ארבע חברות בינלאומיות, חלקן בשיתוף עם חברות ישראליות, יתמודדו במכרז להפעלת המערכת הרכבתית לרכבת הקלה בגוש-דן. ההפעלה כוללת חשמול, מסילות, איתות פיקוח ובקרה, ביטחון ובטיחות. כל הארבע ניגשו לפני כשנה וחצי למיון המוקדם שערכה חברת נת"ע ועמדו בתנאי הסף בהצלחה.
הקבוצות הן: אלסטום מצרפת ומינרב מישראל; בומברדייה מקנדה/גרמניה ו
דניה סיבוס מישראל; קבוצת ט.א.ט ובתוכה קולאס רייל, טאלס, סיטרה מצרפת ושפיר מישראל; וכן קבוצת ספרד המורכבת מהחברות איסולוקס קורסן, אינקו, אינדרה ומטרו דה מדריד.
הזוכה במכרז המערכת הרכבתית לרכבת הקלה בגוש-דן ייבחר ברבעון הבא, כשחוזה עימו ייחתם בתחילת 2015.
13 קווים מתוגברים
בתוך שלושה חודשים, אמורים בנת"ע להפעיל, באמצעות חברת דן, עשרות אוטובוסים רבי-קיבולת שיתחילו לנסוע בתוואי הקו האדום במה שקרוי "הקו המקדים". קווים אלה יתוספו לקווים הקיימים כיום. אוטובוסים אלה אמורים להרגיל את הנוסעים לתוואי ולהוות חלופה לנסיעה בזמן העבודות על הקו האדום של הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב.
בשלב הראשון, יופעלו כ-50 אוטובוסים רבי-קיבולת (כ-200 מקומות). הם יתגברו 13 קווים הפועלים בציר ז'בוטינסקי ומסיעים מדי יום כ־200 אלף נוסעים, כ-40% מכלל נוסעי התחבורה הציבורית בגוש המרכזי של גוש-דן - קווים: 18, 24, 25, 40, 42, 50, 51, 66, 70, 82, 125, 142, 166. מסלול הקו יסומן באופן דומה לזה הקיים היום בסמוך לגינות סחרוב בירושלים.
בשלב השני, שאמור להתחיל בדצמבר 2014, יוכשר נתיב העדפה שמאלי לאורך כל המסלול, ויוצבו מכונות כרטוס קבועות לאורך כל הקו. סככות יוצבו בתחנות האוטובוס וכן שילוט דיגיטלי בתחנות. כן יבוצעו שיפורים גאומטריים לתחבורה ציבורית, במספר נקודות לאורך התוואי ויוסדרו מסופי הקצה בבת ים ובפתח תקוה. בהפעלת הקו המקדים ישותפו כל 90 האוטובוסים רבי-הקיבולת. תדירות הנסיעה תגדל ל-5 דקות בשעות השיא ו-7 דקות בשעות השפל.
100 מיליארד שקל עלות
בכינוס בתל אביב, הבטיח (יום ב', 13.1.14) יו"ר נת"ע אלכס ויז'ניצר כי החברה תעמוד בזמן במשימה לכבודה הוקמה - הקמת מערכת הסעת המונים במטרופולין ת"א: "אנחנו נבצע בו-זמנית את כל הרשת של המערכת להסעת המונים הכוללת 8 קווים ואף יותר. יש לנו שיתוף פעולה וגיבוי מלא לכך מכל האגפים באוצר - הן החשב הכללי והן אגף התקציבים, שיתקצבו את ביצוע יתר הקווים, כמו גם מ
משרד התחבורה. העלות הכוללת של הרשת תגיע לכ-100 מיליארד שקלים ואנו נמצא לכך מקורות חוץ-תקציביים", אמר ויז'ניצר.
ויז'ניצר הבטיח כי בתוך כחודש ייבחר מנכ"ל חדש לחברה וימונו אנשי השדרה הניהולית. חברת נת"ע מסתירה מהציבור מי הם חברי ועדת האיתור. ל-News1 נודע שעל התפקיד מתמודדים כשלושים מועמדים.
לא בטוח שהקו האדום יהיה הראשון
המנכ"ל בפועל של נת"ע, משה בן-אלון, אמר כי החברה תבצע את כל מה שזמין: "אם אפשר יהיה לבצע את הקווים הדרומיים - החום והכחול - לפני הקו האדום הרי שנעשה זאת", אמר. מדובר על הקו הכחול מרחובות לצומת חולון, שלא יהיה BRT (אוטובוס רב-קיבולת) כמתוכנן, אלא רכבת קלה, ובקו החום מרמלה-לוד לראשון לציון, שעדיין לא ברור באיזה פורמט יופעל. אשתקד פורסם המכרז לעבודות במקטע הראשון של הקו הורוד (BRT השרון) - קו כפר סבא-רעננה-הרצליה.
אולי לפני אוקטובר 2021
מנהל הקו האדום, טוני בורצ'ל, אמר בכינוס כי אינו רואה כל סיבה שהקו האדום מפתח תקוה לבת ים, ובהמשך גם לראשון לציון, לא יסתיים כמובטח - באוקטובר 2021 או אפילו לפני כן. "כבר עשיתי בעולם פרויקטים מסובכים מהרכבת הקלה במטרופולין תל אביב - בדובאי, באבו-דאבי, בניו-דלהי, בקהיר ובסינגפור. אין ספק שיהיו בעיות, אבל בשיתוף פעולה עם כל הגורמים נוכל בהחלט לעמוד במשימה", דברי בורצ'ל.
בינתיים, עד הזכייה במכרז, העבודות בפיר הרצל, דרכו יוכנסו מכונות הכרייה TBM מתקרבות לסיומן. בתוך חצי שנה אמורות להסתיים העבודות גם בפיר אם המושבות.
ביום רביעי הקרוב צפויה חברת נת"ע לקיים כינוס קבלנים לדיפו (מרכז תחזוקת הרכבת) ולפורטל הדיפו שייבנו בפתח תקוה.