הפעלת נתיבים לתחבורה ציבורית (נת"צים) וביצוע אכיפה ממוקדת בהם הם חיוניים.
משרד התחבורה העביר לקראת ביצוע הארגון-מחדש בתחבורה הציבורית בגוש-דן כספים למשטרה בעבור אכיפה בנושא, אך הוא לא התנה זאת בגיבוש תוכנית אכיפה שיאשר ולא בקבלת דיווח שוטף על ביצוע פעולות האכיפה.
עיריית תל אביב-יפו פתחה ארבעה נת"צים - בציר קינג ג'ורג' וברחובות אלחנן, אבן גבירול וקרליבך. לפי נתוניה של חברת דן, מהירות הנסיעה בנת"ץ הפנוי מכלי רכב פרטיים הנוסעים או חונים בו, גבוהה ב-30% ממהירות הנסיעה בכבישים המעורבים.
משרד התחבורה סיכם עם משטרת ישראל על ביצוע אכיפה ממוקדת בנת"צים, עבודה שתמורתה קיבלה, באמצעות חברת נתיבי איילון, 94,000 ש"ח לתגבור השוטרים העוסקים באכיפה בתחום זה. אולם משרד התחבורה לא התנה זאת בגיבוש תוכנית אכיפה שיאשר ובקבלת דיווח שוטף על ביצוע האכיפה.
התברר כי המשטרה לא עמדה בסיכום ובשנים 2012-2010 רשמה 37,000 דוחות אכיפה (רק 30 דוחות ביום!) בנוגע לנסיעה ולחניה בנת"צים. בדוח שהגיש (יום ג', 15.10.13), קובע
מבקר המדינה שמה שנעשה היה לא היה אפקטיבי, ובוודאי ולא הרתיע נהגים מלנסוע בנת"צים.
בפגישה עם האחראי לנושא במשטרת מרחב תל אביב בדצמבר 2012 נמסר לנציגי משרד מבקר המדינה כי ההנחיה של המשטרה היא להתמקד בפעולות מניעה ואכיפה בשני נושאים: עברות בנושאים הקשורים לתאונות דרכים (כ-60%) ועברות בריונות בכבישים (כ-40%). המשטרה הגדירה עבירת נסיעה או חניה של כלי רכב פרטיים בנת"צים כעברות בריונות.
איפה המצלמה?
כדי לאכוף את הנושא נדרש גם שימוש במצלמות. אולם כדי להציב מצלמות אוטומטיות בישראל יש להתאים אותן לדרישות החוק בארץ. לשם כך החלה בשנת 2006 תוכנית לפיתוח מצלמה המותאמת לדרישות בחוק. ביוני 2011 פרסם מינהל תח"ץ מכרז לאספקת מערכות לאכיפה אלקטרונית בנת"צים, אך המכרז בוטל עקב היעדר תיאום עם המשטרה. עד עתה לא פורסם מכרז חדש לרכישת מערכות לאכיפה אלקטרונית בנת"צים, וממילא לא הופעלה מערכת כזאת.