|
שופרסל. השתלטה על אזורים שלמים
|
|
|
|
|
294 מרכולים בישראל נמצאים באזורים ריכוזיים - 83% מהם של שתי הרשתות הגדולות, מגה ושופרסל. כך עולה (יום ד', 26.11.14) מפרסום המסמך הסופי של רשות גבלים העסקיים המגדיר את אופן יישום פרק התחרות הגאוגרפית בין חנויות גדולות לשיווק מזון, כהגדרתן על-פי חוק המזון, תוצר של עבודת מחקר סטטיסטית רחבה.
על-פי סמכותו מתוקף חוק המזון, הממונה על הגבלים עסקיים הגדיר את האזור בו נמצאים הצרכנים הפוטנציאליים של כל חנות גדולה של קמעונאי גדול, ואת החנויות המתחרות בכל חנות. זאת כדי לקבוע את חלקו של הקמעונאי במכירות באזור הרלוונטי שבה פועלת כל חנות. במידה ומחזור המכירות של הקמעונאי עולה על 30% מסך כל המכירות באזור זה, הוא יצטרך לקבל אישור של הממונה לפתיחת חנויות חדשות באותו אזור. המטרה היא למנוע מצב שבו רשת שיווק ממלאה אזור בסניפים שלה באופן שמרתיע קמעונאים מתחרים להיכנס לאותו אזור ולהתחרות על הצרכנים.
כאשר מחזור המכירות של קמעונאי עולה על 50% באזור הרלוונטי והקמעונאי מחזיק לפחות בשלוש חנויות באותו אזור, הממונה יוכל לפנות לבית הדין להגבלים עסקיים, על-מנת שבית הדין יצווה על הקמעונאי למכור חנויות, אם יסבור כי הדבר דרוש להגברת התחרות האזורית.
נכון להיום, מחזורי המכירות של 8% מהחנויות עולים על 50% מהמכירות באזור הביקוש של החנות.
מדיווחים של הקמעונאים הגדולים ביחס לשנת הכספים 2013 עולה כי בישראל פועלים 18 קמעונאים גדולים המפעילים יחד 728 חנויות גדולות. מתוך סך החנויות, 294 חנויות, המהוות כ-40% מכלל החנויות, הן חנויות של קמעונאי שיש לו מעל 30% מהמכירות האזור הרלוונטי. הקמעונאים הללו כאמור זקוקים לאישור של הממונה על-מנת לפתוח חנות נוספת. מקרב חנויות אלו 231 חנויות (כ-32% מסך החנויות) הן של קמעונאי שיש לו מעל 30% מהמכירות האזור הרלוונטי, אך מתחת ל-50% ממכירות אלה. 63 מהחנויות (8% מהחנויות) הן של קמעונאי שיש לו מעל 50% מהמכירות באזור הרלוונטי, מתוכן 16 חנויות הן של קמעונאי שיש לו מעל 75% מהמכירות באזור הרלוונטי.
לפי המסמך, שופרסל תידרש לקבל את אישור הממונה לפתיחת חנות באזורים בהם מתגוררים 79% מתושבי ישראל.
האזורים שבהם מחזור המכירות של רשת שופרסל עולה על 30% מכלל המכירות באותו אזור, כוללים אזורים מיושבים בהם מתגוררים כ-79% מתושבי ישראל. מהמפות שמוצגות לציבור עולה כי מדובר, בין היתר, באזור באר-שבע, מצפה רמון ואילת בדרום, תל אביב וראשון לציון במרכז, חיפה, קריית שמונה וערים נוספות בצפון.
האזורים שבהם רשת מגה (כולל חלק מחנויות עדן טבע מרקט, אלונית ו-AM:PM המוגדרות כחנות גדולה), מחזיקה מעל 30%, כוללים אזורים מיושבים בהם מתגוררים כ-21% מתושבי ישראל. האזורים בהם הריכוזיות של מגה גבוהה הם בין היתר אזור בית שאן וסחנין בצפון, אזור השרון (רמת השרון ורעננה), וערי המרכז תל אביב, גבעתיים ורמת גן.
אחוז המכירות של רמי לוי וחצי חינם (כל אחד בנפרד) גבוה יחסית באזורים המונים כ-14% מתושבי ישראל. לגבי רמי לוי מדובר בעיקר בירושלים, זכרון יעקב ועפולה, ולגבי חצי חינם מדובר בראשון לציון וחולון.
בסוף חודש מרס האחרון נחקק החוק לקידום התחרות בענף המזון, שמטרתו לקדם את התחרותיות בענף המזון ובתחום מוצרי הצריכה, לשם הפחתת המחירים לצרכן. לחוק המזון יש שלושה חלקים עיקריים: הסדרת התנהגויות והסכמים בין ספקים לקמעונאים, קידום תחרות אזורית בין קמעונאים ושקיפות מחירים.
בשבועות האחרונים מבצעת רשות ההגבלים העסקיים שורה של צעדים לקראת יישום חוק המזון, שצפוי להיכנס לתוקף בינואר 2015. בין היתר פרסמה הרשות את רשימות הספקים הגדולים והספקים הגדולים מאוד, ואת רשימת הקמעונאים הגדולים. הרשימות רלוונטיות לחלק בחוק העוסק בהסדרת מערכת היחסים בין ספקים לקמעונאים.
המסמך שהרשות מוציאה כעת רלוונטי כאמור לפרק התחרות הגאוגרפית. הרשות ממפה לכל חנות גדולה בארץ את החנויות המתחרות בה ואת האזורים בהם יושבים הצרכנים הפוטנציאליים שלה. המטרה היא ליישם את המודל במסגרת אכיפת חוק המזון. כאמור, על-פי החוק, על קמעונאים גדולים שיש להם מעל 30% מהמכירות באזור הרלוונטי לקבל אישור מהממונה על הגבלים עסקיים לפני הקמה של חנויות חדשות באותו אזור.