ועדת הכספים אישרה (יום ה', 20.9.12) תקציב מיוחד של 10 מיליון שקל לחידוש פרויקט גריטת רכבים ישנים שמוביל המשרד להגנת הסביבה בשיתוף עם
משרד התחבורה. במסגרת הפרויקט, בעלי רכבים ישנים, מעל 20 שנה עם רישיון רכב בתוקף, יכולים למסור את רכבם ולקבל מהמדינה 3,000 שקל. מדובר ברכבים מזהמים, שקיים גם צורך בטיחותי להורידם מהכביש.
האישור התקציבי יאפשר את חידוש הפרויקט שהופסק מספר פעמים, בפעם האחרונה בחודש אפריל האחרון. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ
משה גפני, התעקש בחודשים האחרונים שהפרויקט יתוקצב מחדש והעלה את דרישתו לפני שר האוצר וראש אגף התקציבים באוצר.
"הנושא הזה מאוד חשוב", אמר גפני. "עידוד אנשים להביא לגריטת רכבים ישנים תורמת גם לאיכות הסביבה וגם לבטיחות ושמירה על חיי אדם. במבט כולל מדובר גם בחסכון כלכלי גדול למדינה". בכך כיוון גפני, לדברים שנאמרו מפי בכירים במשרדי הממשלה, מהם עולה שהורדת רכבים ישנים מהכביש מגבירה רכישת רכבים חדשים שמגדילים את הכנסות המדינה במידה משמעותית עקב המיסים המוטלים בעת רכישתם.
"לצערנו הרב, התקציבים לפרויקט הזה אזלו כי מדובר בתוכנית מאוד אטרקטיבית ואני דרשתי מהאוצר לחדש את התקצוב ליישומה מחדש. הפרויקט משותף למשרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה והשר
גלעד ארדן פנה אישית בבקשה לחדש את התקצוב", הוסיף גפני. כתנאי לאישור התקצוב המחודש, דרש גפני ממשרדי הממשלה הרלוונטיים להחיש את חידושו של הפרויקט בתוך שבועות ספורים.
אמיר זלצברג מהאגף לאיכות האוויר במשרד להגנת הסביבה, עדכן ש"רוב הכסף של הפרויקט הולך לאזרחים ומעט מאוד לביורוקרטיה". עד כה תוקצבו כמעט 80 מיליון שקל במסגרת התוכנית. "חייבים ליצור רצף של שנה שלמה ולא להפסיק את יישום התוכנית באמצע כפי שקרה במהלך 2012, שנאלצנו לעצור את התוכנית לאחר חודשיים וחצי", אמר. "אנחנו דורשים להכניס את הנושא לבסיס התקציב ב-2013 ולאשר עוד 18 מיליון שקל נוספים ליישום הנושא. 10 מיליון שקל שהוקצבו עכשיו, יספיקו לקצת יותר מ-3,000 רכבים".
זלצברג עדכן שכיום נעים על כבישי ישראל כ-30,000 רכבים ישנים שעונים על הדרישות לצורך השתתפות בפרויקט, שהם בני למעלה מעשרים שנה, ותוספת התקציב של 10 מיליון שקל תסייע להוריד מהכביש 10% מהם בזמן הקרוב.
מנהלת תחום רישוי רכב ונהלים באגף הרישוי במשרד התחבורה, קטי מורלי, אמרה כי "לא ייתכן שאנחנו יוצאים עם פרסומים על פרויקט הגריטה ואחרי חודש פתאום עוצרים אותו. הדבר יוצר בלבול בקרב אזרחים ואפילו נחשפנו לתביעות מצד אזרחים שביקשו ליהנות מהמהלך".
ח"כ
יעקב אדרי (קדימה) גרס כי משרד התחבורה היה צריך להשתתף בתקצוב, כיוון שמבחינתו מדובר בתקציבים זעומים ואז ניתן היה להמשיך את הפרויקט ברצף.