ועדת הכספים אישרה (יום ב', 1.12.03) פה אחד תקצוב ההשראה להתחייב מטעם האוצר 24 מיליארד ש"ח לרכבת ישראל.
במסגרת המקורות שיעמדו לרשות חברת הרכבת, 1.3 מיליארד ש"ח ניתן ב-2003, סך של 1.5 מיליארד ש"ח יינתן בשנת הכספים 2004, 2.075 מיליארד ש"ח ב-2005 וסכומים דומים ינתנו בשנים 2006-2008. עוד סוכם שחברת הרכבת תגייס מצידה סכום של 6.5 מיליארד ש"ח.
הסכום נועד להאיץ את פיתוח התשתית של המסילות ברחבי המדינה, ולהשלים את הפריסה המחודשת של רשת הרכבות בקנה מידה ארצי בחמש השנים הבאות. לאור תוכנית מקפת זו הוחלט בממשלה להקים חברת רכבת ממשלתית, שתהיה בבעלות מלאה של הממשלה ולא תהיה כפופה עוד לרשות הנמלים והרכבות.
שר התחבורה, אביגדור ליברמן, שהשתתף בישיבה, ציין כי הרווח המרכזי של הרכבת אמור להיות בהמצאת עבודה רבה באזורי פריפריה לתושבי ערי הפיתוח. לדבריו, כדאיות ההשקעה משתלמת מכל צד שבוחנים את הפרויקט.
אורי יוגב, הממונה על התקציבים באוצר, אשר הגיע כדי להסביר את כדאיות הפרויקט הגרנדיוזי, אמר כי במהלך חמש השנים הבאות יושקעו סכומים אדירים של כספים אשר יאפשרו את ההשפעה הגדולה על הפיכת ישראל למטרופולין אחד גדול. כן הבהיר, כי ישראל תשנה את השקעותיה בפריפריה ותחסוך מליארדים.
יוגב הסביר עוד, כי האוצר לא יאלץ להעביר מיליארדי שקלים לרשויות מקומיות בפריפריה או לסעיפי רווחה, סעיפי קצבאות או במסגרת חוק השקעות הון. "בהערכה ראשונה", אמר, "מדובר בלפחות מיליארד וחצי שקל חסכון לשנה אם אמנם תפעל רכבת מהירה באזורי הפריפריה", כך לדבריו.
"אני מאמין שהרכבת תתן בעתיד תשואה יותר גדולה ממה שהיא מתומחרת. אני הכלכלן באוצר שאמור להצדיק את ההוצאה הזאת. לדעתי זו הוצאה שאינה אלא השקעה בנכס מרכזי שאותו בדרך כלל לא רושמים כהוצאה. אין מדינה שתרשום את זה אחרת", כך השיב יוגב לשאלה על דרך הרישום של ההוצאה בתקציב.
שר התחבורה אמר עוד בעניין זה, כי מדובר בפרויקט רב-שנתי שמובא מטעם הממשלה לאישורה של ועדת הכספים - וזאת לאחר שהותקף במליאת הכנסת על כך שאין הוא מביא פרויקטים רב-שנתיים אלא מתמקד בעבודת משרדו בפרויקטים קצרי טווח לשנה בלבד. שר התחבורה סיכם את הדיון בציינו כי זוהי תוכנית מרכזית ופרויקט תחבורתי חשוב, כך קרא לעבר ח"כ משה גפני (יהדות התורה) באומרו :"הרכבת לא תיסע בשבת, בוא תצביע בעד יחד איתנו".