|
נקטפו באיבם [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
האם יוזמת שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ לרשיון נהיגה מדורג עבור צעירים יגרום לשינוי כלשהו במספר הנפגעים בתאונות דרכים? מוקדם לדעת. אולם נתונים חדשים של הרשות שלאומית לבטיחות בדרכים שהגיעו לידי News1 ומתפרסמים כאן לראשונה מגלים עלייה אדירה במספר הצעירים שנהרגו בתאונות דרכים השנה.
על-פי הנתונים, עד סוף חודש יולי 2013 נהרגו 25 נהגים צעירים, 12 נהגים יותר מאשר התקופה המקבילה אשתקד. מדובר בעלייה של 92%! מספר ההרוגים בתאונות אופנוע גבוה אף יותר - 30 הרוגים לעומת 22 אשתקד. עם זאת, שיעור העלייה במספרם מתון יותר - 36%.
בתוך כך, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בודקת בימים אלה האם ניתן לאפיין את הגורמים לשכחת תינוקות ברכב. צוות בריכוז הפסיכיאטר ד"ר אמיר מנדל והכולל את פרופ' צבי זמישלני וד"ר דניאל חמיאל יפעל לזיהוי ואפיון אוכלוסיות הנמצאות בסיכון לשכחת תינוקות ברכב, כאשר המסקנות יסייעו לתכנן בצורה יעילה את דרכי ההסברה והאסטרטגיה למניעת התופעה.
ההסתברות שתינוק ימות או ייפגע קשה עקב שכחה במכונית עומדת על 0.003% (כ-4 מקרים בשנה) וההסתברות שתינוק יישכח ברכב (גם במצבים בהם לא נפגע) גבוהה יחסית ועומדת על כ-0.03% (40 מקרים בשנה).
בהתייחס לדיווחים על פתרונות טכניים קיימים, ד"ר יעקב שיינין, יחד עם היועצים המקצועיים המיוחדים, פרופ' דוד מהלאל ופרופ' דוד שנער, הגיעו למסקנה כי בהיעדר תקן בינלאומי ובהעדר מחקר מדעי שאביזרים אלה מסייעים במניעה או בהקטנת התופעה של שכחת תינוקות, אין הרשות כגוף ממשלתי יכולה להמליץ עליהם בשלב זה.
שיינין, מהלאל ושנער, חוששים ממצב שהסתמכות על אביזר ייעודי או מאולתר, עלול להעביר את האחריות מהנהג לאביזר ועלול לשמש "תירוץ" לשכחת התינוק. לדעתם, בשלב הנוכחי, יש להשקיע את מירב המשאבים בגורם האנושי ולפעול באמצעות העלאת המודעות לקבוצת סיכון, אם ניתן לזהותה, ולסביבה התומכת (בנות זוג או בני זוג) של קבוצות הסיכון. עוד הם ממליצים, להיצמד לתקינה האירופית והאמריקנית בכל הקשור לבטיחות הנוסעים ברכב, ולהימנע מאביזרים שיעילותם ומידת הצלחתם לא הוכחה במחקרים.