"נסיך נוסף הצטרף למשפחה"
"שי מתעטש... מתיקות..."
"הארטיק הראשון של שירה"
נמאס לכם מאין סוף תמונות שהורים גאים המעלים לפייסבוק של התינוק המקומט והסגלגל שרק עכשיו נולד להם?
כך הרגישה המעצבת ההולנדית לאורה קורנט. כשהבחינה בכך שתמונות ממסיבות וממשחקי כדורגל בפיד שלה הוחלפו באופן קבוע בתמונות של תינוקות, היא חשבה לעצמה: "כמה מוזר להיות מוערבת בחיים של מישהו שאפילו לא יודע שאני רואה כל כך הרבה דברים בחייו".
החברים, מצידם, לאחר שהפכו להיות הורים אמרו כי הם מעלים את התמונות פשוט מפני שהם גאים בתינוקות החמודים שלהם, ובשיתוף התמונות ברשת עם החברים אין שום דבר מזיק.
קורנט החליטה לבדוק את הטענה. לדבריה, המחקר שערכה מראה כי מחצית מהתינוקות החדשים "הוצגו" ברשת למן היום הראשון של לידתם, למרות, כפי שהתבטאה "התינוקות לא הסכימו שהתמונות שלהם יעלו לרשת".
המחשבות הללו הן שהביאו אותה ליצור את "התהילה של הרך הנולד", צעצוע המאפשר לתינוקות לעשות סלפי ולהעלות את התמונות לרשת החברתית.
לדבריה, המטרה הייתה להתחיל לעורר ספיקות לגבי השאלה - למי יש את הזכות להעלות תמונות של תינוקות לרשת החברתית?
המוצר שפיתחה, הנראה כצעצוע רך בצורה של הלוגו של פייסבוק או טוויטר, תלוי מעל למיטת התינוק. כשהתינוק שולח את ידו לצעצוע, המכשיר מצלם תמונה או סרטון ובאופן אוטומטי מעלה זאת לרשת החברתית.
"התהילה של הרך הנולד" נעשה במסגרת פרויקט הסיום של קורנט באקדמיה לעיצוב באינדובן, ומיד סחף אחריו זרם של תגובות.
חלקן היו כועסות, וטענו כי היא "משוגעת" שהיא חושפת תינוקות לרשת החברתית. אבל דווקא תגובות אלו הן ששימחו אותה משום שהוכיחו את תחושותיה.
"אח גדול"
מחקר שנעשה על-ידי
מיקרוסופט גילה כי 62% מאימהות לילדים מתחת לגיל שלוש משתמשות בפייסבוק. יותר מ-96% מאימהות אלו אמרו כי העלו תמונות של הילדים שלהן לרשת החברתית. רבות מאימהות אלו שייכות לדור הראשון של משתמשי פייסבוק, שהיו בקולג' כשהרשת החברתית עלתה לאוויר. כשהתבגרו והקימו משפחות, פייסבוק השתנתה יחד איתם - לדוגמה על-ידי תוספות כמו "מצפים לתינוק" כאירוע בחיים המופיע בפרופיל.
אך עם העלייה העצומה בכמות התמונות של תינוקות העולה לרשת גדל גם מספר המשתמשים שמוטרדים מהמגמה, מה שהביא לפיתוח אפליקציה כמו unbaby.me, המאפשרת למשתמשים להסיר תמונות לא רצויות של תינוקות מהפיד שלהם.
לדברי קורנט הרעיון שלה של תינוקות המצלמים את עצמם היה הזוי בתחילה והיו אנשים שנבהלו ממנו וראו בו מעין "אח הגדול" הצופה ללא הרף בתינוק. לעומת זאת, רבים אחרים אהבו את הרעיון ורצו לרכוש את הצעצוע - למרות שהפרויקט של קורנט היה יותר הצהרה מאשר מוצר שיווקי.
בימים אלו היא מעצבת ומתכננת מחדש את אב הטיפוס כך שישלח תמונות וסרטונים ישירות לנייד של ההורים ולא לרשת החברתית - רעיון שהיא מרגישה איתו יותר בנוח.
ביחס לעצמה, קורנט עדיין אינה בטוחה מה הייתה רוצה עבור התינוק שלה, אם יהיה לה בעתיד. "אני לא יודעת. כשיש לך ילדים משלך דברים משתנים. פתאום תינוקות הופכים למשהו חמוד. כך שאני לא יכולה להתחייב שלא אעשה זאת בעצמי".