הנהלת
רכבת ישראל טוענת כי יו"ר ועד עובדי הרכבת הורה (23.12.14) לעובדי בית המכלולים שבמוסך הדיזלים בחיפה לבצע חבלה מכוונת במנועי הקרונועים מדגם IC3, שהיו מוכנים למסירה לצורך חידוש הקו המושבת מתל אביב לירושלים. לדברי ההנהלה, ניתנה ההוראה מעט לפני השעה עשר בבוקר.
באירוע היו מעורבים לדבריה 28 עובדים כאשר חלקם ביצעו חבלה מכוונת שבאה לידי ביטוי בפירוק חלקי מנוע. חלקם נמנעו מביצוע הוראות. בעקבות פעולות אלו, 8 מנועים מתוך 11 שתוקנו, הוצאו מכלל שימוש ולא ניתנים למסירה.
כשנודע למנהלים על האירוע וחומרתו, ננקטו פעולות מול העובדים ובשיתוף עם ההסתדרות - הופסקו פעולות החבלה.
ברכבת ישראל מדגישים כי המעשים נעשו בניגוד לעמדת ההסתדרות, וכי בעת האירוע הגיעה הנחיה מפורשת מאבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות להימנע מהמעשים ולתקן את החבלות במנועים.
12 עובדים זומנו להליך משמעתי הכולל שימוע לפני השעיה. חברת רכבת ישראל הגישה פנייה לבית הדין לעבודה בגין בזיון החלטות בית הדין ובמקביל פנתה למשטרה.
"לצערנו, מדובר בעוד פעולה בריונית של ועד עובדי הרכבת אשר שם לעצמו למטרה לחבל במתכוון ביכולת הפעלת הקרונועים ולהכשיל את תהליך מיקור-החוץ בכל דרך - בניגוד לחוק, בניגוד להסכמי העבודה, תוך פגיעה מודעת בנוסעי הרכבת", נמסר בהודעת הנהלת הרכבת.
בפנייה לבית הדין נאמר כי על-אף פסקי דין וצווים שיפוטיים ברורים וחד-משמעיים שהוציא בית הדין האזורי ובית הדין הארצי תחת ידיהם, ועל אף שהוזהרו והותרו מספר רב של פעמים שלא לסטות ולא להפר החלטות שיפוטיות, שבו העובדים לסורם והם פועלים ביודעין ובהתרסה רבתי בניגוד לפסקי הדין.
בבקשה לבית הדין, נאמר כי החברה ביקשה להוציא 4 מנועים תקינים המצויים בבית המכלולים שבמתחם חיפה לצורך התקנתם במערכי הקרונועים. המנועים מיועדים ל-3 סטים של קרונועים בהם נדרשת החלפת מנועים לשם תיקונם. לדברי החברה, היא הודיעה מראש לנציגות הועד מראש על פעולה זאת. אולם למרבה ההפתעה, לא זו בלבד שיו"ר ועד העובדים ניקה שימחוביץ' הבהיר כי הוא לא ייתן להוציא את המנועים מהמוסך, אלא נתן הוראה מפורשת וחד-משמעית לעובדי החברה לפרק את המנועים, ובאמצעות פעולה זו להוציא אותם מכלל שימוש.
לדברי החברה, באמצעות עוה"ד ליאור בונר, אלון עזרא וגדעון רובין, העובדים פירקו 8 מנועים וחלקים מהמנועים שהיו תקינים ומוכנים לשימוש הספק החיצוני אלסטום, באופן שגרם להשבתם של המנועים.
עוד נאמר כי בעקבות פניית החברה להסתדרות על-מנת לעצור התנהלות פרועה זו של העובדים וגרימת נזק לציוד החברה, הפסיקו העובדים את פירוק המנועים, אולם לא הפסיקו את הצעדים בהם נקטו כאשר כל העובדים מסרבים לבצע כל עבודה.
הנהלת הרכבת מדגישה כי בית הדין האזורי אסר על ועד העובדים מלנקוט בצעדים ארגוניים כנגד עבודת הספק החיצוני במתחמי החברה. לדברי ההנהלה, המדובר בניסיון של ועד העובדים להפעיל כוח ולנהל בעצמו את החברה.
בית הדין מתבקש בנוסף למתן צו לאכוף על העובדים להימנע משיבוש העבודה הסדירה והמלאה, לחייב את העובדים בתיקון המנועים שנפגעו על חשבונם, וזאת ללא תשלום בגין עבודה זו מטעם החברה.
מוועד עובדי הרכבת נמסר: ״הנהלת הרכבת לא בוחלת בשקרים והפצת סרטונים מניפולטיביים על-מנת להסתיר את מחדלי ההפרטה, שבמסגרתם נאלצה הרכבת להשבית את כל מערך ה-IC3. עובדי הרכבת לא חיבלו ולא פגעו במערך זה, להפך. העובדים מילאו אחר כל הוראות ההסכמים והפסיקה ואף למעלה מכך. צר לנו, שהנהלת החברה לא לוקחת אחריות על הפרטה כושלת ומנסה לזרוק את האחריות על העובדים״.