נציב כבאות והצלה דורש מהנהלת
אגד לפעול מיידית להתקנת מערכות גילוי וכיבוי אש באוטובוסים, בעקבות שרשרת של שריפות אוטובוס בתקופה האחרונה. הזכורה והקשה שבהן הייתה שריפת אוטובוס אגד בקו 480, שהתרחשה בכביש מספר 1, סמוך לתל אביב. השריפה שפרצה במנוע האוטובוס, הביאה לשריפתו של הרכב כליל ורק בנס הצליחו הנוסעים להמלט בזמן.
על-פי החוק החדש, בסמכותה של הרשות הארצית לכבאות ולהצלה, להוציא צו הפסקת פעילות מנהלי לכל עסק שקיים בו חשש לאירוע של כבאות והצלה. השבוע לפיכך, הוציא נציב כבאות והצלה דרישה מיושב-ראש אגד לפעול בתוך 30 יום להתקנת מערכות גילוי וכיבוי אש באוטובוסים. אם לא, יפעל הנציב למימוש הסמכויות הניתנות לו בחוק.
מנתוני הנציבות עולה, בשנת 2012 התרחשו 168 שריפות באוטובוסים. הסיבות לפרוץ השריפות מגוונות, אך רבות מהן נובעות מתקלות מכניות. במהלך השנים, יצאה נציבות כבאות והצלה בפניות חוזרות ונשנות להנהלת אגד, שתתקין מערכות לגילוי וכיבוי אש באוטובוסים, אך לא זכתה למענה בנושא.
"שריפות אוטובוסים זו פצצת זמן מתקתקת", אומר ראש אגף בטיחות אש וחקירות, טפסר בכיר חיים תמם. "המזל הגדול הוא שעד כה איש לא נפגע בעקבות אירועים אלו".
בנציבות מודעים לכך שהבעיה איננה רק באוטובוסים של אגד ופועלים לשנות את המצב בכלל התחבורה הציבורית. בחודשים האחרונים התקיימו דיונים מרתוניים מול
משרד התחבורה במטרה לקדם חקיקה שתחייב התקנה של מערכות כיבוי אש בכל החברות. בנציבות מקווים ששינוי המצב באגד, יסלול את הדרך לשינוי בכל החברות. תמם: "משרד התחבורה מגלה נכונות לפעול איתנו בנושא, ובימים אלה אנו נכנסים לישורת אחרונה של הגשת הצעת חוק משותפת".
תמם אף מעדכן כי ניכר כבר שינוי באוטובוסים החדשים שנרכשים כיום על-ידי כל החברות, בהם מותקנות מערכות כיבוי אש.