"ככל הנראה לא תהיה 'נוקיה' ישראלית בעתיד הנראה לעין, שכן לישראל יש יחסית מעט מנהלים בעלי יכולת גלובלית ומרבית הסטרט-אפים שואפים להימכר. לא ברור גם האם ישראל בכלל צריכה 'נוקיה', שכן משמעות הדבר היא תלות מוחלטת בחברה אחת גדולה. עדיף, לכן, שיהיו הרבה 'נוקיות' קטנות ומוצלחות".
כך אמר ד"ר שלמה קאליש, שותף ומייסד קרן ג'רוזלם גלובל, בהרצאה בפני "פורום מנכ"לי ההיי-טק" של המי"ל (המרכז הישראלי לניהול) - פורום המאגד מנכ"לים ובכירים בתעשיית ההיי-טק.
ד"ר קאליש טען, כי על חברה טכנולוגית המעונינת להתפתח לחברה גלובלית בעתיד, להתחיל לפעול בכיוון זה עוד בראשית הדרך ולהתנהל מלכתחילה בצורה גלובלית.
"בתהליך המעבר לישות גלובלית, המהלך החשוב ביותר הוא המעבר ממיקוד טכנולוגי למיקוד לקוחות. הסטרט-אפים חייבים 'להחליף דיסקט' ולשאול את עצמם: מה היא הבעיה של הלקוח ואיך לספק לו פתרון מתאים. המטרה צריכה להיות להפוך את ההנהלות למקצועניות ולא לטכנולוגיות.
יש לבנות מלכתחילה דירקטוריון המתמחה בשוק המטרה, היודע כיצד לרכוש טכנולוגיות וכיצד לעסוק במיזוגים ורכישות, ובעיקר כיצד לתפקד כארגון רב-תרבותי", הדגיש שלמה קאליש בדבריו.
לדברי קאליש, אחת הבעיות המרכזיות של החברות הישראליות היא הריחוק מהשוק, הן גיאוגרפית והן מנטלית. הוא ציין, כי הסטרט-אפ הישראלי המצוי סובל משורה של בעיות ניהוליות, למעט כושר יזמות טכנולוגיות, שהיא הפחות חשובה. מה שחשוב, לדבריו, הוא השגת נאמנות לקוחות, יצירת ערוצי שיווק וביסוס שם מותג.
קאליש ציין, כי הגידול החד במספר מהנדסי התוכנה בסין ובהודו, שמספרם מוערך בכמיליון מדי שנה, מהווים איום על ישראל, אך גם הזדמנות. אחת ההזדמנויות היא באספקת פתרונות טכנולוגיים לצרכים של אותם מהנדסים.
קאליש אף העריך, כי התחום בעל הפוטנציאל הכלכלי הגדול ביותר עבור חברות טכנולוגיה מישראל הוא שוק האבטחה הביתי (Homeland Security), אשר היקפו עשוי להגיע עד 100 מיליון דולר - יותר מאשר שוק הטלקום כולו.