ממלא-מקום ראש הממשלה ושר התעשיה, המסחר, התעסוקה והתקשורת, אהוד אולמרט, העביר לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת את נוסחן של תקנות הגנת הצרכן (אחריות ושירות לאחר מכירה).
התקנות החדשות יועלו לדיון ביום ב' (17.11.03) בוועדת הכלכלה של הכנסת. בין החידושים שקובעות התקנות: תקופת האחריות החלה על סוגי המוצרים השונים, מתי התיקון ייעשה בתשלום, היכן יתבצע התיקון, כמה זמן חייב היצרן להחזיק חלקי חילוף, זמן המתנת הלקוח לקבלת שירות ועוד.
אלה עיקרי התקנות החדשות המועלות מחר לאישור הוועדה:
1. יצרן או יבואן של טובין שנמכרו לצרכן, יתקן כל ליקוי, פגם או קלקול שנתגלה בטובין במהלך תקופת האחריות. המוצרים הרלוונטים עליהם חלות התקנות נקבעו בתוספת הראשונה לתקנות ובהם מרבית המכשירים הביתים המקובלים, מקררים, מכונות כביסה, מדיחי כלים, תנורי בישול ואפיה, טלוויזיות ועוד.
2. תקופת האחריות - נקבעה לתקופה של שנתיים לאחר מסירת הטובין לצרכן, אלא אם צויינה תקופה אחרת, כאשר למקרר, מכונת כביסה, תנורי בישול ומזגנים למשל, נקבעה תקופת אחריות של 3 שנים.
3. התיקון, משמעותו החזרת הטובין למצב שהיו בו אלמלא הקלקול. תיקון הכרוך בהחלפת חלקים ייעשה בחלקים חדשים.
4. יצרן או יבואן של טובין ידאג לחלפים עד תום 5 שנים מיום המכירה.
5. מוצרים גדולי מימדים יתוקנו בבית הצרכן.
6. ניתן יהיה לדרוש תשלום בעד התיקון רק במקרים בהם הוכיח היצרן כי הקלקול נגרם מכח עליון, זדון, או רשלנות של הצרכן או עקב שינוי שנעשה בהם על-ידי מי שלא הוסמך לכך.
7. יצרן יקיים לפחות 4 נקודות שירות בערים הגדולות, אליהן ניתן יהיה להביא את המוצרים לשם לתיקון.
8. התיקונים יבוצעו על-ידי היצרן או היבואן, או על-ידי מי שהם הסמיכו כי יבצע עבורם את התקונים עבורם, כמו למשל מעבדה פרטית. באופן רגיל, תיקון מוצרים אלה יסתיים בתוך 7 ימים, מיום הקריאה או מהיום בו נמסרו לתחנת השירות.
9. נושא כאוב לכל הצרכנים הוא שעות ההמתנה הארוכות לבואו של הטכנאי. החברות הנותנות שירות, נדרשות לתאום מדוייק יותר, כאשר זמן ההמתנה לא יעלה על שעתיים מעבר למועד שתואם.
10. למוצרים שנקבעו בתוספת, תצורף תעודת אחריות מטעם היצרן/ היבואן שתימסר לצרכן במעמד מסירת המוצרים. בתעודה יצויינו הפרטים המזהים את המוצר, את היצרן או היבואן ואת מיקומן של תחנות השירות. התוכן המחייב של התעודה יכלול את החובות הקבועות בתקנות, למשל תיקון קלקולים במוצר, ההוראות ביחס לחלקי חילוף והזמנים הרלוונטיים לכך.
11. התקנות מתייחסות גם לאפשרות של מתן שירות למוצר לאחר תום תקופת האחריות ונדרשת עריכת חוזה וציון הפרטים הקבועים בתקנות.
12. התקנות קובעות, כי תעודות האחריות הולכת עם המוצר וכך ניתן להעביר את המוצר לאחר מבלי לאבד את האחריות עליו.
13. על תקנות אלה ניתן להתנות רק לטובת הצרכן. כך למשל, יצרן או יבואן החפצים לתת תקופת אחריות ארוכה יותר לצרכן, מעבר לנדרש בחוק, יוכלו לעשות כן, אך אין אפשרות לקצר תקופה זו.
סגן שר התמ"ת, ח"כ מיכאל רצון (ליכוד), אמר כי זהו צעד חשוב המשתלב במגמה של משרד התמ"ת לקביעת סטנדרטים אחידים לנותני שירותים. מקביעת סטנדרטים אלו, ייהנו גם היצרנים והיבואנים, שכן שיפור השרות ללקוח - תורם לכולם.
הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת מוסר, כי "התקנות נועדו לשנות ולשפר את נושא השירות לאחר מכירה, בארץ, לרווחת הצרכנים".
רשימת המוצרים עליהן חלות התקנות:
מקררים;
מקפיאים;
מכונת כביסה;
מייבשי כביסה;
מדיחי כלים;
תנורי בישול ואפיה;
כיריים לבישול מגז וחשמל;
תנורי מיקרוגל;
מקלטי טלוויזיה;
מכשירי וידיאו או D.V.D;
מערכות סטריאו והיי-פיי;
מזגנים;
מכשירי פקסימיליה;
מחשבים אישיים, לרבות אביזריהם;
תנורי חימום והסקה דירתיים;
שואבי אבק;
מעבדי מזון;
מצלמות, לרבות מצלמות וידאו;
מכסחת דשא לשימוש ביתי;
מכשירי אימון והליכונים.