ולכן לא היה אפשרות להמשיך ולקיים מו"מ.
"הודעתי כבר אתמול שאקח את המושכות של המו"מ ברכבת לידיי כדי לעשות רכבת טובה יותר לטובת הציבור, אולם דקה לפני שנכנסתי לפגישה עם השר כץ שמעתי מהעיתונאים שהשר מסר את הודעתו. צר לי שבמקום לנהל מו"מ נאמר דבר כזה לפני הפגישה", אמר עיני.
עיני הוסיף כי "אני לא מתנהל תחת אולטימטום כזה או אחר והדבר לא מקובל עלי, השר יצר משבר ואני לא אנהל מו"מ בתנאים כאלה".
עוד הוסיף יו"ר ההסתדרות: "אני לא מת על שיבושי עבודה ברכבת או שביתות, אבל הציבור חייב להבין - אנחנו מתנגדים למיקור חוץ ולהחלפת עבודה מאורגנת בעובדי קבלן". עיני הזכיר את השביתה הכללית במשק ואמר כי המקרה ברכבת דומה למדי: "על הדבר הזה השבתנו את המשק ל-4 ימים והציבור הזדהה עם הדרישה שלנו. מה רוצים עכשיו? לקחת עובדים מאורגנים ולהחליפם בעובדי קבלן?"
עיני פנה לראש הממשלה
בנימין נתניהו ואמר: "לאחר השביתה הכללית ראש הממשלה הוציא הודעה ואמר שהוא מברך על-כך שהתחילו לטפל בנושא עובדי הקבלן, עכשיו הרכבת תורמים לתופעה, בנשימה אחת עושים א' ונשימה שניה עושים ב'".
עיני קיווה כי בסופו של דבר יימצא פתרון שיאפשר להיכנס למו"מ אינטנסיבי. עיני אף אמר כי וועד עובדי הרכבת אינו אויב העם אלא אינו רוצה עובדי קבלן. "יש כאן בעיה אמיתית שממשלת ישראל רוצה להרחיב את התופעה הזאת ואנחנו לזה לא ניתן יד", אמר.
"השביתה השבוע - פראית וחמורה"
במסיבת העיתונאים שקיים, אמר השר כ"ץ כי "השביתה שאורגנה ובוצעה השבוע על-ידי ועד עובדי הרכבת הייתה פראית וחמורה. הייתה כאן שבירה של כללים ותופעה של אי כיבוד צווים של בתי משפט. ראינו אף תקיפה פיסית של מנכ"ל הרכבת. אני גיביתי את הנהלת הרכבת ונתתי לביהמ"ש לומר את דברו, תוך שגיניתי את ההתנהגות".
כץ אמר כי הוא מקווה שלא תירשם פגיעה נוספת בנוסעים לאור הכוונה לחתום על הסכם מיקור החוץ. "בנושא הזה חייבים לממש את האחריות שלנו לנוסעים. אני מקווה שהעובדים לא ינקטו בצעדים פראיים שיפגעו בציבור. הקרונות החדשים כבר הגיעו, אין לנו עניין שבעוד כמה שנים ישאלו למה סללו מסילות מדן ועד אילת, רכשו קטרים וקרונות אבל לא נעשה בהם שימוש".
"תפקידו של הוועד לדאוג לעובדים אבל הוא לא יכול לקבוע מי ינהג בקטרים. יש כאן ארגון שרוצה להחזיק את הנוסעים בני ערובה. סרבו להתקין לאשר נהגי קטרים, סירבו להתקין GPS בקטרים", סיכם כ"ץ.