|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

מימון וצוף ישלמו

פשרה ב-60 מלש"ח בפרשת קווי אשראי

אנשי העסקים קובי מימון וחיים צוף, ישלמו יחד עם משפחת לבנת עשרות מיליונים כדי לסלק את התביעות נגדם הפרשה שנמשכה 15 שנה הגיעה כעת (כמעט) לסיומה
16/10/2013  |   עופר וולפסון   |   חדשות   |   תגובות
מאת: עופר וולפסון  |    |  תגובות
קובי מימון. השליטה נרכשה בסמוך לקריסה [צילום: תמר מצפי/באדיבות גלובס]

אנשי העסקים קובי מימון וחיים צוף חתמו (יום ג', 15.10.13) על הסדר פשרה חדש עם מפרקי קווי אשראי לפיו ישולמו לקופת הפירוק סכום של 60 מיליון שקל לצורך סילוק התביעות המתנהלות נגדם.

חברת הנפט נפטא, שצוף הוא יושב-הראש שלה, תשלם 450 אלף שקל לסילוק התביעות נגדה, לפי הודעה שמסרה לבורסה, וסכום דומה תשלם חברת יואל, חברה-האם של נפטא.

נתבעים נוספים שהפשרה אמורה לחול עליהם הם החברות יונייטד קינגסווי, כרמן (חברה שבשליטת משפחת לבנת), גיל הוד ואחרים.

הסדר הפשרה כפוף לקבלת אישור בית המשפט הממונה על הפירוק למפרקים להתקשר בהסכם הפשרה וכן למתן תוקף של פסק דין לפשרה האמורה על-ידי בית המשפט הדן בתיק התביעה והפיכתו לפסק דין חלוט.

מן הפרשיות המורכבות בתולדות החברות הציבוריות
יובל רן. עזר למפרקים [צילום: יח"צ]

הסכם הפשרה יביא לידי סיום את אחד מתיקי הפירוק המורכבים ביותר שבוצעו בחברה ציבורית בישראל: קווי אשראי הייתה חברת אם של אשכול חברות שמנה קרוב ל-100 חברות, כאשר חלק מהן היו חברות ציבוריות. פעילות קווי אשראי מומנה באמצעות מיליונים רבים של שקלים אשר גויסו מהציבור ומבנקים שונים. עיסוקה העיקרי של קווי אשראי היה מתן הלוואות בשוק האפור, אולם פעילותה חלשה גם על השקעות במיזמים וחברות שונות.

הליך הפירוק של החברות התחיל בשנת 1998 כאשר בעלי האג"ח של קווי אשראי הגישו בקשה לפירוק החברה. עו"ד יצחק מירון ורו"ח חיים-יואבי רבינוביץ מונו כמפרקים בשנת 1999. בשלב מאוחר יותר הם מונו גם כמפרקי חברת קווי אשראי לישראל (מרכז), חברה-בת של קווי אשראי, ומפרקי חברת קווי אשראי לישראל (א.ש.) - חברה נכדה.

המפרקים מונו כמפרקי חברת קווי אשראי והם החלו לחקור את נסיבות קריסתה, ואת היעלמות הכספים השונים שגויסו. בנוסף ניסו המפרקים לאתר כמה שיותר נכסים אותם יהיה ניתן לממש לצורך מילוי קופת החברה.

בפני המפרקים עמדו מכשולים רבים אשר הקשו על ביצוע משימות אלו. המכשולים המרכזיים היו היעדר כספים לנהל הליך פירוק מקופת החברה, חוסר שיתוף פעולה מצד עובדים ובעלי תפקידים בה, והיעדר מסמכים. היעדר המסמכים, נבע מכך שארכיב החברה הוצת על-ידי יד זדונית וכי מחשבי החברה "נעלמו".

המפרקים לא אמרו נואש, והחלו לבצע פעולות שנועדו לעמוד במטרות לשמם מונו. לשם כך במשך מספר שנים, בחנו המפרקים את עסקי אשכול החברות. עסקים אלו נוהלו ללא הפרדה בין החברות השונות, תוך שהעסקות שבוצעו היו מסובכות ביותר. המפרקים גם לא זכו לשיתוף פעולה מנושאי המשרה השונים של אשכול החברות.

יובל רן, מי שהיה הרוח החיה מאחורי אשכול החברות, ברח מישראל ולא ניתן היה לקבל ממנו מידע. כך, גם נושאי משרה נוספים נמלטו לחו"ל. אחרים שנשארו בארץ, לא עשו כל מאמץ לסייע והתחמקו ממסירת מידע. נחקרו עשרות נחקרים במסגרת למעלה ממאה חקירות שנערכו ונבחנו לעומק מאות ארגזים שכוללים אלפי קלסרים של מסמכים שונים של החברות. רק לאחר שהצוותים משני משרדי המפרקים השקיעו עשרות אלפי שעות בתיק, התחילה להצטייר בפני המפרקים תמונה לגבי מה שהתרחש בחברות. לשם הבנת העובדות נדרשה המומחיות המשותפת של משרד עורכי דין יחד עם משרד רואי חשבון.

התמונה הכוללת שהצטיירה, הייתה מטרידה מאד. פעילות אשכול החברות הייתה נגועה במעשי מרמה ועסקות בעלי עניין שונות. מי שהיה מקורב לבעלי השליטה, זכה להטבות מרחיקות לכת.

המפרקים ביקשו לנהל הליכים כנגד אותם גורמים המעורבים במעשים הפסולים בדרך של בקשה למתן הוראות. אך עקב המורכבות של המסכת העובדתית, נקבע כי עליהם לנהל תביעה רגילה בבית המשפט. על-מנת לנהל הליך תביעה, היה על המפרקים לגייס אגרת בית משפט, אך כאמור קופת הפירוק הייתה דלה מאד. הנושים לא רצו לשלם כספים עבור אגרת בית המשפט ולסייע להגשת התביעה שכן לא האמינו בסיכויי התביעה. בהתחשב בקשיים שעמדו בפני המפרקים, רק הסכמת פרקליטות המדינה לדחייה חלקית של תשלום האגרה, איפשרה את בירור האמת.

כאמור, עובדתית, הפרשיות שהמפרקים גילו היו מורכבות מאוד. סיבה אחת למורכבות הפרשיות הינה ההיבטים העסקיים והכלכליים של העסקות והדרך שבה נערכו העסקות. סיבה נוספת למורכבות, נבעה מהקשרים הרבים שבין הדמויות השונות שהסתובבו בקווי אשראי. הדבר חייב ניהול תביעה אחת שטומנת בחובה פרשיות רבות.

ב-19 בפברואר 2004 נעתר בית המשפט הנכבד לבקשת המפרקים לנהל תביעה מאוחדת כנגד נתבעים רבים. לאחר שקבע כי "עיינתי בתגובת המפרקים אשר עשו מלאכה מפורטת ומ מיקה... אין לי אלא להסכים עם המפרקים כי נסיבותיו של המקרה מורכבות וסבוכות". בדיעבד התברר כי ההליך היה אף מורכב, מסובך וממושך יותר מאשר ציפו המפרקים.

ב-1 בספטמבר 2004 הוגשה התובענה נגד 42 נתבעים שונים במסגרת. ביחד עם הגשתה, הוגשה גם בקשה לבית המשפט לפטור את המפרקים מתשלום אגרת בית המשפט. התובענה נסובה על למעלה מתריסר פרשיות שונות אשר מערבות מרמה ומעשים פסולים, כאשר אחת המרכזיות שבהן הייתה "פרשיית הנפט", במסגרתה, לאחר שהצליחה קווי אשראי להשתלט על אשכול חברות נפט, העבירה את האחזקות לחברות שבשליטת קבוצת חיים צוף וקובי מימון וקבוצת לבנת.

פי 300 מהצעת הפשרה של עו"ד רובין
השופט (בדימוס) גל [צילום: פלאש 90]

בשלב מסוים, לאחר אינספור עיכובים ובקשות רשות ערעור שונות, המפרקים קיבלו סיוע ומידע נוסף מיובל רן שניהל את החברה בשנות המשבר ובשנת שנת 2011 החלו מגעים רציניים יותר בין המפרקים לחלק מהנתבעים לצורך פשרה בפרשיות השונות. אך גם ניסיונות אלו לא רקמו עור וגידים לאור הפער בין הצדדים.

רן מסר מידע בנוגע לעסקה של מכירת השליטה בקבוצת בקבוצת אקויטל, המחזיקה בשליטה בחברת חיפושי הגז ישראמקו. בתביעה המתוקנת שהגישו המפרקים נטען כי מהמידע שרן מסר עולה כי חלק מהנתבעים שילמו לבעלי השליטה בקווי אשראי כספים בלתי מדווחים. לדברי רן, שילמה קבוצת לבנת לרן ולמנהלים נופסים סכום של 3 מיליון דולר, כאשר סכום נוסף בהיקף זהה שולם על-ידי מימון וצוף. הסכומים שולמו במטרה שבעלי השליטה ידאגו שהחברות הציבוריות שבניהולם יאשרו את העסקות.

בשלב מאוחר יותר ניצבו המפרקים לפתע בפני בעיה ממקור לא צפוי, שכן אז התגלה, כי ביוזמת מספר מחזיקי אג"ח, נתמנתה נציגות לבעלי האג"ח. נציגות זו ניהלה מאחורי גבם של המפרקים משא-ומתן עם חלק מהנתבעים והגיעה עימם להסכם פשרה, מאחורי גבם. הפעולה חיבלה קשות בעבודת המפרקים. למפרקים הסתבר כי נציגות בעלי האג"ח הסכימה ביודעין להתפשר בסכומים נמוכים בהרבה מהסכומים שהמפרקים דרשו מהנתבעים כתנאי לפשרה. לאחר שבית המשפט לא אישר את הסדר הנושים, חזרה התובענה להתנהל.

עם דחיית הסדר הנושים המוצע, הבינו חלק מן הנתבעים כי לא יהיה להם מפלט מלנהל את המו"מ לפשרה מול המפרקים. כך גם הם עשו. ברם, את הנזק שעשתה נציגות בעלי האג"ח ניתן היה לתקן רק באופן חלקי. המפרקים ואותם נתבעים ניהלו את המו"מ, ולאחר שלא הצליחו להגיע להסכמה בכל המחלוקות, העבירו את המו"מ לגישורו של השופט (בדימוס) משה גל.

להבדיל מסכום הפשרה שמחזיקי האג"ח ונושים אחרים ניסו לכפות על המפרקים (סכום, שככל הנראה היה כרוך בתשלום של סך של כ-6,000,000 שקל בגין אגרת בית המשפט), בפשרה הנוכחית - לאור השגת ההסכם בהליך גישור – יתבקש בית המשפט של התובענה לפטור את הצדדים מתשלום האגרה. יתרון נוסף של הסכם הפשרה הוא בכך שאינו סותם את הגולל על התובענה. ראשית, בנק דיסקונט בחר שלא להצטרף להסכם הפשרה. פירוש הדבר כי למעשה, נותר נתבע בעל יכולת כלכלית להיפרע ממנו – נתבע אשר לו מעורבות בפרשיית הנפט.

המפרקים טוענים כי המעשים המיוחסים לבנק דיסקונט הינם חמורים מאד וכי ככל נראה יצליחו בתביעתם כנגדו, כאשר אז תוכל קופת הפירוק לזכות בסכומים מהותיים נוספים.

סכום הפשרה, יש לציין, גבוה פי 300 מסכום הפשרה שהציע למפרקים עו"ד פיני רובין, המייצג את קובי מימון, לפני מספר שנים.

תאריך:  16/10/2013   |   עודכן:  16/10/2013
עופר וולפסון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פשרה ב-60 מלש"ח בפרשת קווי אשראי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עלייה של 3.4% בתוצר המקומי הגולמי צפויה בסיכומה של שנת 2013, בדומה לעלייה בשנת 2012. כך צופה (יום ד', 16.10.13) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, באומדני הבזק שפרסמה, המתבססים על נתונים של 9-7 חודשים והערכות לחודשים החסרים על סמך נתוני מגמה קיימים. בשנת 2011, יש לציין, רשם התוצר עלייה של 4.6%.
16/10/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
אחרי שנים של ססטוס-קוו - שבמסגרתו מפיקי מופעי חנוכה נוקבים במחירי-עתק לכרטיס, וועדי העובדים מוכרים כרטיסים במחיר מסובסד - יוצאת חברת ועדים בקריאה למפיקי המופעים בחנוכה להוזיל מחירים.
16/10/2013  |  מיכל רז-חיימוביץ'  |   חדשות
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה (יום ד', 16.10.13) לקריאה ראשונה את ההצעה של ח"כ יוני שטבון (הבית היהודי) לתקן את חוק הגנת הצרכן ולהסדיר את השימוש בתווי קנייה. לפי ההצעה שאושרה, תוקפו של תו קנייה יהיה ל-5 שנים לפחות והסכום הנקוב בו יהיה אחיד לגבי כל החנויות בהן ניתן לממש את התו. עוד נקבע כי שר הכלכלה יהיה ראשי לקבוע בתקנות, באישור ועדת הכלכלה, הוראות נוספות ובכלל זה סייגים לכללים שנקבעו בחוק - המשמעות היא כי מנפיקי התווים יוכלו להגביל את השימוש בהם רק אם הדבר ייקבע בתקנות של שר הכלכלה שיאושרו בוועדה. כמו-כן, צרכן שמימש תווי קנייה וקיבל שובר זיכוי כעודף, יוכל להשתמש בשובר בכל אחד מהסניפים של אותו עסק.
16/10/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
בשנת 2011 עמד שיעור הילדים בסיכון לעוני בישראל על 40% לעומת 20% בממוצע במדינות האיחוד האירופי. כך עולה (יום ד', 16.10.13) מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שפרסמה פרטים מתוך דוח פני החברה מספר 6 שיתפרסם במלואו מחר, המציג את ישראל במבט בינלאומי.
16/10/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
יותר מ-50 איש נעדרים לאחר שסופת הטייפון וויפה - אחת בעשור מסוגה - היכתה בזעם את החוף המזרחי של יפן. כ-20,000 איש התבקשו לעזוב את בתיהם לאור הסכנה של שיטפונות ומאות טיסות בוטלו.
16/10/2013  |  יפעת גדות  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
כחברה עלינו לשנן את שתי הפרשות ולתת להן ביטוי במערכות חיינו היומיומיים, כחברה עלינו לאמץ את התפיסה החברתית וההומנית לפיה כל בני האדם שווים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il