|
שדה דב. השכונה החדשה - לא בקרוב [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
משרדי התחבורה והאוצר ממשיכים בעקשנות לשמור על לוח הזמנים הבלתי-ריאלי שלהם: הם דורשים מארקיע לפנות את שדה דב בעוד 20 חודש, כאשר ברור עתה שהבניה במקום תתחיל ב-2022, לכל המוקדם.
לוח הזמנים שגיבשה עירית תל אביב הוא: תוכנית המיתאר, שגובשה באחרונה, תובא לדיון בוועדה המקומית ביולי 2016. הוועדה תאפשר לציבור להגיש השגות ותערוך דיון ציבורי, כנראה פתוח. התוכנית תאושר במקומית (אין צורך באישור המחוזית)עד דצמבר 2018.
התוכנית מדברת על בנית 16,000 דירות, 2,000 חדרי מלון, מרכזים מסחריים, בניין או בנייני משרדים ושטחים פתוחים. התחכנית תחול על מתחם בן 1,450 דונם. שדה דר יושב על חלק מהמתחם, והקרקע כולה נמצאת בבעלות רשות מקרקעי ישראל ובעלים פרטיים.
זו לא תב"ע
אולם תוכנית המיתאר איננה - וזאת יש להדגיש - תוכנית בנין ערים (תב"ע). רק תב"ע מאושרת מחלקת את השטח למגרשים, וקובעת מה יבנה על כל מגרש, ומה שטחו של כל בנין. יותר מזה: תוכנית מיתאר קובעת מהם השטחים העיקריים, ואינה \ נותנת רשות להגדילם. רק תב"ע יכולה להגדיל את השטח הבנוי לכל יעד.
לכן, לאחר אישור תוכנית המיתאר, יהיה על העירייה להכין תב"ע, ולהביאה לאישור הוועדה המקומית. בשים לב לגודלה ומשמעותו של הפרויקט, תועבר התב"ע לאישור הוועדה המחוזית, שתקבל התנגדויות ולדון בהן. אפשר יהיה לערער על החלטות המחוזית בפני המועצה הארצית.
נניח שיאשרו בראשית 2021
זהו תהליך של שנים, כידוע מניסיון של שנים רבות. אם נניח, בנדיבות רבה, שהתהליך כולו ימשך שנתיים, אזי התב"ע תאושר סופית בראשית. אחר כך יתחילו למכור את המגרשים במכרזים (כיוון שחלק מהשטח הוא קרקע מדינה), ויחכו להיתרי בניה של עיריה. הבנייה בפועל לא תתחיל לפני 2022.
מצד שני, החליטו משרדי התחבורה והאוצר להורות לארקיע, וכן לישראייר, לפנות את שדה דב עד יוני 2016. אין שום צורך בפינוי כזה לשנים הקרובות. העברת התעופה הפנימית לנתב"ג עלולה להנחית מהלומה על הכדאיות הכלכלית של הטיסות, בעיקר לאילת.
משרד הביטחון התחייב לפנות את השדה הצבאי עד דצמבר 2016, עם אפשרות דחייה ל-2017. כנגד התחייבות זו, קיבל משרד הביטחון מהאוצר מיליארד שקל, ולכן הוא מחויב לפינוי בתאריך שנקבע.