|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

מבקר המדינה, יוסף שפירא:

נפוטיזם, ניגודי עניינים ובזבוזים בהנהלת דן <br>

בניהם של היו"ר, המנכ"ל והמשקיע החיצוני קיבלו משרות בקבוצה היו"ר והמנכ"ל נסעו לחו"ל שלא לפי הנהלים המדינה ויתרה על אופציה ל-25% ממניות החברה פיקוח לקוי על הרכש הסובסידיה הממשלתית שימשה לסיוע לחברות-הבנות
28/01/2015  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
רפאלי, נגר וכץ. בלי פיקוח [צילום: יח"צ]

חברת דן מזלזלת בחובתה להתנהל כנדרש
עידן יוסף
ב-30 השנים האחרונות ביצעה דן רכישות של שלדות ואוטובוסים מחברה מחו"ל בלי שקיימה לצורך כך הליכים תחרותיים תוך חריגה מסדרי מינהל תקינים * בחלק מהציוד התגלו כשלים ממשיים
לרשימה המלאה

מבקר המדינה חשף אי סדרים ביחסי 'דן' וחברות שבבעלותה ובבעלות חבריה
גיל איל
ביצעה עסקות עם חברות בבעלותה, באופן הנוגד את הסכמיה עם הממשלה; ביצעה עסקות נוספות עם חברות בבעלות חברי דן
לרשימה המלאה

להבטיח האינטרס הציבורי
בפיו של מבקר המדינה מסקנת רוחב: "כאשר משרדי התחבורה והאוצר נותנים תמיכה - ובוודאי תמיכה ניכרת כמו הסובסידיה והסיוע הניתנים לדן - מן הראוי שיבטיחו את האינטרסים הציבוריים בהסכם שבו ייקבעו נורמות ותנאים ראויים, מהבחינות העסקית והציבורית, הנוגעים להתנהלות החברה. עליהם לעקוב אחר קיום ההסכמים, לאכוף את התנאים שנקבעו ולנקוט את האמצעים העומדים לרשותם כאשר הם מופרים. כמו-כן, על משרדי האוצר והתחבורה לשקול לכלול בהסכמים העתידיים עם מפעילי התחבורה הציבורית הנחיות בנוגע לרמת ההון שצריכה להישאר בתאגיד על-מנת שיציבותו תישמר, והמדינה לא תידרש לשוב ולהיחלץ לעזרתו".

ההנהלה הבכירה של חברת דן נגועה בנפוטיזם, בהוצאות כספים בלתי תקינות ובהעדפת אינטרסים אישיים על פני אלו של החברה. כך קובע (יום ד', 28.1.15) מבקר המדינה, יוסף שפירא.

משרד התחבורה ומשרד האוצר ויתרו במאי 2007 על אופציה שהייתה למדינה משנת 2001 לקבל עד 25% ממניות דן, ולמעשה מכרו אותה לדן לפי שווי חברה של 400 מיליון שקל. העסקה נעשתה בלי הערכת שווי עדכנית ומקצועית של החברה ושל האופציה, בלי שהמשרדים ביצעו עבודת מטה נאותה ובלי תיעוד. תשעה חודשים לאחר מכן נעשתה הערכת שווי של החברה, וכעבור מספר חודשים נוספים היא מכרה 10% ממניותיה לפנחס רוטנברג, זכיין מאן בישראל, לפי שווי חברה של 1.2 מיליארד שקל.

סמוך למכירת המניות חילקה לבעלי מניותיה דיבידנד ששיעורו 85% מהעודפים שצברה עד לחלוקתו. מכאן, שמשרדי הממשלה ויתרו על האופציה וסייעו לדן בלא שהבטיחו בהסכם לשמור על אינטרס של המדינה בחברה, הנתמכת מכספי הציבור, שהוא שמירת רמת ההון והשקעת העודפים בשיפור השירות לציבור.

הזכיין, הבנים וההטבות

דן הפרה את התחייבותה לממשלה להנפיק מניות למשקיע חיצוני אסטרטגי שאינו קשור אליה, לחבריה או לגמלאיה, ובמקום זאת הקצתה מניות לחברה שהוחזקה על-ידי רוטנברג - ספק האוטובוסים, החלפים והשירות העיקרי שלה - ועל-ידי מי שהיו לה עימו הסכמים לניהול פרויקטים לבנייה על קרקעות שבבעלותה ובבעלות חברות-בנות. בניגוד להתחייבותה, דן דיווחה לממשלה על זהותם של המשקיעים רק חודשים רבים לאחר חתימת ההסכם איתם.

המנכ"ל, שמואל רפאלי, לא דיווח לדירקטוריון החברה על קשר שהיה לבנו עם רוטנברג בעת שהדירקטוריון דן בהתקשרויות איתו. יו"ר דן, מיכאל נגר, לקח חלק באישור הסכמים שהקלו על המשקיעים לממן את התחייבותם כלפי דן, בלי שדיווח לדירקטוריון על קשר של בנו עם רוטנברג.

הפעילות המשפטית הקשורה בדן ובחברות הבנות רוכזה בידי עורך דין שהוא בן דודו של רפאלי. הייעוץ המשפטי לפרויקטי הבנייה ולחברת-בת בתחום הקמעונאות שניהל רוטנברג ניתן על-ידי בנו. דירקטוריון החברה לא קבע הסדרים למניעת ניגוד עניינים ולפיקוח על עבודתם. את העלאת שכרו של עורך הדין אישרו רפאלי ונגר לבדם, בניגוד לנהלים.

קבוצת דן וזכיין שלה מעסיקים שישה מילדיהם של נגר, רפאלי ורוטנברג, שחלקם התקבלו ללא אישורים כנדרש וללא התמודדות אמיתית על התפקידים. קיים חשש, קובע שפירא, כי מנהלי דן פעלו לטובת בני משפחתם, דבר אשר אינו משרת בהכרח את טובת החברה ואת טובת בעלי מניותיה. לדבריו, "מששינתה דן את מעמדה מאגודה לחברה בתמיכת כספי הציבור, שניתנו על-מנת לחזק בה נורמות ראויות של משטר תאגידי, אין הצדקה להמשיך ב'מסורת' של נפוטיזם, והאינטרסים הציבוריים אינם מתיישבים עם המשך התנהלות כזאת".

רפאלי ונגר חתמו על הסכמים עם זכיין של דן, ובהם הסכם שתנאיו נחותים מהתנאים שנקבעו בהסכמים קודמים, ללא התמחרות וללא בדיקת חלופות מתועדת. אחד ההסכמים נחתם בתקופה שבה העסיק הזכיין את בנותיהם של השניים, בניגוד לקבוע בהסכם איתו. בנו של רפאלי, המשמש כמנכ"ל חברת-בת של דן, אמור היה להתמנות למנכ"ל חברה משותפת שהוקמה עם אחד הזכיינים - שוב ללא האישורים הדרושים; בזמן הביקורת הודיע הבן שהוא מוותר על התפקיד.

דן הפרה את התחייבויותיה למסור לממשלה החל בינואר 2008 דיווחים מיידיים לפי חוק ניירות ערך והתקנות שהותקנו מכוחו, לרבות בנוגע לעסקות חריגות עם בעלי עניין ועם נושאי משרה.

מאות מיליונים לחברות-הבנות

דן, שהכנסותיה העיקריות הן מהסובסידיה ומהסיוע שהיא מקבלת מהממשלה (3.67 מיליארד שקל בשנים 2011-2004), השתמשה במשאביה שוב ושוב כדי להיטיב עם 17 חברות-הבנות שלה, בניגוד להסכמים שחתמה עליהם עם הממשלה ובהם התחייבה להפריד את פעילותה מפעילותן ולצמצם את הוצאותיה. דן מימנה פעילות של החברות-הבנות כך שהחוב המצטבר שלהן לדן גדל מ-2005 ועד 2011 ב-121 מיליון שקל; נתנה להן ערבויות שהסתכמו ביוני 2012 ב-684 מיליון שקל; סיפקה להן שירותי כוח אדם, ניהול, ביטוח ומערכות מידע בלי שחייבה אותן במלוא העלויות של שירותים אלה; והעמיסה על עצמה הוצאות שאינן שלה ושהיה עליהן לשאת בהן. בסך-הכל מדובר במיליוני שקלים לאורך השנים.

כל זאת עשתה דן שלא בהתאם לנורמות של ניהול חשבונאי ראוי ותוך התעלמות מהערות מבקר המדינה בדוח משנת 2003 לגבי ליקויים דומים. דן גם לא דיווחה לממשלה כנדרש בהסכמים עימה על עסקות ועל הסכמים עם חברות-בנות, ובכלל זה על היקף ומחירי השירותים שניתנו לחברות אלה. משרד התחבורה לא פעל לתיקון הליקויים שהועלו בדוח הקודם, ובכך אפשר לדן להמשיך ולתמוך בחברות-הבנות ולהציג בדוחותיה הכספיים נתונים מוטים לגבי הוצאותיה לתחבורה ציבורית באופן אסור ומטעה.

במשך שנים רבות נמנעה הנהלת דן מהסדרת תהליך הרכש ומהקמת גורם שיפקח על תהליכי הרכש. הביקורת מצאה ליקויים המעידים על כשלים בסדרי הבקרה והפיקוח על הליכי הרכש בחברה, על תיעוד לקוי שאינו מאפשר לוודא שבוצע הליך רכישה תקין, ועל התקשרויות עם ספקים ללא השוואת מחירים וללא התמחרות. החברה גם לא פיקחה על תהליכי ההתקשרות עם קבלני משנה ויועצים שסיפקו שירותים לפרויקטי הבנייה שנוהלו בעבורה.

משרד התחבורה לא מפקח

רפאלי ונגר אישרו לעצמם ולמנהלים אחרים נסיעות לחו"ל על חשבון החברה בניגוד לנוהל הנסיעות שלה, בסכומים החורגים מהמותר על-פי הנוהל, וללא דיווח בדבר הקשר בין הוצאות הנסיעה ובין צרכיה ועסקיה של דן. בין היתר, הוציאה החברה 900,000 שקל על 12 נסיעות של השניים שלא אושרו כיאות. "יש לראות בחומרה רבה את דרך פעולתם של המנכ"ל והיו"ר", אומר שפירא בהקשר זה. ביותר ממחצית הנסיעות הוציאו בכירי דן יותר מהסכומים המותרים והחריגות התקרבו ל-400,000 שקל.

רפאלי ונגר מחזיקים בייפויי כוח של מרבית בעלי המניות בדן. הדבר עלול לסכל את החלתו של משטר תאגידי נאות בחברה, ועלול לפגוע במנגנוני הבקרה ובמערכות האיזונים והבלמים שנקבעו בדיני החברות - מזהיר שפירא.

"המתואר לעיל אינו תקין באופן חמור ומעיד על כשלים בסדרי הבקרה והפיקוח על הליכי הרכש בחברה", אומר שפירא על ממצאיו בתחום זה. דן רוכשת 30% מהפריטים שבשימושה תוך שימוש בנוהל ספק יחיד והימנעות ממכרז, ולעיתים תוך התעלמות מקביעתו של המבקר הפנימי בדבר חריגה ממינהל תקין. לצד זאת, משבח שפירא את פעולותיה של דן כיום לתיקון המצב.

משרד התחבורה לא פעל באמצעים העומדים לרשותו כדי לאתר את החריגות של דן מההסכמים שעליהם חתמה עימו. גם כשהתגלו חריגות של דן מההסכמים, לא עשה המשרד שימוש הולם בסמכויותיו כדי לאכוף על החברה את קיום ההסכמים.

הציבור משלם על הבזבוז

לסיכום קובע שפירא: "על דירקטוריון דן לקבוע נורמות לדרך פעולה ראויה של החברה; לפעול לחיזוק גופי הבקרה והליכי הבקרה בה; להקים מנגנוני בקרה שימנעו ניגודי עניינים בפעילותם של מנהליה; לדאוג להפרדה בין פעילות החברה והוצאותיה ובין פעילות החברות-הבנות והוצאותיהן, וכן לוודא שניתן להפרדה זו ביטוי נאות בדוחות הכספיים המוגשים למשרד התחבורה. על דן לחייב את החברות-הבנות בגין הוצאותיהן, בכלל זה הוצאות הנוגעות לשנים קודמות, כדי למנוע הסתמכות על נתוני הוצאות בפועל הגבוהים מהדרוש בהסכם הבא עם המדינה. על ועדת הביקורת מוטל לפעול להשבת כספים מהמנהלים אשר חרגו מנוהלי החברה" - קרי: רפאלי ונגר.

"על משרד התחבורה ומשרד האוצר לשקול להחיל על דן בהתקשרויות הבאות עימה כללים פרטניים מכללי המינהל הציבורי התקין בנושאים רלוונטיים ולחייבה לפעול לפיהם; לעמוד על קיומה של הפרדה ראויה בין נכסי דן ופעילותה בתחום התחבורת הציבורית ובין עסקיה האחרים; להבטיח כי נכסי החברה לא יזלגו לחברות אחרות, על-מנת שלא ייפגעו האינטרסים של המדינה והציבור בתחום התחבורה הציבורית, המושפעים מחוסנה הכלכלי של דן. על המשרדים לפעול לקיום מנגנוני בקרה מועילים, כדי לוודא שהחברה מקיימת את כל ההתחייבויות שקיבלה עליה בהסכמים שנחתמו עימה, ואל להם להסתפק בדיווחים שדן מוסרת".

שפירא מסיים באומרו: "כאשר דן אינה נוהגת בחיסכון וביעילות, תוספת העלויות מתגלגלת לפתחו של הציבור וצרכני שירותי התחבורה הציבוריים. דן הפרה התחייבויות שנתנה לממשלה והשתמשה בכספים שניתנו לה כדי להיטיב עם חברות-בנות. הליקויים שצוינו בדוח זה מצביעים על פגיעה בעקרונות החיסכון, היעילות והשקיפות, וכן על אי-קיומם של סדרי בקרה ראויים בדן. דרך פעולתם של יו"ר דן ומנכ"ל דן מעלה חשש לעירוב עניינים אישיים שלהם בשיקולים העסקיים ולהימצאותם בניגוד עניינים. על משרד האוצר ומשרד התחבורה לפקח כיאות על החברה ולהבטיח את האינטרסים הציבוריים בתחום התחבורה הציבורית".
דוחות ביקורת - נתיבי ישראל, דן / הקדמה
הקדמה לדוחות על נתיבי ישראל ודן - חומרת הממצאים והמסקנות המתבקשות
דן חברה לתחבורה ציבורית - היבטים בהתקשרויות המדינה עם דן ובתפקוד החברה / דוח מבקר המדינה
דוח מבקר המדינה על חברת דן: נפוטיזם של היו"ר, המנכ"ל ובעלי 10% מהחברה, נסיעות לחו"ל שלא לפי הנהלים, העדר בקרה על הרכש, פיקוח לקוי של משרד התחבורה, ויתור של המדינה על אופציה ל-25% ממניות החברה

לדוח קודם בנושא חברת דן משנת 1993
תאריך:  28/01/2015   |   עודכן:  28/01/2015
איתמר לוין
+שי ברס סידר לחברו ג'וב בנתיבי ישראל
16:00 28/01/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ברס התפטר מתפקיד המנכ"ל בעקבות טיוטת הדוח  ▪  הוא הביא עימו את המהנדס דוד גת מנתיבי איילון, וגרם לחברה לשלם לו 3.3 מיליון שקל ללא מכרז ותוך ניגודי עניינים
(ברס. השתיק את שומרי הסף[צילום: פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נפוטיזם, ניגודי עניינים ובזבוזים בהנהלת דן
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישע
28/01/15 16:55
2
בורק
28/01/15 17:04
3
אחד שזוכר
28/01/15 18:33
4
שמעון אמסלם
28/01/15 19:19
5
עניים
28/01/15 19:23
6
ייחודי
28/01/15 20:34
7
בכיר לשעבר
29/01/15 07:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
מבקר המדינה, יוסף שפירא, מבקש מראש הממשלה, בנימין נתניהו, לקיים בהקדם טכס לחלוקת תעודות הוקרה לפעילי העלייה מאתיופיה. מפנייתו של שפירא עולה, שהוא סבור שניתן לקיים את הטכס ערב הבחירות - אך ספק אם היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, יאשר את קיומו.
24/01/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
מבקר המדינה יוסף שפירא הודיע לראש עיריית נשר אברהם בינמו, כי הוציא צו הגנה זמני למנכ"ל נשרים החברה הכלכלית לנשר, יהונתן בירון.
05/01/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
חברת תעש, השרויה במשבר כספי עמוק מזה שנים, מעסיקה מדי שנה 100 יועצים, ומשלמת להם בממוצע 8.4 מיליון שקל - וזאת כאשר בחלק מן המקרים ההתקשרויות נעשות תוך עקיפת חוק חובת מכרזים, וכאשר לעיתים לא ברור מהו תפקידם המדויק. כך אומר (יום ב', 29.12.14) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
29/12/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
התנהלותה של עיריית רחובות אפשרה ליזמים להשיג הטבות בעלות ערך כספי ניכר על חשבון הציבור, שלא כדין. כך קובע (יום ב', 29.12.14) מבקר המדינה, יוסף שפירא. עיריית רחובות היא אחד המוקדים של פרשת עו"ד רועי בר; היבטיה של פרשה זו לא נסקרים בדוח, אם כי יש בו כדי להבהיר את האווירה בה התאפשרו העבירות לכאורה.
29/12/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
עיריית קריית גת והמועצה המקומית גבעת זאב נשאו בהוצאות על פרסומים בעלי אופי תעמולתי לטובת ראשי הרשויות המקומיות (אבירם דהרי ויוסי אברהמי, בהתאמה) שהתמודדו בבחירות באוקטובר 2013. זאת שלא לפי הוראות החוק, ובאופן שמקנה לראש הרשות יתרון על פני מתחריו באמצעות מימון ציבורי נוסף מקופת הרשות המקומית. כך קובע (יום ב', 29.12.14) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
29/12/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il