טייסי המפציצים וטייסי התקיפה חיל האוויר האמריקני מתאמנים בניווט ללא נווטני GPS - כדי שיהיו מוכנים לפעול במקרה של נפילה כללית של מערכת הנווטנים.
עם המעבר של עיקר המאמץ האמריקני לזירת האוקיינוס השקט, משנה חיל האוויר האמריקני את פיסותיו ואת אימוני טייסו בהתאם. בזירת האוקיינוס השקט אין לאמריקנים עליונות אווירית בלתי-מעורערת כפי שחוו באפגניסטן ובעירק. חיל האוויר מתכנן פעולה בתנאים נחותים, שבהם ליריב תהיה יכולת להפריע לפעולת מערכות המכ"ם, מערכות התקשורת ומערכות הניווט. זו אינה מערכת א-סימטרית, מסבירים מפקדי חיל האוויר האמריקני.
לכן, בתרגילים האחרונים של פיקוד הקרב (ACC) הורו לטייסים לכבות את מערכת הנווטנים, ולפעול בלעדיה - טיסה ב"סביבה עוינת" (contested environment) - לאחר שהתאמנו בטיסה כזו במדמי-טיסה.
אימונים כאלה קשה לקיים בארצות-הברית גופא, כיוון שמערכות הנווטנים דרושות לתעופה האזרחית. הפתרון היה לשנות את המידע, המועבר לתא-הטייס באמצעות התקן על אחת האנטנות במטוס, כדי שתדמה חסימה (ג'אמינג) של הנווטן. כעת בוחנים את המערכת ההנדסית החדשנית בטיסות ניסוי בבסיס אדוארדס בקליפורניה.
על הפעילות האווירית האמריקנית באוקיינוס השקט שולטת הבקרה מבסיס היקאם בפרל הארבור שבהוואי. חיל האוויר האמריקני עומד להפעיל בה מערכות, שיאפשרו אימוני טיסה ב"סביבה עוינת".
האימונים כוללים את צוותי האוויר ואת צוותי הבקרה, שצריכים לדעת לפעול בתנאים קרביים בסביבה כזו, ולהשתמש באמצעים חליפיים, כולל תקשורת לווינים, הסביר גנרל הרברט קרלייל, מפקד כוחות האוויר האמריקניים באוקיינוס השקט. לדבריו, האויב יודע, שחיל האוויר האמריקני נסמך על תקשורת, וינסה לשלול אותה ממטוסי החיל בעת עימות.