בטונים הגבוהים שעלו לפני כשבועיים מאחד החדרים ב
משרד התחבורה בירושלים לא ניתן היה לטעות. משה אמסלם וירון רביד, שבעבר עבדו שלובי זרועות בחברת
רכבת ישראל, הפכו ליריבים - הראשון בתפקיד הרגולטור (ראש אגף מסילות) והשני מנכ"ל חברת סיטיפס, המפעילה את הרכבת הקלה בירושלים. על הפרק: עוד סיבוב בקרב המתמשך שבין משרד התחבורה לסיטיפס, שאינה ממלאת אחר חובותיה.
מול מכונות הכרטוס של סיטיפס בירושלים משתרכים תורים ארוכים של נוסעים שאינם מצליחים להסתדר עם המערכת המורכבת. הם אינם מתמצאים בשלל המסכים וכך מוצאים את עצמם נאבקים במכונה כשמנגד הספיקו לחלוף שלוש רכבות על פניהם. לעלות על הרכבת הקלה ללא תשלום פירושה נטילת סיכון. בין הקרונות סובבים פקחים שלא ממש מסייעים לנוסעים בתחנות.
35,000,000 שקלים לטובת סיטיפס אישרה המדינה כדי להחליף את מערך מכונות הכרטוס ולשדרוג לוח הזמנים שלה. כשנה וחצי חלפה מאז אך בפועל דבר אינו מתקדם, ולכן סיטיפס אינה מקבלת שקל. סיטיפס נוקטת בסחבת בטענה שעלות ההחלפה גבוהה יותר, ומציגה אומדנים הגבוהים פי שניים. גורמים במשרד התחבורה אומרים כי החברה מנסה לגזור קופון ולהרוויח מכספי ציבור, ואף קרובים להפקיע ממנה את החלפת המכונות, כולל התוכנה והחומרה, ולהעביר נושא זה לידי המדינה.
המדינה חשופה לתביעות
במשרד התחבורה מבינים היטב כי ההתנהלות בעצלתיים של סיטיפס חושפת את המדינה לתביעות מצד נוסעים הנפגעים מהשירות של מפעילת הרכבת הקלה. נוסעים אינם מקבלים הנחות המגיעות להם, וחלקם אף נאלצים להשתמש בשני כרטיסי רב-קו כדי לנסוע גם באוטובוס וגם ברכבת הקלה.
בחלקים נרחבים בישראל מונהג ערך צבור. בניגוד לערך החוזי בכרטיס הרב-קו, מאפשר הערך הצבור טעינת "ארנק" של סכום כסף מסוים ואף לקבל הנחות. מערכות הכרטוס הכושלות של סיטיפס אינן מאפשרות זאת ותוקעות מזה תקופה ארוכה רפורמה בתעריפים במטרופולין ירושלים, בדומה לרפורמת התעריפים שהונהגה בגוש-דן ובחיפה.
מתגובת משרד התחבורה עולה כי בעוד שיתר המפעילים מצייתים להוראות משרד התחבורה בסיטיפס "מצפצפים" תוך פגיעה חמורה במאות אלפי נוסעים המטרופולין ירושלים.
- דובר המשרד אבנר עובדיה מסר: "כלל מפעילי תחבורה ציבורית במטרופולינים הונחו להפעיל חוזה מסוג "ערך צבור", ואכן על בסיס הנחיית משרד התחבורה הסדר זה קיים במטרופולין גוש-דן כולו וכן במטרופולין חיפה העמקים ובכל מכרז חדש שיוצא לתחרות, כגון: קווי 100, מכרז אשדוד-ת"א וכו'. מפעילי תחבורה ציבורית בירושלים (אגד, אגד תעבורה) ערוכים להפעלת ערך צבור במטרופולין ירושלים מלבד סיטיפס שהמערכת הטכנולוגית בה אינה מאפשרת שימוש ב'ערך צבור'. מכיוון שמערכת התעריפים בירושלים הינה שיתופית, הבעיה הטכנולוגית של הרכבת הקלה משפיעה על כלל המטרופולין בנושא זה. סיטיפס הונחתה על-ידי משרד התחבורה לקידום הנושא, טרם נקבע מועד מספק. בנוגע לרפורמה בתעריפים, הרכבת הקלה לא מסוגלת טכנולוגית לקבל שני חוזי נסיעה בעלי קודי שיתוף במטרופולין ירושלים. בנוגע לכרטיסי רב-קו במטרופולין ירושלים, הרכבת קלה בירושלים לא מסוגלת להכיר שני סוגי חוזים שונים הכוללים קודי שיתוף נסיעה במטרופולין ירושלים".
- תגובת דובר סיטיפס, עזאל ותיק: "הנושאים המפורטים בפניית News1 לא היו חלק מהגדרות מערכת הכרטוס שנקבעו ואושרו על-ידי משרד התחבורה. הצורך ביישום נושאים אלו עלה רק לאחר עלייתה לאוויר של מערכת הכרטוס אשר עמדה בכל הבדיקות והמבחנים שקבעה המדינה. מדובר בצרכים חדשים שהוגדרו על-ידי המדינה רק בשלבים מאוחרים של הפרויקט ולפיכך טענתכם ל'ליקויים' להגדרתכם משוללת כל יסוד! מזה זמן מה אנו נמצאים בדיונים מול המדינה הן על אופי הפתרון המיטבי לסוגיות אלו והן על סוגיות מסחריות הקשורות בישומו. אנו תקווה כי דיונים אלו יסתיימו בהקדם ויאפשרו למדינה ולסיטיפס לבצע פרויקט שדרוג ועידכון במערכת הכרטוס שייתן מענה לצרכים אלו".