ועדת החינוך של הכנסת הקדישה את הדיון הראשון של הוועדה בכנסת ה-20 לתנאי העסקתם של מרצים מין החוץ במכללות המתוקצבות. יו"ר הוועדה ח"כ
יעקב מרגי קרא להשוות את תנאי העסקתם של המורים מן החוץ לתנאי העסקתם של חברי הסגל הבכיר באוניברסיטאות. "הכנסת תמשיך להיאבק בסוגיית העבדות המודרנית". הדיון התקיים ביוזמת חברי הכנסת
זהבה גלאון (מרצ),
דב חנין (הרשימה המשותפת) ו
תמר זנדברג (מרצ).
גלאון אמרה בפתח הדיון כי בעקבות הדיונים שהתקיימו בכנסת הקודמת חלה התקדמות בשיפור תנאיהם של המרצים מן החוץ אך הטיפול בנושא עדיין לא הושלם. "ישנם עדיין הבדלים בין המתווה שהושג עם המרצים במכללת תל אביב-יפו ומכללת שנקר, לבין התנאים בהם מועסקים חברי הסגל הבכיר. הגיע הזמן שיושג פתרון כולל לכלל המכללות כאשר המתווה שהושג עם מכללת תל אביב -יפו ושנקר יהיה רק הבסיס להסכם הכולל".
ח"כ
יוסי יונה (
המחנה הציוני) סיפר כי גם הוא כמו ח"כ תמר זנדברג ממרצ, לימד כמרצה מן החוץ "ללא ביטחון תעסוקתי וללא הערכה מקצועית". לדבריו, על המל"ג להטיל סנקציות על מכללות שלא מעודדות התאגדות מקצועית של מרציהן לצורך חתימה על הסכמי עבודה. הוא הוסיף כי גם במתווה הקיים שהושג יש לקונות שיש לפתור אותן במתווה חדש.
גדי פרנק מנכ"ל המל"ג השיב על הטענות: "בחמש השנים האחרונות המכללות זכו לתקציב שאינו חופף ופרופורציונאלי לעלייה במספר הסטודנטים הלומדים בתחומן. עסקנו גם בסגל המורים שאינו בכיר ושיפרנו את תנאי העסקתם. היישום של המתווה שהושג עם מכללת תל אביב-יפו ושנקר אפשרי במקומות בהם יש סגל מאוגד וזאת כדי לבצע התאמה לכל מכללה על-פי צרכיה ורצונותיו של הסגל שמועסק בה".
היו"ר מרגי הודיע בתום הישיבה כי הוא דורש מהמל"ג לחתור לשוויון בתנאי ההעסקה של המרצים מן החוץ לסגל הבכיר באוניברסיטאות ולהציג בפני הוועדה בתוך 30 ימים מתווה חדש. בנוסף דרש מהמל"ג פתרון מערכתי לכלל המכללות, שאינו תלוי התאגדות העובדים בכל מכללה ומכללה. הוא הוסיף כי יש להתנות את המשך תקצוב המכללה ביישומו של הסכם עבודה שוויוני לסגל המרצים מן החוץ.
בתוך כך, קיימה הוועדה דיון נוסף בתנאי העסקתם של מורי ומורות בתוכנית היל"ה (השכלת יסוד לימודי השלמה) הפועלת במסגרת תחום קידום נוער במינהל חברה ונוער במשרד החינוך ומופעלת על-ידי עתיד רשת חינוך. הדיון התקיים ביוזמת ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (
ישראל ביתנו), יוסי יונה (המחנה הציוני),
מיכל רוזין (מרצ), ח"כ
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת) ומירב בן ארי (כולנו). לדברי חברי הכנסת יוזמי הדיון, אין לאפשר המשך העסקת מורים כעובדי קבלן ובמיוחד בתוכנית כמו היל"ה המטפלת בנוער נושר בסיכון. תנאי ההעסקה של מורי היל"ה מתאפיינים בשכר נמוך ובחוסר ביטחון תעסוקתי וכפועל יוצא, נפגעת איכות ההוראה והחינוך, אמרו חברי הכנסת.
בדיון השתתפו מורים מהתוכנית וביניהם אמירה, מורה מנצרת, שסיפרה לוועדה כי התלמידים שנשרו ממערכת החינוך לא מקבלים טיפול מיטבי במסגרת התוכנית ורובם חוזרים לרחובות או לעבוד כדי לפרנס את משפחותיהם.
בסיום הישיבה קרא מרגי למשרד החינוך לספק לוועדה רשימה של מרכזי היל"ה שנסגרו ובנוסף ביקש ממחלקת המחקר והמידע של הכנסת סקירה מקיפה על פרויקט היל"ה - מספר המרכזים, מספר המורים המועסקים, תנאי העסקתם ורמת הלימודים הניתנת. "על משרד החינוך להתנות את העברת תקציבי התמיכה לרשויות המקומיות ברמת הטיפול בנוער בסיכון באותה הרשות, לא ייתכן שהנוער שהכי זקוק ליד מכוונת יוזנח", אמר יו"ר הוועדה.