כרבע מהחיילים שנוסעים ברכבות בשעות השיא של ימי ראשון בבוקר, אינם מחזיקים בכרטיס נסיעה תקף. ל-News1 נודע כי התחנות בהן נפוצה התופעה הן: חיפה חוף כרמל, חוצות המפרץ, תל אביב סבידור, תל אביב השלום, אשדוד, אשקלון, קריית גת באר שבע מרכז.
בינואר 2012 החל שיתוף הפעולה בין צה"ל ו
רכבת ישראל שמטרתו הסעת החיילים בימי ראשון בבוקר בהסעות ייעודיות, הישר אל הבסיסים בדרום הארץ.
מערך ההסעות לחיילים, פועל מכל תחנות הרכבת, צפונית לתחנת ת"א ההגנה, בשעות 09:00-06:00 בלבד. השירות כולל אוטובוסים ללא עלות בקווים ישירים מנהריה בצפון ועד לבאר שבע ולמחנה נתן בדרום, אשר חלקם נוסעים דרך כביש 6 ומנהרות הכרמל, על-מנת לספק נסיעה מהירה ונוחה. הנסיעה באוטובוסים מאפשרת מקום ישיבה לכל חייל וחיילת שיכולים להעמיס את התיקים הגדולים בתאי המטען ולנסוע ללא צפיפות.
שיתוף הפעולה בין צה"ל ורכבת ישראל בהקמת מערך ההסעות נולד לנוכח הביקוש הרב של ימי ראשון בבוקר אשר הביאו לצפיפות כבדה במרבית הקווים ברכבות, לעיתים עד כדי 200% מקיבולת הרכבות. מציאות זו הביאה לכך שחיילים על ציודם נאלצו להידחק על רצפת הקרונות ואף להצטופף בחדרי השירותים, על-מנת להגיע ליעדם. בנוסף, העומסים במצב זה חייבו עצירות ארוכות יותר ברציפים וגרמו לאיחורים משמעותיים הן לנוסעי הרכבת האזרחים והן לחיילים.
לצורך ההשוואה - דיוק רכבות הנוסעים בשעות העומס בימי א' עמד במהלך השנה האחרונה על 86.69% לעומת 61.49% בתקופה המקבילה בשנת 2011.
מרכבת ישראל נמסר: "לצערנו, ישנה תופעה בה חיילים רוכשים בזול כרטיסים לתחנה הסמוכה לתחנת עלייתם לרכבת וממשיכים בנסיעה עד ליעדם".
מיום ראשון הקרוב (17.11.13), יתבצע מבצע אכיפה של שוטרים צבאיים ונציגי הרכבת, בו יבוצע רישום של חיילים אשר יגיעו לתחנות הרכבות בשעות האסורות לנסיעה, ללא כרטיס תקף. האכיפה תבוצע בשש תחנות רכבת מרכזיות ברחבי הארץ.