ענף יצוא היהלומים מישראל גילה בשנת 2013 סימני התאוששות בהשוואה לשנת 2012 והשלים מגמה של עלייה בהיקפי ייצוא היהלומים המלוטשים. כך עולה (יום ד', 14.1.14) מנתוני משרד הכלכלה.
ייצוא יהלומים מלוטשים נטו הסתכם בשנת 2013 ב-6.222 מיליארד דולר לעומת 5.575 מיליארד דולר, עלייה של 11.6% וייצוא יהלומי גלם נטו הסתכם בשנת 2013 ב-2.94 מיליארד, לעומת 2.8 מיליארד בשנת 2012 - עלייה של 5%.
מנגד, יבוא יהלומים מלוטשים נטו בשנת 2013 הסתכם ב-4.3 מיליארד דולר, לעומת 4.265 מיליארד ב-2012, בדומה לשנה הקודמת. יבוא יהלומים גולמיים נטו בשנת 2013 הסתכם בכ-3.99 מיליארד דולר, לעומת 3.83 מיליארד - עלייה של כ-4.1%.
לקראת סוף שנת 2013, אומרים במשרד הכלכלה, הסתמן בענף היהלומים שיפור גם ברווחיות של הענף. באופן כללי, כך גורסים במשרד הכלכלה, התאפיינה שנת 2013 בשיפור בכל המדדים של הייבוא והייצוא של גלם ומלוטש. ואולם, הרווחיות בענף נפגעה מאד ולא מעט בעלי סייט (חברות או יהלומים בעלי זכות רכישה ישירה) נאלצו להשאיר חלק מהסחורות שלהם לספקי הגלם, עקב הפערים בין מחירי היהלומים המלוטשים ומחיר חומרי הגלם.
במינהל היהלומים שבמשרד הכלכלה מדגישים כי במהלך השנה נעשו מאמצים רבים כדי להתגבר על המשבר משנת 2012, בין השאר באמצעות כנסים, תערוכות ואירועים ענפיים בהם שבוע ישראל - תערוכות של יהלומנים ישראלים בישראל ובארה"ב מול קניינים אמריקנים. משך כל תערוכה כ-5 ימים. אירועים אלו נתנו את אותותיהם ותרמו תרומה ניכרת להתאוששות בייצוא המלוטש מישראל. כמו-כן יש לציין את הנוכחות המוגברת של יהלומנים ישראלים אשר השתתפו בתערוכות במזרח הרחוק, שהביאו גם הם לשיפור ולהצלחה גדולה יותר ב-2013 בהשוואה ל-2012.
"מאמצים רבים כדי להתגבר על המשבר משנת 2012"
שמואל מרדכי, המפקח על היהלומים במשרד הכלכלה: "שנת 2012 הייתה שנה קשה מאד לענף היהלומים בעולם. הענף המקומי נטל את גורלו בידו והגביר את השתתפותו בתערוכות בעולם, וביצע מהלכים שיווקיים משמעותיים להגברת החשיפה והמכירות בישראל ובשווקי תבל וכך החזיר את החיוך והעשייה לשוק היהלומים הישראלי. במהלך 2014 מתוכננים שני ירידי גלם בישראל, 'שבוע היהלומים באמריקה' ו'שבוע היהלומים בישראל' ואנו מאמינים כי מהלכים שיווקיים אלו יחזקו את היציאה מהתקופה הקשה שהענף נקלע אליה. בשנה האחרונה ניכר שגם חברות הגלם ובעיקר המובילות שביניהן, חייבות לחשוב כיצד לעודד את לקוחותיהן להגדיל את הצריכה ולא לבחון עצמן רק בהיבטי רווחיות סחר, אשר פוגעת בסופו של יום בלקוחות. הענף, בסיוע כלל הגורמים בישראל, ימשיך לפעול לחיפוש אפיקי שיווק וכנסים שישפיעו לטובה על הענף ויאפשרו את המשך הפיתוח של הענף בישראל."