בדיון מיוחד בוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, ביוזמת ח"כ
ניצן הורוביץ, נחשף מצבו העגום של סל התרבות - פרויקט התרבות המרכזי של מערכת החינוך בישראל:
- שני שלישים מהתלמידים בישראל לא משתתפים בפעולות סל תרבות;
- רוב הרשויות המקומיות בישראל לא משתתפות בתוכנית;
- מופעי התרבות מגיעים ברובם ליישובים מבוססים ולתלמידים משכבות מבוססות.
ח"כ הורוביץ: "התלמידים בישראל כלואים במעגל האי-שוויון של הרשויות המקומיות. העוולה במקרה הזה זועקת לשמים. במקום שמשרד החינוך יפעל לצמצום הפערים ולמתן השכלה תרבותית שווה לכלל התלמידים במערכת החינוך, הוא מגלגל את האחריות לפתחן של הרשויות המקומיות ובכך מנציח את הפערים החברתיים בישראל".
"השכלה תרבותית היא מאבני היסוד של חברה מתוקנת, ובעלת ערך רב בעיצוב הזהות של ילדים ובני נוער וביכולת שלהם להתפתח בעולם התרבות והרוח. אבל בישראל רק שליש מהתלמידים זוכים להיחשף למופעי תרבות וגם אז לרוב בתחומים מצומצמים ובמופעים מעטים".
"מצב סל התרבות מחפיר. תקציבו מעליב, ולמעשה הוא משמש עלה תאנה על ערוות הבורות והרדידות במערכת החינוך. כך קורה שמאות אלפי תלמידים בישראל מסיימים 12 שנות לימוד בלי לבקר אפילו פעם אחת במוזאון, בלי לראות הצגת תיאטרון אחת, ובלי לצפות בחייהם במופע מוסיקלי. בשורה התחתונה סל התרבות כיום מנציח את הפערים החברתיים ומעמיק את הקיפוח התרבותי".
"אני קורא לשר החינוך להרחיב את סל התרבות כך שכל תלמיד בישראל יזכה לשישה מופעי תרבות מתחומים שונים בשנה, ללא קשר למקום מגוריו ולמצב החברתי-כלכלי של הוריו. זו ההחלטה הצודקת המתבקשת לתיקון המצב המביש הקיים. החלטה כזו תעשיר את הנוער, תעשיר את עולם התרבות שלנו ובטווח הארוך גם תסייע בצמצום הפערים בחברה".
הצעת החוק שהגיש ח"כ הורוביץ קובעת כי פעילות הסל תורחב לכל התלמידים בישראל, וכי מספר המופעים במסגרת הסל יעלה מ-3 ל-6 כל שנה (מצורפת).