מתוך רשימה של 61 אמנות בינלאומיות בתחום הימי, ישראל חתומה על 21 אמנות בלבד. כך עולה (יום ג', 1.5.12) מפרסום דוח
מבקר המדינה ה-62.
מן הדוח עולה כי במדינת ישראל יש פיגור של ממש בהצטרפות לאמנות בינלאומיות בנושא ספנות ושיט וביצירת הנורמות הנדרשות בחקיקה הישראלית לצורך יישומן, כאשר המדינה הצטרפה לחלק מהאמנות בעיכוב של יותר מ-20 שנים. רשות הספנות והנמלים ו
משרד התחבורה לא קידמו הצטרפות לאמנות.
עוד עולה מן הדוח כי בשנת 2009 עשתה הסוכנות האירופית לבטיחות ימית ביקורת כדי לבדוק אם מערכת ההכשרה הימית של ישראל עומדת באמות המידה של הקהילה האירופית. הארגון העיר כי חלקים מאמנת STCW, הקובעת נורמות בנושא הכשרה והסמכה של ימאים, אינם מעוגנים בחקיקה הישראלית. רשות הספנות העסיקה עד יולי 2010 מעריך חיצוני למערכת ההכשרה של הימאים, אולם טרם מונה מעריך אחר במקומו.
הרשות, לדברי המבקר, גם לא יזמה השוואה בין תעריפי השירותים בנמלים השונים ובין התעריפים בנמלים בעולם, לא הכינה נוהלי פיקוח למעגנות ונמלים וגם לא הכינה תוכנית לפיקוח על תשתיות במעגנות ועל תפעול מעגנות.
למרות תמיכת הממשלה בספנות תחת דגל ישראלי כדי לשמר את מספר הימאים הישראלים בצי הסוחר הישראלי, קטן מספרם משנת 2007 ועד 2010 בכ-17%.
מבקר המדינה קובע כי על משרד התחבורה ומשרדי הממשלה הרלוונטיים לפעול לקידום הצטרפות ישראל לאמנות בינלאומיות בתחום הספנות שעליהן חתומות המדינות החברות בארגון הימי הבינלאומי, על-מנת למנוע חשיפה לסנקציות בינלאומיות אפשריות כגון מניעה מימאים ישראלים לעבוד באניות ברחבי העולם, החמרה בתנאי העגינה של ספינות ישראליות בנמלים זרים או מניעה מחברות ספנות זרות מלעגון בנמלי ישראל.
"על משרד התחבורה ורשות הספנות למצוא דרכים לשמירה על כוח האדם הימי ולפיתוחו, שתכליתו להבטיח את אי-התלות של הספנות הישראלית בימאים זרים, בייחוד בשעת חירום. הדבר חיוני ביותר מכיוון שהסחר של מדינת ישראל מתקיים ברובו בדרך הים", מסכם המבקר.