גבי נבון מ
משרד התחבורה שהוביל את הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש-דן מגלה כי סקר חדש שיוצג בקרוב מראה כי בשעות השיא של הבוקר עלה מספר הנוסעים מ-120 אלף ל-140 אלף נוסעים.
בדבריו, שנאמרו במהלך דיון בוועדה לביקורת המדינה שהתקיים בתחילת השבוע ועסק בדוח המבקר על הארגון-מחדש בגוש-דן, ציין נבון כי משרד התחבורה עשה את שיתוף הציבור עם הרשויות המקומיות. ח"כ
תמר זנדברג (מרצ) תיקנה אותו ואמרה כי המפגשים עם הציבור נעשו רק לאחר שעלה זעם ציבורי ואחרי שכל הפרטים כבר נסגרו. נבון עמד על הקושי הביורוקרטי מולו ניצב המשרד למשל בפתיחת נתיב תחבורה ציבורית ברחוב אבן גבירול. מ"מ יו"ר הוועדה
מיקי רוזנטל אמר לו כי כל זה נבע מכך שמשרד התחבורה לא הקים רשות מטרופולינית לתחבורה ציבורית.
ח"כ
אורי מקלב (יהדות התורה) אמר כי אחוז המרוצים מהתוכנית כפי שמתבטא מסקרי שביעות רצון של משרד התחבורה אינו מדד אובייקטיבי משום שהנוסעים השבויים מתרגלים למצב. לדבריו, פקיד אינו יכול לקבוע בענייני תחבורה ציבורית אם אינו משתמש בה. הוא ציין כי אין מי שידון בתלונות הציבור, וקרא שלא לזלזל ברעיונות של הנוסעים, שיכולים להיות טובים בהרבה משל אלה שלמדו בטכניון.
זנדברג אמרה כי משרד התחבורה לא הגדיר יעדים, ורק בסוף הרפורמה הגדיר יעדים אך גם הם הוגדרו בצורה מצומצמת. לדבריה, גם המטרה שהוצגה לא הושגה. אין יעד של הפחתת השימוש ברכב הפרטי. הלקח המרכזי - הוסיפה - צריך להיות העמדת תוכנית ראויה ציבורית מקיימת לגוש-דן.
כדאיות אינדיקטיבית
מורן מזור, רפרנט תחבורה ציבורית במשרד האוצר, ציין בתחילת דבריו כי לא מתוכננת רפורמה בסדר הגודל שהיה בגוש-דן. לדבריו, כיום מתקיימות בדיקות כדאיות כלכלית לכל פרויקט תשתית על-פי נוהל משותף עם משרד התחבורה. גם לרפורמה בגוש-דן נערכה בדיקת כדאיות אינדיקטיבית שהראתה תועלת לעומת העלות, אולם הרפורמה הנוכחית אינה הרפורמה שתוכננה מלכתחילה. מזור הוסיף כי כעת שוקדים על גיבוש מדדים תכנוניים וכלכליים חדשים, לפיהם אוטובוס צריך להגיע בזמן, בצורה טובה ויעילה על-פי מדדים בינלאומיים של כיסוי, תדירות ומהירות, רמת שירות ותועלת כלכלית.
ח"כ
דב חנין קרא לתת עדיפות דרך לאוטובוסים. הוא ציין כי קודם לרפורמה שמרו במשרד התחבורה על מפת הקווים החדשה כאילו הייתה אחד מסודות הגרעין של ישראל במקום לתת לציבור להגיב ולהעיר. עוד אמר כי לכל הרפורמה הזו קיימת חלופה - יצירת שניים-שלושה קווים - מעגליים ואורכיים, שיקבלו עדיפות דרך בכל נקודה וינועו ברצף. חנין: "קראנו לזה תוכנית מהיר בעיר, ופעלנו שיהיה אוטובוס מהיר, נוח, זול, יעיל ומתואם עם הרמזורים, כדי שתושבי תל אביב יגידו 'גם אנחנו רוצים לנסוע בכזה אוטובוס'".
גולם תחבורתי
יושב-ראש ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל, סטלה אבידן, הגדירה את התוכנית ארגון-מחדש כגולם: "המיניבוסים שהובטחו לשכונות לא הגיעו וההבטחה לזמני הגעה מינימליים לא התקיימה, והכל בגלל לחצים פוליטיים מצד ראשי ערים, פעילים וכל מיני מקורבים. שכונות נשארו מנותקות ועדיין ישנם קווים כפולים וחסרי משמעות. לא נוספו תשומות אמיתיות לארגון-מחדש. מנכ"ל שמוזכר בדוח לרעה מיועד היום לתפקיד מנכ"ל
נת"ע".
גיל יעקב, מנכ"ל ארגון הנוסעים הירושלמי "15 דקות", קרא לעגן בחקיקה את נושא שיתוף הציבור. הוא הוסיף כי יש להגדיר בבסיס כל תוכנית יעדים להעברת אנשים מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית.
נציג המשטרה בדיון אמר כי נסיעת כלי רכב פרטיים בנתיב תחבורה ציבורית מוגדרת כעבירת בריונות. לדבריו, בשנים 2012-2010 נרשמו 110 אלף דוחות על נסיעה בנת"צים, שהם 3.5% מכלל דוחות התנועה שנרשמו בישראל. עוד הוסיף כי במטרופולין תל אביב לבדו נרשמו 37 אלף שהם כ-8% מכלל דוחות התנועה שנרשמו בישראל. "ביקשנו להעביר את סמכות האכיפה לפקחים העירוניים והסמכות אכן עברה", אמר.
הוועדה לביקורת המדינה דורשת דוח בכתב ממשרדי התחבורה והאוצר כיצד בכוונתם לתקן את הליקויים שנמצאו בדוח, ולקבוע לוח זמנים לתיקון הליקויים כולל הפקת לקחים לגבי הפעימה השלישית בגוש-דן וההשלכות על השינויים המתוכננים בירושלים. כמו-כן דורשת הוועדה לדעת מתי יוצאו עשרות האוטובוסים רבי-הקיבולת החונים בחניונים להסעת נוסעים, מתי יוצבו יעדים למשטרה לנקות את נתיבי התחבורה הציבורית מכלי רכב פרטיים וכיצד יעלה לראש סדר העדיפויות נושא התחבורה הציבורית במטרופולין תל אביב. היו"ר רוזנטל דרש נייר שיציג מידע כמותי שיתבסס על נתונים מספריים ולא על משאלות לב.