ועדת הכספים אישרה (יום ב', 4.11.13) להמשיך את מודל ההעסקה הישירה של קציני בטיחות במפעלים כפי שהוא קיים כיום, ודחתה את ההצעה של
משרד התחבורה לאפשר למפעלים חופש פעולה בנושא.
הוועדה המשיכהם לדון בתיקון לתקנות התעבורה, שנועד לקבוע חובה להעסיק קצין בטיחות במפעל המפעיל צי רכב, הסמכתו של קצין הבטיחות וכללי העסקתו. עיקר הדיון היום עסק בשאלה האם החברות יהיו מחויבות בהעסקה ישירה של קצין הבטיחות או שתינתן אפשרות לצורות העסקה אחרות כפי שביקש משרד התחבורה. הוועדה טרם סיימה לאשר את התקנות, אך קבעה כאמור כי ההעסקה תישאר בצורה ישירה.
מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים,
רון מוסקוביץ', אמר כי מהות התיקון בתקנות עוסקת בתפקידו של קצין הבטיחות ולא בסוגיית אופן ההעסקה. עם זאת, הוסיף מוסקוביץ' כי לאחר דיונים עמדת הרשות ומשרד התחבורה היא כי אין מקום להתערב באופן ההעסקה וניתן לאפשר לחברות השונות לבחור את אופן העסקת קצין הבטיחות, אם כעובד שכיר של החברה, או בקניית שירותים ממשרד המעסיק קציני בטיחות או אם בקניית שירותים מקצין הבטיחות עצמו. ח"כ חנא סוייד ביקש לדעת אם אופן ההעסקה יכול להשפיע על הבטיחות. בתגובה אמר מוסקוביץ' כי "לא מצאנו יתרון או חיסרון בטיחותי בקיום יחסי עובד מעביד".
ח"כ סוייד אמר כי כדי לשנות את הנורמה צריך להשתכנע שהדבר יתרום לבטיחות, ואם הדבר לא יביא לשינוי אין מקום לשנות את אופן העסקת קצין הבטיחות. ח"כ
יצחק וקנין הזהיר כי אם ההעסקה לא תהייה באופן ישיר בסוף הכל יהיה שאלה של כסף. "אני חושש שהביזנס בסוף יבוא על חשבון הבטיחות", אמר ח"כ וקנין. ח"כ
דוד צור הוסיף כי אם קצין הבטיחות יתחלף חדשות לבקרים יכולה להיות בעיה נוספת, של היעדר היסטוריה ארגונית. "אם נשנה את המצב הקיים זה מדרון חלקלק שיביא לפגיעה בבטיחות", אמר ח"כ צור. הוא אף קרא למשרד התחבורה לחזק את הפיקוח על קציני הבטיחות.
מנהל פורום נוהגים היי-טק, נועם קום, התנגד לשינוי באופי ההעסקה ואמר כי זה יהפוך את הבטיחות ל"מסחרה". לטענתו, נהגים שבמפעל שבו הם עובדים מודל ההעסקה הוא של קניית שירותים מעורבים יותר בתאונות מנהגים שבמפעל שלהם מועסק קצין הבטיחות באופן ישיר. חבר הנהלת חטיבת קציני הבטיחות העצמאיים באיגוד לשכות המסחר, ישראל טיקוצקי, טען מנגד כי אין שום נתונים שיכולים לעשות הפרדה בין סוגי ההעסקה ולקשור זאת לתאונות. ממלא-מקום יו"ר איגוד קציני הבטיחות בתעבורה, אייל הדר, תמך בהעסקה ישירה. לדבריו, עיקר התאונות נגרמות בשל הגורם האנושי, ולכן אין לאמץ גישה של מתן שירותים שתפגע בקשר האישי והישיר בין הנהגים לקציני הבטיחות.
הוועדה טרם סיימה לאשר את כל התקנות, כאמור, ותקיים דיון נוסף בנושא כבר בשבועות הקרובים.