|
המבצע הבריח את התיירים [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
בשנת 2014 נרשמו 22.2 מיליון לינות במלונות התיירות, 41% מהם היו לינות של תיירים. מבצע צוק איתן השפיע על נתוני לינות התיירים במחצית השנייה של 2014. למרות העליות שנרשמו במחצית הראשונה של 2014, הנתונים השנתיים הצביעו על ירידה של 6% בלינות התיירים וירידה של 1.5% בסך הלינות לעומת 2013 - כך עולה מנתונים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
בתיירות הפנים, נרשמו השנה במלונות 13 מיליון לינות ישראלים בקירוב, 2%+ עליה לעומת 2013. סך הכול הסתיימה שנת 2014 עם ירידה של 1%- בלבד בכלל הלינות (תיירים + ישראלים). תפוסת החדרים עמדה בשנת 2014 על 63%, ירידה של 4%- לעומת שנה קודמת.
דצמבר: ירידה חדה בלינות בי-ם
מספר הלינות במלונות התיירות הסתכם בדצמבר השנה ב-1.6 מיליון לינות. 1.0 מיליון היו לינות של ישראלים, והיתר, 579 אלף, היו של תיירים.
תפוסת החדרים בדצמבר הייתה 54% לעומת 57% בדצמבר 2013. ברוב ערי התיירות ירדה התפוסה ביחס לדצמבר 2013, פרט לאילת. הירידה החדה ביותר נרשמה בירושלים (48% לעומת 59% בדצמבר 2013).
התפלגות לינות התיירים בדצמבר: ירידות נרשמו בכל חלקי הארץ, חוץ מאשר בהרצליה, שרשמה עליה עם כ-10 אלף לינות תיירים (32%+), בזכות גידול במצבת החדרים בעיר. במע' ירושלים: נרשמו כ-161 אלף לינות (21%-), בת"א: כ-146 אלף לינות (14%-), באילת: 63 אלף לינות (33%-), בטבריה וסובב כנרת: כ-53 אלף לינות (24%-), בנצרת: כ-21 אלף לינות (27%-), בים המלח: כ-19 אלף לינות (39%-), בנתניה: כ-19 אלף לינות (16%-) ובחיפה: כ-12 אלף לינות (33%-).
התפוסה הגבוהה ביותר בחודש דצמבר נרשמה בשפת ים המלח (69%) ובערי התיירות האחרות התפוסה הייתה נמוכה יותר ונעה בין 45% ל-61%.
לדברי שמואל צוראל, מנכ"ל התאחדות המלונות בישראל: "אשתקד נהנינו ממומנטום חיובי וצפינו שנסיים את שנת 2014 עם גידול של 15% בלינות התיירים מחו"ל, כשהמשמעות היא: למעלה מ-11.3 מיליון לינות תיירים. בפועל, המציאות הכתה בנו, ובמחצית השנייה של השנה איבדנו כ-2.1 מיליון תיירים. מאחר שהפדיון הממוצע ללינת תייר הוא: 117 דולר, המשמעות היא שהפסדנו בפועל כ-245 מיליון דולר, שהם כ-00 מיליון ש"ח (לפי שער דולר ממוצע במחצית השנייה השנה של 3.67 שקלים). עם זאת, אסור לשבת בחיבוק ידיים אל מול המשבר בתיירות. יש הרבה מה לעשות כעת, בין היתר: לתת תקציב מיוחד בעת הזאת לשיווק ולצאת בקמפיין אגרסיבי בחו"ל כדי להשיב את תנועת התיירות וגם לתת רשת ביטחון לגורמי התיירות ברוסיה".